Problem: [löst!] Odin hänger sig på "factoryfs.img"

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av MrSister, 3 jun 2012.

1. MrSister

MrSister Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Hej,

Tänkte köra in N7000XXLQ2 via Odin och det käns som om överföringen hänger sig. Har testat att installera andra romar men med samma resutat,

Odin logg (vid test med UK Stock):

<ID:0/003> Added!!
    <OSM> Enter CS for MD5..
    <OSM> Check MD5.. Do not unplug the cable..
    <OSM> Please wait..
    <OSM> N7000XXLC1_N7000XXLB2_N7000CPWLB2_HOME.tar.md5 is valid.
    <OSM> Checking MD5 finished Sucessfully..
    <OSM> Leave CS..
    <ID:0/003> Odin v.3 engine (ID:3)..
    <ID:0/003> File analysis..
    <ID:0/003> SetupConnection..
    <ID:0/003> Initialzation..
    <ID:0/003> Get PIT for mapping..
    <ID:0/003> Firmware update start..
    <ID:0/003> cache.img
    <ID:0/003> NAND Write Start!!
    <ID:0/003> factoryfs.img

Och på telefonen ser jag en liten del av en blå stapel från vänster - men som sagt, känslan är att det står still.

Körde en Wipe innan så jag kan inte boota upp i Android.

Recoveryn vill inte starta hellet, får "firmware upgrade encountered an issue. please select recovery mode in kies and try again"

Dags att köpa ny telefon eller går detta att fixa?

Tack

Last edited: 6 jun 2012
  2. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Efter ett bra tags pillande hittade jag till slut en clockwork recovery som gick att flasha in med Odin och som startar upp, yey - så det känns som det finns hopp. Borde gå att få ordning på detta mao.

Update: Nandroid restore misslyckades, OS:et bootade inte upp från återställning av backup (error \data).

Tips?

Last edited: 3 jun 2012
  3. pellenoppe

pellenoppe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

4. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Tack för tipset! Är igång nu:

<ID:0/004> Added!!
    <OSM> Enter CS for MD5..
    <OSM> Check MD5.. Do not unplug the cable..
    <OSM> Please wait..
    <OSM> N7000_APBOOT_N7000ZSLPF_CL558430_REV02_user_low_ship.tar.md5 is valid.
    <OSM> N7000_CODE_N7000ZSLPF_CL558430_REV02_user_low_ship.tar.md5 is valid.
    <OSM> MODEM_N7000XXLR1_REV_05_CL1144476.tar.md5 is valid.
    <OSM> GT-N7000-MULTI-CSC-OZSLPF.tar.md5 is valid.
    <OSM> Checking MD5 finished Sucessfully..
    <OSM> Leave CS..
    <ID:0/004> Odin v.3 engine (ID:4)..
    <ID:0/004> File analysis..
    <ID:0/004> SetupConnection..
    <ID:0/004> Initialzation..
    <ID:0/004> Set PIT file..
    <ID:0/004> DO NOT TURN OFF TARGET!!
    <ID:0/004> Get PIT for mapping..
    <ID:0/004> Firmware update start..
    <ID:0/004> boot.bin
    <ID:0/004> NAND Write Start!!
    <ID:0/004> Sbl.bin
    <ID:0/004> param.lfs
    <ID:0/004> boot.bin
    <ID:0/004> Sbl.bin
    <ID:0/004> param.lfs
    <ID:0/004> zImage
    <ID:0/004> factoryfs.img

Blå stapel på telefonen står still på typ 3 milli meter... Nervöst & Spännande på en gång! (men det är väl något som driver alla ROM-junkies)

Skall låta telefonen vara, på länken står det "pass" efter 5:39, känns som om det har gått nu.

Well, låter den ligga och kollar till om ett tag.

Update: lät telefonen ligga i 20 minuter men den var kvar på samma ställe "factoryfs.img", försökt installera olika rom:ar men får diverse fel "assert failed (status 7)", fel på filen ofta (mysko? testa med annan dator/annan kabel/annan usbport/drivare kanske).

Lutar det åt att att jag använt en läckt & buggig kernel som gett skador på /data partitionen vid wipe?

Om någon har tips eller ideér så emottages dessa varmt. Kan tänka mig en belöning på en pizza & en öl!

Last edited: 3 jun 2012
  5. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad använde du för kernel när du körde wipe?

Om det var någon av följande:

LP1, LP5, LP6, LPY, LPF eller LP9 du körde wipe med, alternativt CF-Root baserade på någon av dessa (undantaget CF-Root 5.6) är risken tyvärr mycket stor att du har en brick på halsen.

Buggen sitter dock inte i kerneln i sig utan i den firmware som styr emmc. Vad som händer är helt enkelt att emmc låser sig i vissa lägen då ett erase-kommando skickas över och just erase är något dessa kernels utför.

Att processen stoppar med factoryfs.img är dessvärre ett säkert tecken på att det blev en brick.

Tyvärr finns ingen annan permanent lösning än att få ett nytt moderkort MEN det finns rapporter på XDA att vissa användare lyckats återställa mobilen genom att upprepade gånger försöka flasha en GB-ROM och sedan flashat om och om igen ända tills det slutligen fungerat.

En annan metod i form av en workaround är att flasha in en ny partitionstabell och helt enkelt flytta /system och /data från systempartitionen till den partition där man kan lagra filer (det interna minneskortet s.a.s).

Det är denna bugg som är orsaken till att wipes enbart rekommenderas från GB-kernels. Det finns dock numera s.k säkrade ICS-kernels, Franco 3.0.15r3-r5 och senaste SpeedMod men de är inte så pass testade än att det helt säkert går att blåsa faran över. Rekommendationen att flasha en GB-kernel, wipe och sedan ICS kvarstår.

Lite läsning:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1667886

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1661590&highlight=brick

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1656635&highlight=brick

Har du tur lyckas du med mycket tålamod till slut "tvinga" Noten att acceptera en flash av en GB-stock ROM via Odin, detta enligt en av trådarna.

Hoppas informationen hjälper.

MrSister gillar detta.
  6. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

AVR4000 - Stort tack för att du tagit dig tid att skriva ett tydligt, informativt & trevligt svar till mig! Uppskattas!

Det verkar definitivt vara det mest troliga scenariot (att jag brickat telefonen med en kombo av undermålig kernel & wipe) - fick inte permanent clockwork recovery efter root så jag testade lite olika kernlar... Andra telefonen jag brickar för övrigt, vilken blir den tredje? :-) (#1 var en HTC Magic, R.I.P "Bettan")

Då blir det till att köpa en beg. lur här på forumet, lägger upp en annons på köp&sälj senare. Om du vill sälja en trevlig Google Galaxy Nexus, Note, S2 eller S3 till vettig peng - i Stockholm i veckan så PM:a gärna!

7. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kan du få igång den i download mode, flasha en av Samsungs originalkernels och lämna in den på garantin. Buggen är ju faktiskt Samsungs sak att fixa eftersom de lagt in en gammal emmc-FW (det är värt att notera att buggen gjorde att Galaxy Nexus samt Note i717 fick uppdatering av emmc).

Så som sagt, flasha en originalkernel och lämna in den för reparation.

8. snabben

snabben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    OnePlus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    t0lte
    ROM:
    Lineage OS
    Eller åk in till samsung service center och säg att den dog då du uppdatera via kies.
    :)

9. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Spännande! Orkar du peka ut, med en länk, en Samsung originalkernels? Eller menar du en hel ROM? Tack på förhand.

10. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Eftersom den är brickad på ett sätt som gör att kernels går att flasha kan du ju helt enkelt se till att få in en av Samsungs originalkernels i den och då det är gjort (se till att det inte finns några gula varningstrianglar) är det bara att lämna in den med förklaringen "den hängde sig då jag försökte uppdatera". En alternativ förklaring är "den hängde sig då jag körde fabriksåterställning".

Eftersom den är brickad kan en verkstad inte se att det funnits custom ROMs i den om den lämnas in med NOLLSTÄLLD binary counter och en originalkernel.

Originalkernels kan du flasha med Odin. Teoretiskt sätt borde den ju förövrigt ha en originalkernel redan då den delen ofta flashas in först innan själva ROM-flashen startas.

11. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Lycka till. Hoppas detta hjälper

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

MrSister gillar detta.
  12. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Det jag la upp, är ett citat från hur du återupplivar din brickade note ;)

13. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Körde igenom guiden (samma som AVR4000 tipsade om i en av hans länkar förövrigt så tack till er båda) och tog bort & skapade om partitioner. Efter det flashade jag "DarkyROM_Note v 3.4.1 Extreme Edition with OTA" från [CWM] och kom så långt som till en boot loop, så det var längre än på länge! Pillar vidare, spännande det här!

14. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Till slut gick det med den här kombinationen (Odin PC):

PIT: Q1_20110914_16GB-patched.pit
    PDA: N7000XXLPY_N7000OXALPY_N7000XXLPT_HOME.tar.md5

(Re-Partition + Auto Reboot + F. Reset Time)

Noten har gjort som jesus och återuppstått!

:) :) :) Stort tack till AVR4000 och baxee för stöd & hjälp! :P :P :P

15. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Roligt att höra att det löste sig:) se till att installera abyss kernel sedan advanced i cwm så väljer du reboot recovery efter så ska wipe funka. :)

16. zlacker

zlacker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du MrSister jag har är i samma situation som du va i när jag skulle byta från KingDroid_ICS_NoteMania_Edition_v2.1 till RocketROM-ICS_v3 men har nu kommit till en bootloop.Kör samma race som dej å fortsätter att pilla.

Last edited: 6 jun 2012
  17. MrSister

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Hej,

Kort svar: PIT: Q1_20110914_16GB-patched.pit

Långt svar: Om jag förstått det rätt är det partitionernas storlek & position som pit-filerna kodar för.
    hg42 över på xda beskriver detta bra här (samma länk som AVR4000 tipsade om ovan så all credd till honom): http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=26428986&postcount=1

Det du behöver göra är att finna de skadade områderna på telefonen och undvika detta/dessa - helt enkelt (igen, om jag förstått rätt) genom att lägga partitionerna utanför detta område. Ev. kan det räcka med att ta bort och skapa om eller att laga befintliga partitioner.

Lång historia kort: som jag ser det har du två val: 1. chansa eller 2. den mera ingenjörsmässiga stilen genom att helt enkelt att räkna ut vilka delar av telefonens minne du skall unvika och skapa dina partitioner utanför detta/dessa eller laga dessa.

1. Chansametoden är rättfram: ladda ner Pits-zippen, släng de som inte hör till din telefon (16 Gig resp. 32 Gig) och chansa vilt! Jag skulle börja uppifrån - de med högre tal gör att du kommer tappa minst utrymme/minnesyta i din telefon. Den största för en 16 Gigs Note heter Q1_20110914_16GB-patched-regain-2867200-kB.pit.txt tror jag, så börja med den och jobba dig nedåt. För mig fungerade det att flasha alla pitfiler, problemet kom sedan när jag skulle flasha in Rommar - den image som motsvarade den partition som jag antar var skadad, tex cache.img eller factoryfs.img hängde Odin (då dessa partitioner antagligen var skadade). Var odin hänger sig bör ju vara en vägledning om skadade partitioner (alltså tex. tex cache.img eller factoryfs.img). Så flasha pit & rom säger jag, för då ser du om rommer "tar", flashas 100% (Det är en vacker syn sedan när stapeln drar iväg! :) )

2. Väljer du den Ingenjörnsmässiga stilen så bör du upprätta adb anslutning mot telefonen och köra en check på partitionerna. Det står att läsa om detta här (http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=20244254&postcount=1) samt i inlägget som baxee la in ovan (#11). Lite olika beroende på vilken typ av partition (parted eller e2fsck beroende på fat32 eller ext4) så kan du kanske laga dem, men det är ganska lätt att ta bort dem och skapa nya. (tänk på att du lätt kan mounta / unmounta från telefonen om du får problem)

Lycka till!

18. zlacker

zlacker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fick det att lira efter ditt/era tips.Är väldigt väldigt tacksam då jag suttit och klia mej i huvudet sän 09 i morse. Hade för bråttom när jag skulle flasha RocketROM,det stod ju att man INTE skulle köra full wipe osv.Körde samma lösning som dej sän roota och nu tbx på KingDroid_ICS_NoteMania v2.1.

19. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Du ska köra full wipe men du ska installera abyss kernel först

20. zlacker

zlacker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

blev samma strul i morse igen då jag trodde det var lungt att göra en fullwipe när jag väl fått in NoteMania v2.1 rom´n men icke :(.Jag hittar ingen abyss kernel för Odin utan dom jag hittar är flashbara zip via CWM.Problemet är att jag inte kommer in i CWM som det är nu.

Edit:
    Hittade abyss för odin men hjälpte inte..någon viss vertion som rekomenderas?

Bootlaoder lämnas oftast tom i Odin,går inte den att använda för att tvinga en ny loader?
    laddas alla "HOME.tar.md5" på PDA knappen i Odin?

Last edited: 7 jun 2012