Logga in på trådlöst hotellnätverk

Diskussion i 'Allmänt' startad av humulus, 20 apr 2012.

1. humulus

humulus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Häromdagen försökte jag logga in på olika hotells trådlösa nätverk vars receptioner givit mig namn och lösenord. Telefonen hittade nätverken men gav mig ingen möjlighet att registrera lösenord. Telefonen visade nätverkssymbolen men applikationerna (gmail, IE-browser, maps) fick ingen kontakt. Har jag missat något i inställningarna eller är jag helt ute och cyklar? (Roamingen fungerade med datatrafik). Jag har en SonyEricsson X10mini.
    Lars

2. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Troligen använde de en captive portal, dvs när du börjar surfar så kommer du (bara) till deras lösenordssida och efter du har loggat in så öppnas åtkomsten till internet.

Konstigt att du inte kom till den med IE-browser.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för att "captive portalen" inte har styrt mig rätt utan bara stoppat min trafik, tror det var Telias Homerun som hotellet hade. I det fallet löste det sig genom att det gick att surfa till Telias hemsida och leta upp en homerun-inloggning men det var inte lätt.

4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Även fast du kan komma till deras inloggningsida och även logga in så är det mycket troligt att dom har hur många stängda portar som helst i sin brandvägg.

Säkerhet mannen. Säkerhet.

5. humulus

humulus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar och synpunkter men de hjälper mig inte vidare. Om ett hotell erbjuder gratis Internet och ger mig inloggningsuppgifter borde väl deras säkerhetssystem släppa genom mig utan problem. Kan det ligga någon annanstans än hos hotellet?
    Lars

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Du kan börja med att slå upp namn i dns med t.ex. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ulfdittmer.android.ping. Får den inte ens kontakt med dns-servern så är det fel på hotellnätet eller så har du inte lyckats koppla upp dig till det, går det att slå upp namn (t.ex. www.dn.se) och få ut adressen (typ 1.2.3.4) så är det troligen inget fel på hotellnätet.

Se också till att all 3g-datatrafik/roaming är avstängt så är säker på att datatrafiken går över wifi.

humulus gillar detta.
  7. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    logga in på wlanet, se till att du får ip-adress

Öppna original webbläsare så bör du får logga in där.
    Fungerar inte det så gör ett försök att surfa så borde du hamna på inloggningen

humulus gillar detta.