Löst

Diskussion i 'Off Topic' startad av ASR, 30 maj 2012.

1. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    -

....

Last edited: 25 jun 2014
  2. Androidas

Androidas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Klart som tusan att du ska överklaga. Först lärarna och sedan till rektorn om det behövs. De måste ju följa kriterierna. Att bedöma för nervositet är ju som att bedöma handstilen.

*tapa tapa tapatalked

3. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tack för ditt svar, exakt min tanke. Ska ta med liknelsen när jag skriver brevet.

4. Androidas

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Lycka till.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag skulle nog säga lägg ner det av egen erfarenhet kring betyg och klaganden. Lägg ner din energi på mer konstruktiva saker.

Det kan ses som negativt svar och något som TS inte vill ha, men se mitt "tips" med så opartiska ögon som möjligt. Att man sedan lägger sig ner och "ger upp" förstår jag är extremt dåligt för då har den andra sidan "vunnit". Men det finns bättre saker att lägga sin energi och tid på.

Men vill du så vill du och kör hårt, håll det för bövelen bara konstruktivt.

6. Androidas

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är alltid värt att kämpa för ett MVG. Det kan komma att betyda en hel del för ev framtida högskoleansökningar.

7. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Att det faller på en sådan liten sak så tycker jag absolut att jag bör försöka, att lärare inte kan vara konstruktiv är dessutom inte mitt fel.

8. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag håller med Zooklubba, men jag tycker även att det kan vara värt att överklaga om du nu misstänker att läraren kanske har något emot dig personligen.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu skriver du inte om du klarade den skriftliga delen med bravur dvs MVG ?

Sen för att inte bli ansedd som en "rättshaverist" av skolan så ta reda på vilken praxis som man har i din skola om någon är missnöjd, Rektorn har säkert en kontorist du kan fråga. Du är troligen inte den första som är missnöjd med ett betyg !

10. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Skriftliga och muntliga delen "hör ihop" och jag antar från vad jag förstått från lärare så stod jag och vägde mellan två betyg då detta är en av aspekterna till varför jag inte får det högsta betyget.

Sen undrar jag om någon här är lärare och har koll på sådant? För så vitt jag ser på kursplanen samt betygskriterierna så finns står det ingenstans att man ska ta med nervosistet som bedömning. Det låter bara så absurt och dumt

11. Droid113

Droid113 Guest

Fan, blev likadant för mig när vi skulle ha en presentation kring språkutbytet mellan tyska och svenska... Jag hade t.o.m. fixat en intervju med Horace Engdahl, men det struntar läraren och ger mig E (motsvarar G i gamla betyg) för att jag enligt henne var stel och osäker... :mad:

Men å andra sidan så blev jag missnöjd med de flesta av mina betyg förra terminen så jag överskattade nog mig själv då. Får hoppas att det blir bättre denna terminen.

OnT:
    Tycker helt klart att du ska prata med rektorn eller någon annan som kan få läraren på bättre tankar. Du ska självklart bli bedömd utefter matris, kunskapskrav osv. och inte efter lärarens personliga åsikt...

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo därför ska du ta reda på hur skolan hanterar ett ärende när någon är missnöjd. Mot en enskild lärare samt om du kommer dragande med skollagen kommer du nog inte långt.

Alla skolor ska ha en rutin för sådana här ärenden (annars följer de inte skollagen) ! Men skollagen ska du ligga lågt med, berätta istället hur just du upplever det satta betyget.

13. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Får tacka för era kloka resonemang och tankar kring detta. Jag får helt enkelt ta och sova på saken då jag är otrolig frustrerad och skulle göra mer skada än nytta om jag skrev brevet just nu.

Om det finns några konkreta lagar man kan hänvisa till så är jag tacksam om ni kunde ge tips på sådana.

Last edited: 30 maj 2012
  14. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Rent spontant känns det som att kvalitén av ett samtal präglas av säkerheten och karisman man utstrålar. Men men, det är ju det kvantitativa som gäller.

Att överklaga är väldigt svårt. Jag önskar dig lycka till.

15. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Självklart, men i den situationen jag befann mig så var det knappast lägligt att uttala sig, då skulle det nog bli värre och sluta med en polisanmälan. Jag är en bra retoriker och har inga problem med att diskutera och argumentera för min sak, men jag har ett hett temprament eller om du vill kalla det, aggressionsproblem som knappast förbättrar saken.

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

På den tid jag fick betyg i svenska var de numrerade 1-5 och det fungerade inte så att muntlig och skriftlig del slogs ihop.

Vad är det som testas i den muntliga delen? Är det ett antal frågor som du skall besvara korrekt? I så fall skall naturligtvis inte nervoistet vägas in i betyget om du givit de rätta svaren. Är det så att det är din presentationsteknik som prövas? I så fall handlar det minst lika mycket om hur du säger saker som vad du säger och synlig nervositet kan då ligga dig i fatet.

Att stå inför en mängd människor och hålla en presentation kan vara nervöst, men den nervositeten går att öva bort. Ett sätt att minska nervositeten är att vara rejält påläst i det ämne som man skall föreläsa om.

m v h Henrik

17. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Man ska ungefär skriva en uppsats och göra den till ett tal. Problemet är dock att det inte finns i betygskriterierna att varken prestationsteknik eller nervositet ska finnas med i bedömningen.

18. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tror du kommer ha svårt att överklaga detta just på grund av att det var den muntliga delen eftersom den enda som kan bedöma den är den läraren som var närvarande. Hade det varit den skriftliga delen så hade någon annan lärare kunnat läsa din uppsats och då fått bedöma den.

Kanske du kan höja din uppsats istället genom att någon annan lärare läser den. Om du nu låg på gränsen så är det ju inte bara din presentation som inte var helt perfekt.

19. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 796
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    skitsamma, livet går vidare, VG är ju inte en katastrof heller.

20. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Det är sant men jag lär få vänta ännu en termin för att konkurrenshöja igen. Det är både tid och energi som slösas.

Jo men visst, hade nervositet och prestationsteknik funnits med i bedömningen så hade jag inte lagt ner tid på att överklaga. Det är den mänskliga faktorn och vem som helst lär bli nervös och lite stressad när man håller tal för människor man inte träffat tidigare. Förutom det så sa h*n att talet var superb.