LTE-router och frekvensband

Diskussion i 'Allmänt' startad av christerlundhag, 24 nov 2018.

1. christerlundhag

christerlundhag Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en mobil (LTE) router jag köpt av Net1, är det någon som vet hur man får den att fungera på andra frekvensband än band 31 (450Mhz-bandet)?

2. Kexchoklad

Kexchoklad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Vadr det föe märke och modell?
    Antagligen funkar den bara på 450 MHz eftersom det är Net1.

3. christerlundhag

Mottagna gillanden:
    0
    Det är en ATEL ALR-U270V olåst, men enligt Net 1 klarar routern alla 3G och 4G band, men är kopplad bara till 450Mhz-bandet med deras programvara, så det behövs annan programvara för att kunna utnyttja den helt...

4. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Net1:s utrustning är designad för det gamla NMT-nätet (450MHz), det är hela Net1:s försäljningsgrej då NMT-nätet har extremt bra täckningsförmåga och är outnyttjat i jämförelse med ordinarie 3G/4G band som används utav mobiler och allt möjligt som bråkas om bandbredden.

5. christerlundhag

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har just nu Net 1 och köpte routern. Denna är designad för de flesta banden, men levereras med programvara för operatören, i detta fall bara för 450 Mhz-bandet för Net 1. Jag fick beskedet att om jag ska öppna upp den mot andra frekvensband måste jag få tag på annan programvara för routern. Vad det gäller "fin täckning" så har jag närmaste mast ca 1km bort, innom synhåll, har bra signalstyrka, men usel signalkvalitet, så jag kan inte göra två saker samtidigt på internet...

6. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Min mor hade Net1 ett tag, med mast inom synhåll och med samma upplevelse som du har, makalöst dålig bandbredd och skakig upplevelse. Visst, under väldigt lång tid fick vi bara beskedet att det var fullt på masten när jag försökte beställa Net1 åt henne, borde kanske redan då ha förstått att det inte skulle fungera så bra. [emoji13]

Låter ju kanon om modemet klarar av mer än bara 450MHz i routern. Frågan är ju då bara om det finns en europeisk firmware för routern som låser upp rätta banden. Morsan hyrde bara routern så vi skickade tillbaks den och köpte en TP-Link MR200 och tryckte i ett Alltele surfabonnemamg som har fungerat klockrent. Hade också problem med att Net1 routern frös emellanåt, med senaste firmware, så kan inte säga att jag saknar den.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar inte finnas något på deras hemsida i alla fall: 德明通讯,LTE Home Gateway

Tycks vara ett B2B-företag främst, men testa maila och fråga kanske?