Fråga: Lokalisera korrupt Hdd med papperskorgen?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Gurk2015, 20 nov 2022.

  1. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har två externa usb-hårddiskar som jag använder för backups. Samma material på båda hdd. Processen är manuell och jag kopierar allt nytt material till båda diskarna vid samma tillfälle.

    För några månader sedan upptäckte jag att en av mappa på ena disken var korrupt.
    Jag tog bort mappen och ersatte den med en fungerande kopia från andra disken.

    Nu har jag i efterhand blivit orolig att disken håller på att braka ihop, så har tänkt att köpa en ny disk. Men har blivit lite osäker på om det var disk 1 och 2 som strulade. Tror det var disk 1 men inte helt hundra.

    Papperskorgen på datorn är tom, men upptäckte av en slump att när jag pluggar in disk 1 visas mappen jag slängde i papperskorgen. När jag pluggar in disk 2 är papperskorgen åter tom.

    Är det så att papperskorgen visar det som är slängt för just den enhet som är ansluten?
    Jag har alltid trott att det bara finns en papperskorg, men nu känns det som att papperskorgen är knuten till den anslutna enheten?
    Är det korrekt?
    Kan jag med ovanstående spaning konstatera att det var disk 1 som strulade?

    Kör Windows 10.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad jag sett på de externa enheter jag har så skapas alltid en recycled bin mapp på disken om de ansluts till en dator som kör Windows. Vad finns i papperskorgen när den ansluts? Är det den mappen du raderade?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg: