Problem: (LÖST) Snabbladdning fungerar ej - Jag behöver hjälp!

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av DroidJunkie, 15 maj 2024.

1. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Hej!

Om ni har möjlighet att hjälpa mig felsöka med hjälp av era telefoner, vore jag väldigt tacksam.

Video på beteendet:
    View: https://streamable.com/crit7z

För 2 veckor sedan började telefonen att "ladda, laddar inte" var 0.5-1 sekund. Jag tänker att det är smuts eller damm i laddporten, det har minimalt med damm i porten, men för säkerhetsskäl rengör jag lätt med lite isopropyl också för att rengöra porten. Trots detta beter sig telefonen på samma vis.

Jag testar en annan adapter och en annan kabel, som beter sig på precis samma vis.

Jag gör en felanmälan till Google som kör det vanliga snacket, starta om, installera om osv. Sagt och gjort, problemet kvarstår.

Skickar in telefonen till Google i Polen som säger att telefonen fungerar felfritt och det inte är något problem med laddningen och de skickar tillbaka telefonen. Så då tänker jag, är det samma för er?

Jag har en USB-C kabel som mäter strömmen emellan kabeln och telefonen, och det växlar mellan 0-20 w varannan sekund, hela tiden, inte 27-28 w stabilt som det varit innan.

Jag har haft telefonen release i november, och både kablar och adaptrar har fungerat felfritt tills för 2 veckor sedan.

Jag har testat med 5 olika kablar, och 3 adapters som alla stödjer USB Power Delivery.
    Jag har även testat frugans Pixel 7 som håller stadig laddning och beter sig inte på detta vis.

Både smart laddning och smart batteri är avstängda.

2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 009

MINA ENHETER

Min pixel 8 pro beter sig inte alls som din gör, är något som är fel där

DroidJunkie gillar detta.
  3. Automan740

Automan740 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Du hade fabriksåterställt telefonen?
    Beter den sej likadant om du laddar med telefonen avstängd? I det läget bör vi utesluta en massa appar och annat som potentiellt kan störa.

Kristy gillar detta.
  4. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Tack för tips. Ja, jag har återställt telefonen och den laddar på samma vis avstängd. Idag när jag gjorde en testladdning så tog det 2 timmar och 32 minuter att ladda telefonen från 13% -> 100%. I det fallet var telefonen på och jag rörde den inte under hela förloppet.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan du testa med att ladda telefonen i felsäkert läge? Du kommer dit genom att håll in på starta om så får du frågan om du vill starta om i felsäkert läge

Kristy gillar detta.
  6. Automan740

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Det konstiga är att verkstaden säger att den laddar korrekt. Då finns det två alternativ. Antingen är de lata o inkompetenta och har knappt läst fel beskrivningen, pluggat in telefonen, väntat några timmar o konstaterat att den blev full laddad, alltså inga problem i deras lilla värld. Eller så är det inget fel på telefonen och det beror på laddare eller kablar, hur otroligt det än låter när du provat flera. Tyvärr tror jag på alternativ 1. Lata o inkompetenta reparatörer.

Kristy och DroidJunkie gillar detta.
  7. Automan740

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kan förresten flika in att jag haft samma issue. Att laddningen påbörjas, ökar till 20w, sen tillbaka till noll, upp till 20, ner till noll osv. I mitt fall avhjälptes det helt med kabelbyte. MEN, jag hade flera Kina kablar som betedde sej såhär upp o ner.

Kristy och DroidJunkie gillar detta.
  8. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 506

MINA ENHETER

Det låter inte alls normalt. Jag har aldrig upplevt något likande på min.
    Försök kontakta Google igen.

9. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Tack, det har jag också provat, å samma beteende. Jag läste att det kunde vara appar som ställde till det...

Ja. Och det konstiga var att allt jag kunde ange var "Problem med strömmen" vilket innebar att det kunde bero på massa olika problem enligt Googles beskrivning. Så jag kunde inte pinpointa var problemet var exakt. Men antar att de testar allt i den kategorin, hur länge de testar eller hur jag testar vet jag inte.

Ja, och mina är både från Clas Ohlson och Kina. Jag har originalkabeln, allt jag inte har är Googles adapter då jag tycker den är dyr till det jag får. Men enligt standarden PD ska ju allt fungera, och har fungerat fram till två veckor sedan. Då tänker jag att Googles adapter + Googles kabel är allt man kan använda, måste de ju gå ut med det.

Kör du med Googles adapter och Googles USB-C kabel just nu?

Jag skulle inte sagt något om andra kablar och adaptrar aldrig fungerat, då hade jag förstått. Men när det fungerar som det ska i 5 månader för att sedan plötsligt börja bete sig såhär med alla kablar och adaptrar...

Gjorde det tidigare idag, chatten kunde inte svara alls utan nu får jag vänta 24 timmar på deras "Escalation"-team.

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då låter det som något hårdvarufel eller något. För i felsäkert läge kan man bara använda de appar som medföljer telefonen.

11. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Jag tycker så också. Jag är tacksam för alla svar jag fått att detta inte är ett normalt beteende och jag får ta det i beaktande när jag får nästa svar från Google. Men vilken soppa det blev av allt...

12. Automan740

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Har aldrig laddat med Googles korta orginal kabel. Laddar med Google orginal laddare och bra Kina kabel med effektmätare.

13. Automan740

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Har du möjlighet att prova att ladda trådlöst o se hur den beter sej? Då utesluter vi möjligtvis kabel o kontakt om den fortfarande beter sej konstigt.

Last edited: 16 maj 2024
    Kristy gillar detta.
  14. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Ska prova imorgon, har en powerbank med möjlighet att ladda trådlöst. Smart tänkt!

Automan740 gillar detta.
  15. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Har provat nu och den "håller" laddningen, alltså kopplar inte ifrån varje sekund. Håller cirka 7.5 w under de fem minuterna jag testat. Dock har jag 59% i batteriet och jag har väl ingen värsting trådlös laddare direkt. :P

Men jag gör som så att jag åker och handlar en Google adapter idag, så allt är Google. Fungerar det inte då, då måste vi ju kunna utesluta kabelproblem och att det är något med porten.

Ramboline gillar detta.
  16. Automan740

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Intressant, förstår att den laddar med lägre effekt trådlöst, men då den laddar stabilt är bra. Du hade PD laddare, men för att stödja pixel 8 full hastighet laddning skall det vara en pd laddare med pps. Det enda konstiga här är att du säger att du laddat stabilt med fullt ös innan? Jag blir inte riktigt klok alls på detta, men håller tummarna att du får allt att fungera med en 100% kompatibel o fungerande laddare. Det kan möjligtvis vara så att Google har uppdaterat mjukvara runt laddning, alternativt har en bugg som gör att just din kombination med laddare funkar sisådär. Då hjälper såklart ingen fabriksåterställning.

17. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Vilken laddare? Flesta USBPD med PPS måste omförhandla strömmen innan den tillåter laddning. Det är felet finns hos multi-port laddare. Räcker med att dra av vägg kabeln för att nollställa laddaren.

18. Mankas

Mankas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Jag hade exakt samma problem med min Pixel Pro 7! De sa också att det inte var något fel innan de förstod att det enbart var snabbladdning som inte funkade! Lämnade in den hos Elgiganten, där jag köpt den. Fick sedan en ny lur.

19. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Äntligen har jag fått prata med en riktig medarbetare på Google, valde engelska och det känns som man då fick prata med en kunnig. Han sa att jag ska skicka in telefonen igen, han sa även om det inte fungerar så ska jag få en utbytesenhet och han gav mig sin mejl så jag kan hålla kontakt med just honom. Det känns tryggt...

To be continued...

Precis. Är det samma för Pixel 7 eftersom min frus fungerar felfritt? Slår inte ifrån och snabbladdar eller skiljer sig något där?

Nu fanns givetvis ingen Google laddare i lager, men jag läste på nätet att det fungerar med laptopladdare också, så jag provade den på jobbet (max 65W) då håller telefonen stabil laddning kring max 15W... kanske för den inte är PD/PPS?

Det är dessa laddare jag har:

1. Wotobe 65 W

PD/PPS 65W Output
    5V/3A,9V/3A,12V/3A,15V/3A,20V/3.25A(18W/30W/45W/65W)

2. Baseus 65W
    Output(65W Version) :
    Type-C 1/Type-C Output: 5V/3A, 9V/3A, 12V/3A, 15V/3A, 20V/3.25A 65W Max

3. Tooki 33W
    Input: 100-240V~50-60Hz, 0.8A Max.

USB-C Output: 5V/3A; 9V/3A; 12V/2.5A; 15V/2A; 20V/1.5A (30W Max.) PPS: 3-11V/3A (33W Max.)

+ Kablar som är mellan 100W-240W. USB-C till USB-C.

Har alltså fungerat fram till detta problem uppstod.

Tack för svaret! Hos Google när man skickar in så kan man inte ange en direkt anledning eller beskrivning, utan bara ''Problem med strömmen''. Nu ska telefonen in igen så jag hoppas! Ska skriva en liten lapp och lägga i paketet ''Fast charge doesn't work'' så får vi se.

Automan740, reggy, Kristy och 1 annan gillar detta.
  20. DroidJunkie

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Nu har jag fått svar att de fortfarande inte hittar fel på telefonen. De skriver hela tiden "Problems with Power but" - det verkar som de tror att det är strömknappen som det är fel på. Trots att jag denna gång lämnade en lapp i lådan att det är fel på snabbladdning och att den inte laddar i full fart.

Ibland känns det som det är robotar jag pratar med på Google. Riktigt irriterande. Får se om Rome (en annan som kändes som en människa) kan hjälpa mig nu.