Fråga: Lokalisera korrupt Hdd med papperskorgen?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Gurk2015, 20 nov 2022.

  1. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har två externa usb-hårddiskar som jag använder för backups. Samma material på båda hdd. Processen är manuell och jag kopierar allt nytt material till båda diskarna vid samma tillfälle.

    För några månader sedan upptäckte jag att en av mappa på ena disken var korrupt.
    Jag tog bort mappen och ersatte den med en fungerande kopia från andra disken.

    Nu har jag i efterhand blivit orolig att disken håller på att braka ihop, så har tänkt att köpa en ny disk. Men har blivit lite osäker på om det var disk 1 och 2 som strulade. Tror det var disk 1 men inte helt hundra.

    Papperskorgen på datorn är tom, men upptäckte av en slump att när jag pluggar in disk 1 visas mappen jag slängde i papperskorgen. När jag pluggar in disk 2 är papperskorgen åter tom.

    Är det så att papperskorgen visar det som är slängt för just den enhet som är ansluten?
    Jag har alltid trott att det bara finns en papperskorg, men nu känns det som att papperskorgen är knuten till den anslutna enheten?
    Är det korrekt?
    Kan jag med ovanstående spaning konstatera att det var disk 1 som strulade?

    Kör Windows 10.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad jag sett på de externa enheter jag har så skapas alltid en recycled bin mapp på disken om de ansluts till en dator som kör Windows. Vad finns i papperskorgen när den ansluts? Är det den mappen du raderade?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    Ja, det som finns i papperskorgen om jag har disk 1 inkopplad är den raderade mappen. Om jag kopplar in disk 2 så är papperskorgen tom.

    Och jag når papperskorgen via skrivbordet. Så jag går inte in i någon mapp via den externa disken utan jag klickar på papperskorgen på skrivbordet.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Papperskorgen finns som sagt på den disk där man raderar filer/mappar, annars skulle filerna behöva kopieras till en annan disk och det skulle ta tid och märkas, sen var den visas är inte så relevant!

    Det finns programvaror som kontrollerar disken hur den mår, jag rekommenderar att du testar båda diskarna för fel.

    I stort sett alla USB-diskar jag har haft som börjat strula har jag kunnat plocka ut ur kabinettet och kört vidare med under ett antal år som intern disk i min stationära dator så oftast verkar det vara USB-anslutningen som ger upp långt innan disken (nu var det ett antal år sedan jag gjorde det sist, jag tröttnade på strulet med USB-diskar...)
     
    chraist gillar detta.
  5. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack! Så då tolkar jag det som att genom att titta i papperskorgen när respektive enhet är inkopplad så kan jag se vilken enhet som har den korrupta mappen i papperskorgen!

    Jag har kört chkdsk på båda diskarna. På den ena hittade den fil, som de lagade. På den andra disken hittade den inga fel.

    Men blir som sagt lite orolig att den kommer braka ihop så köper nog en ny disk nu på Black Friday.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    chkdsk kollar inte hur disken mår, den kollar bara hur filsystemet mår och det kan lätt hända att det blir fel i filsystemet om man tar bort disken innan den hunnit skriva färdigt.

    Det du behöver kolla är hur disken (eller snarare diskarna, kolla båda två) mår, kolla ex.vis den här länken!
     
    Gurk2015 gillar detta.