[Lokaltrafiken] Reseplanerare för 14 regioner (beta 0.3.1 släppt)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av nico, 24 jul 2010.

1. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En uppdatering till den tredje betan av min app Lokaltrafiken är nu släppt för Android. För mer info, se inlägg #102 på sidan 6 i denna tråd.

Hemsida:
    http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/

Buggar och feature-requests:
    http://lokaltrafiken.niclasolofsson.se/issues/ (eller svara i tråden)

[QR]lokaltrafiken.niclasolofsson.se/lokaltrafiken_0_3_1.apk[/QR]

Följande resebolag stöds för närvarande:
    Östgötatrafiken
    Upplands Lokaltrafik
    Jönköpings länstrafik (ej GPS-stöd)
    Dalatrafik
    Värmlandstrafik
    Xtrafik
    Västmanlands lokaltrafik
    Länstrafiken Örebro
    Länstrafiken Sörmland
    Länstrafiken i Jämtlands län
    Blekingetrafiken (ej stöd för avgångar/realtid)
    Skånetrafiken
    Hallandstrafiken
    Länstrafiken Kronoberg

Av tekniska skäl är vissa regioner betydligt lättare att ta med än andra. Mitt långsiktiga mål är dock att få med så många som möjligt av de regioner som idag saknar en Android-app för resor.
    Dessa bolag vet jag om och stödjs inte idag, men kommer att utvärderas i framtiden: Kalmar Läns Trafik, Länstrafiken Norrbotten, Västtrafik och SL (prioritet i nämnd ordning).

Detta är ingen Resrobot-app som låter dig resa mellan olika regioner, utan snarare flera reseappar i samma paket. Det finns flera skäl till varför jag valt att göra så.

Till eventuella representanter för resebolag vill jag betona att denna app främst bör ses som ett gränssnitt till de reseplanerare som redan finns på respektive bolags hemsidor. Ingen data hämtas från bolagets server, utöver sådan som hämtas vid en helt normal sökning via bolagets hemsida. Vid frågor eller problem, kontakta [email protected]. Och nej, jag använder inga API:er whatsoever, och bryr mig således inte om vad ni har för användarvillkor angående dessa.

Funktioner som är planerade men inte klara:
    Avgångar / Realtid / Live *
    Hitta närmaste station via position *

Funktioner markerade med * är dock rejält påbörjade (se ärendesidan ovan för mer info).

Permissions som krävs:
    Nätverkskommunikation - fullständig tillgång till Internet
    Appen hämtar all sökdata och annan information via internet.

Lagring -ändra/ta bort innehåll på SD-kortet
    Telefonsamtal - läsa telefonstatus
    Dessa läggs av kompabilitetsskäl till automatiskt på de flesta apps som är kompatibla med Android-versioner tidigare än 2.0. De används inte av appen, utan måste tydligen finnas där att att det ska fungera.

Last edited: 26 sept 2010
  2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag som nollåtta är ju rätt nöjd med Stockholm Travel, men vi åker ibland Upptåget till landet och lite bussar uppe vid Gävletrakten så det vore ju smidigt att även kunna ha dem i mobilen.

3. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Reseplaneraren heter ju Västtrafik appen. Så det vore ju olyckligt att döpa den till samma....

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sant, såg det nu. Har av någon anledning inte fått några träffar på "reseplanerare" på market förut...
    Tills vidare får den heta Lokaltrafiken. Säg till om det också är upptaget på något sätt...

För övrigt är möjlighet att välja resedatum samt ladda senare/tidigare resor nu färdigt. Kommer dock dröja ett par dagar innan någon ny release släpps eftersom att jag vill ha med autocomplete, fler resebolag samt ett par småsaker till först.

Last edited: 25 jul 2010
  5. Gassa

Gassa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Nico!

Jag håller också på med östgötatrafiken sen ett par veckor tillbaks, men mina ambitioner är lite mindre än dina tror jag. Stannar nog vid östgötatrafiken.

Menar du att du får tag på gps koordinaterna för hållplatserna? Jag tänkte nog att det skulle vara något som man fick programmera in själv och dela med andra. Men dom kanske publicerar något koordinat API någonstans.

Såg förresten att dom Östgötatrafiken/konsultfirman bakom Östgötatrafikens planeringssystem just släppt en iphone app. Fast deras UI såg ganska kasst ut att döma av screenshotsen.

