lokal .html-fil som bookmark/startsida?

Diskussion i 'Allmänt' startad av teran, 21 jul 2009.

1. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag försöker visa en lokal .html-fil (som jag lagt in på sd-kortet) i Android-browsern och göra en bookmark till den samt ha den som lokal startsida.

Jag har sökt fram att file:/// inte funkar trots att de flesta andra webbläsare har stöd för det.

Däremot kan en lokal fil visas i browsern så här: content://com.android.htmlfileprovider/sdcard/test.html (om test.html ligger i roten på sd-kortet).

Men jag kan inte lägga till den sidan i bookmarks eller sätta den som startsida.
    När jag gör en bookmark ändras adressen automatiskt till
    http:/content/://com.android.htmlfileprovider/sdcard/test.html som inte funkar.
    När jag försöker sätta adressen som startsida så går det inte att klicka ok.

Några lösningsförslag?

2. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan du inte lägga sidan på nätet i stället?

3. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo har gjort det temporärt men det är alltid lite segare och funkar inte om man är utan täckning. Sen tänkte jag lägga in och göra bookmarks till en del jobbfiler som jag inte kan publicera.

4. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hittade en bökig lösning på bookmarkproblemet här: http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2454#c6

1. kopiera över test.html till SD-kortet
    2. i browsern öppna content://com.android.htmlfileprovider/sdcard/test.html
    3. Menu > Bookmarks > History tab > today > klicka stjärnan till höger om "content://..." Då skapas en fungerande bookmark (till skillnad från när man gör en bookmark på vanligt sätt). Försök inte byta titel på denna bookmark dock, för då klistrar http: automatiskt fast i början på URLen.

Det är för bökigt att göra i stor skala men ok om man bara vill ha en lokal snabbsida. Det går att inifrån html-sidor länka till andra lokala dokument antingen relativt "a href=test2.html" eller "a href=content://com.android.htmlfileprovider/sdcard/test2.html"

Tyvärr verkar det inte finnas något sätt att sätta en lokal html som startsida. Det känns som att begränsningen sitter i dialogen för att sätta startsidan så kanske går det att redigera någon fil manuellt för att tvinga dit en lokal startsida? Vet någon hur så hojta till!

5. Danqwish

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte hur mycket det hjälper men jag har satt en sida på min hemsida som startsida.
    Den html filen inehåller bara:

Fast med < >

HTML
    HEAD
    meta http-equiv="Refresh" content="1; url=content://com.android.htmlfileprovider/sdcard/startsida/startsida.html"
    /HEAD
    body bgcolor="black" link="#FFFFFF" vlink="#FFFFFF" alink="#FFFFFF"
    /FONT
    /HTML

Den skickar alltså mig till min lokala html fil som ligger i mappen startsida/startsida.html
    Där har jag valt att lägga in 2 frames:
    html
    frameset cols="50%,50%"
    frame src="frame_a.html" noresize="noresize" /
    frame src="frame_b.html" noresize="noresize" /
    /frameset
    /html

Sedan har jag skapat två html filer: frame_a och frame_b som jag har fyllt med lite länkar och grejer.

Först hade jag allt på hemsidan men jag la in lite länkar som jag inte vill att folk på webben ska kunna hitta.

Ser mycket enkelt ut men det funkar bra...

Bifogade filer:

• kod1.JPG
      kod1.JPG
      Filstorlek:
      9,1 KB
      Visningar:
      86
    • kod2.JPG
      kod2.JPG
      Filstorlek:
      14,6 KB
      Visningar:
      73
  6. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra idé. Funkar hyfsat, men det tar längre tid än att bara ladda en lokal sida (kanske beroende på responstiden på stället man lägger upp första filen på; jag har bara testat mot getdropbox.com ).

Lade du in två separate frames för att kunna surfa på två sidor samtidigt i sidoläge?

Jag skulle vilja få magic:en att scrolla varje frame för sig. Finns det något enkelt sätt att få till det?

7. Danqwish

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Responstiden är lite störande :/

Jag gjorde två frames för att göra det enkelt för mig att få två rader.