long/lat app

Discussion in 'Frågor och support' started by goa200, Jul 3, 2009.

1. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Söker en app där man kan skriva in longitude och latitude och sen få en simpel säg till ex kompassnål eller liknande med avstånd i meter till slutmål.

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hittade du någonsin detta?

Jag vill ha nästa exakt samma sak, men har inte hittat något bra program. Jag skulle vilja mäta hur många meter i N/S, respektive Ö/V riktning en koordinat ligger från en annan (expemelvis där jag är just nu), och gärna även ha möjlighet att översätta en position angiven i meter (N/S, Ö/V) till en koordinat. Det går ju ganska lätt i N/S riktning, men i ö/V så varierar det ju över landet...

Det jag primärt är ute efter är att mäta in min tomt som har koordinater i meter på en X/Y-skala (där X är i nord-sydlig riktning och Y i öst-västlig konstigt nog). Jag har två tomtpinnar och har avstånden mellan alla pinnar och vill mäta in de övriga. Tyvärr har GPSen i telefonen lite dålig noggrannhet, vilket gör att jag genom att räkna ut avstånden mellan alla okända tomtpinnar och de två kända tomtpinnarnas GPS-koordinater kan interpolera fram de exakta positionerna för tomtgränsen.

Jag gjorde idag ett försök med detta utan att ha avståndsmätning utan genom att översätta grader till meter och tillbaka, men med sådär resultat. Har väl en noggrannhet på +/- 0,5 meter ungefär vilket iofs måste anses vara OK...
    ...men jag vill ju gärna mäta bättre då jag nu upptäckte att två stycken vägar gör intrång på min mark och att jag även lånar mark från vägföreningen på ett annat ställe (+/- noll i resultat iofs, men vi skall snart dika vägarna och då kommer det troligen att bli bråk så det är bra att veta vart gränsen går). Noterade även att Telia dragit sin stamledning en meter in på min mark utan lov...
    ...och att en granne snott en meter av mig i ett annat hörn (men å andra sidan har jag snott några kvadratmeter av honom på ett annat ställe, så det jämnar ut sig även där).

Verkar vara rena vilda västern där jag bor... ;-)

3. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Pacman, du kan använda c:geo tex, men noggrannheten kan bli ett problem för dig....

Min garmin 550t som jag använder när jag cachar är inte mer noggrann än på ett par meter (i bästa fall), kan aldrig tänka mig att telefonen är bättre

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde ett antal mätningar igår och iom att jag hade referenspunkter som jag gick tillbaka till inför varje mätning så blev resultatet rätt bra. Det största bekymret var snarare att antalet decimaler som visades i GPSen inte räcker till för att få tillräcklig noggrannhet (0,6m Ö/V och 1,1m N/S). Det andra problemet var att jag tvingades att manuellt räkna om från grader till meter och tillbaka hela tiden och just detta ville jag gärna bli av med i alla fall...

Skall testa programmet lite mer, men det verkar lovande. Lite lättare i alla fall...

5. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Ring en lantmätare :-)

Med dagens teknik kan inte du få så exakta angivelser av en GPS i mobiltelefonen. Och antalet decimaler är inte heller något bra mått på upplösningen. Det behövs annat än en mobilgps för att angöra gränslinjer på fastiheter. Försök att kolla Lantmäteriets web, logga in med BankID och se om du kan hitta någon fast punkt på deras kartor och mät manuellt.