6. Jonher937

Jonher937 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Ställer gärna upp som beta testare när det blir aktuellt :) Befinner mig i Linköping

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nope, de har inga öppna API:er whatsoever. Man kan möjligen sniffa trafiken från en iPhone och kolla hur den hämtar sin data, men har inte den möjligheten. Resrobot finns också, men de tar betalt för sina API:er och verkar ha allmänt taskig inställning till världen i största allmänhet.
    Jag har fått tag på koordinater och hållplatsnamn genom requests till Östgötatrafikens hemsida. Sitter med en lista över samtliga hållplatser, samt koordinater och id till dessa. Hör av dig via PM om det låter intressant, jag är öppen för alla former av samarbete!

Enligt deras kundtjänst är de på väg att släppa en Android-app också, men jag misstänker att den kommer att vara ganska kass, och dessutom inte komma ut än på ett bra tag. Sådanadär företagsutvecklade reseapps har nämligen ofta en förmåga att bli stora, dyra och på det hela taget ganska värdelösa av någon anledning. Skånetrafiken och MobiTime är bara två exempel.

Last edited: 29 jul 2010
  8. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hade varit MYCKET uppskattat om denna inkluderade Skånetrafiken också :)

9. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hallandstrafiken hade varit uppskattad av mig om det blir en bra app :), eftersom deras egna app suger *** då det är en direkt port på nåt java program och inte finns på market och när man ska skriva så kommer upp ett virituellt t9-tangentbord som appen själv har :P

så en bra att hade varit så bra :)

10. Gassa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nico: jag skriver ett pm.

Papazian: skånetrafiken vore nog ganska simpelt att porta mitt program till.

Hallandtrafiken ser knepigare ut vid ett snabbt ögonkast. Deras sökfunktionalitet ser väldigt liknande ut, men den verkar vara konfigurerad på ett annorlunda sätt.

11. Jens040

Jens040 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Instämmer!!

12. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sisådär, favoriter är nu implementerat och autocomplete blir klart imorgon. Förhoppningsvis kommer en ny alpha ut den här veckan.

Som det ser ut nu så kommer Skånetrafiken & Co med i den skarpa versionen. Möjligtvis även i betan. Dock har t.ex. inte Hallandstrafiken stöd för avgångar/realtid (kunna välja en hållplats och få en lista på vilka bussar etc. som avgår från den).

Gassa och jag kommer inte att slå ihop våra projekt, vi kommer dock att inrikta oss mot lite olika målgrupper.

Last edited: 29 jul 2010
  13. Gassa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stämmer. Jag kommer nog inte implementera en full reseplanerare med alla bells& whistles man kan tänka sig.

Nico har nog alla möjligheter att göra det jobbet bättre än jag.

Jag kommer nog att inrikta mig på en applikation som hjälper dag-pendlare. Har lite intressanta ideer där.

Men kommer nog ändå först släppa min nuvarande applikation som en light version utan ambitioner att bygga på den med fler features, förhoppningsvis ganska snart. Kan posta den för testning här också.

Ska försöka få med Skånetrafiken också, gör nog en egen app för det.

Sen ska jag jobba vidare på min nya applikation som använder det jag har i reseplaneraren.

14. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Länstrafiken i Södermanland vore inte fel för mig och andra som bor i Södermanland.

15. relnah

relnah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. Gassa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För sörmland och kronoberg får jag nog hänvisa till Nicos app. Jag parsar mobilsidorna och det är bara mobil.ostgotatrafiken.se och mobil.skanetrafiken.se som har samma backend tyvärr. Som jag har sett hittills.

Lustigt nog eftersom desktopsidorna ser väldigt liknande ut på alla dom andra länstrafikbolagen.

Det skulle väl inte vara omöjligt att lägga till parsning av de andra företagen, men jag tror inte jag kommer inrikta mig på det i första hand. Det är ju roligast att göra något man själv behöver :)

17. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jättebra att ni tipsar om länstrafiksidor, sörmland går garanterat att ta med eftersom att de använder samma sida som länstrafiken Örebro och VL. För Kronoberg gäller samma sak som för Skånetrafiken & Co.

När jag gjorde listan över trafikbolag med stöd så tittade jag på de länstrafiksidor som jag hittade i en lista på wikipedia. Det är mycket möjligt att listan inte var helt komplett och att jag dessutom missade några bolag.

18. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Hittade den inte på Market...heter den fortfarande Lokaltrafiken?

19. Rallytönten

Rallytönten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är det möjligt att även få med Jönköpings Länstrafik? www.jlt.se

20. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Står med på listan över bolag som finns med kolla i första inlägget.

@nico Bra att du satsar på att få med positionering för det är mest det jag saknar med den officilela mobitime appen.