Luciamorgon!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Superstefan, 13 december 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Var det någon mer än jag som såg på SVT:s luciamorgon imorse och blev besviken? Ibland undrar man ju hur fan de tänker när de fixar koreografin och programmet för en sådan tillställning...

Följande saker var pinsamt dåliga:
    • Lucia gick för fort. Hon ska skrida fram, inte någon jävla powerwalk!
    • Lucia ska ha handflatorna tryckta mot varandra hela tiden. Inte längs med kroppen som nu. Vad blir det nästa år - händerna i fickorna?!
    • Lucia ska inte sjunga med i alla låtar - bara vid in- och utmarsch samt eventuellt solo.
    • Rappare göra sig ICKE besvär att förstöra luciasånger!
    • Varför fanns inga tomtar eller pepparkaksgubbar?
    • Varför fanns det typ fyra Staffan-låtar men ingen tomte- eller pepparkakslåt?
    • Varför klipper de hejvilt i ordningen på låtarna inför sändningen? Det är okej att de inte direktsänder, men det är inte okej att ändra ordning på låtarna. Och ja, det är uppenbart, eftersom 50 pers omöjligt kan byta plats på 3 sekunder utan att det märks. Dessutom brukar ljus brinna ner, inte omväxlande vara långa-korta-långa-korta...
    • Sedan tycker jag det var trevligare när luciafirandet sändes från valfri liten gård i Dalarna, men det är snarare SVT:s (dåliga) val.
    • Sändningstiden?!

Vi kan dela upp mina gnällkommentarer i tre kategorier; Koreografi/arrangemang, SVT och Mångkulturhets.

Koreografi
    Jag förstår inte varför ingen säger åt Lucia-tjejen att hon ska skrida fram. Tärnorna och resten av tåget gick betydligt långsammare när de inte var tvungna att hålla tempot för att inte Lucia skulle gå ensam. Inte heller förstår jag varför Lucia inte står med händerna ihop. Visst, det är jobbigt, men det är ingen som tvingar dig att vara Lucia. Dock tror jag inte att det är Lucians fel, utan snarare idioterna till koreografer som inte tycker det är nödvändigt att utsätta henne för påfrestningen. Men en tradition är väl en tradition? Ska alla låtsastomtar på köpcenter ta av skägget för att det blir så jävla varmt också?
    Samma problem gäller Lucia och sången. Lucia ska kunna sjunga solo, punkt. Hon ska inte vara någon körtjej i mängden.

För övrigt får de gärna se till att alla tärnor har samma sorts nattlinne på sig, och inte att det finns tusen olika modeller. Detsamma gäller stjärngossarna. Och måste man verkligen ha papperstallrikar som droppskydd för stearinet? Ser så inihelvete billigt ut, och nu var de ändå i Uppsala domkyrka!

Mångkulturhets
    Det där jävla hiphopinslaget var så dumt att man bara ville gråta. Mångkultur i all ära, men ge fan i traditionella arrangemang! De kan ha en hiphop-jul imorgon om de vill, men det var nog många som satte frukosten i halsen imorse... Helt ärligt, det kan ju inte varit något annat syfte än att kvotera in "dagens kultur". Att sedan Lucia var mörkhyad/indisk(?) rör mig inte i ryggen. Hon får gärna se afrikansk eller asiatisk ut, så länge hon uppfyller stycket ovan med allt gnäll om koreografimissar... Men ingen jävla hiphop. Hur skulle det gå om någon föreslog technomusik eller punk under Eid al Fitr? "Nej" skulle det bli, med all rätt, eftersom DET INTE PASSAR MED TRADITIONERNA! Traditioner - alla kulturers - ska bevaras, inte förstöras/omformas.

Jag hoppas verkligen inte den senaste tidens debatt om pepparkaksgubbar har inverkat här. Men jag tycker det är pinsamt att man inte har med pepparkaksgubbarna och tomtarna i tågen som man brukar. I år kördes varken "hej tomtegubbar", "vi komma från pepparkakeland" eller "tipp tapp". Däremot fyra Staffan-visor i olika tappningar för att kompensera för bristen av låtar som kan sjungas av killar (som visserligen var bra).
    Tomtedebatten var ju något år "Varför får inte tjejer vara tomtegummor?", på vilket jag svarar "Killar är varken tärnor eller Lucia. Problem?"... Nej. Tacka vet jag tidigare år, då småbarn i 5-årsåldern stod i tomtekläder och sjöng fel och var allmänt passande!

SVT
    Byta ordning på låtarna är inte okej. Varför gör de ens så? De som arrangerar hela historien på plats måste väl ha en tanke med det, och att då någon tv-nisse ska byta ordning på låtarna är bara maktmissbruk. Sändningstiden är också helt idiotisk. Förr i tiden (inte allt för många år sedan) började det kl 6. Då hinner folk se det och ändå hinna till jobbet till 8. Det kan man ju glömma idag såvida man inte jobbar hemifrån. Om man ändå inte direktsänder, vad fan är problemet att lägga det så att folket kan hinna se det?
    (Förmodligen så att så få som möjligt ska se den misär man orsakar genom att ha Lucia-rappare) Och i en domkyrka blir det så stelt. Lyssnar man på låtarna handlar de ju om att Lucia skrider in i vanliga hus, inte i någon kyrka. Det var bättre förr.

Fan så gnällig jag är, men nu var det befogat! Kom igen, någon måste ju hålla med mig iaf!

På pluskontot kan jag avslutningsvis säga att de sjöng bra, det lät fint, och speciellt låtarna med växelsång killar/tjejer var välarrangerade. Kvinnan som sjöng solo var duktig, men det bästa var nog musikerna som spelade något medeltidsklingande runt mitten av föreställningen.

2. larsasa

larsasa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe. Välriktad aggression.

Behöver alltså inte kolla detta på svtplay.

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Nog för att jag gillar hip-hop, dock inte den välsmorda kommersiella radiosmörja som Sverige står för. Men oavsett så har hip-hop absolut ingenting med Lucia att göra.

Samt stör jag mig något fruktansvärt på att barn måste vara mörkhyad för att få vara pepparkaksgubbe idag. Om en svensk unge är pepparkaksgubbe idag anses det vara främlingsfientligt?

Man börjar ju fundera vart Sverige är på väg.

4. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Håller med.
    Tradition är just det, tradition.

5. Superstefan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Alltså, vissa sångnummer var sevärda. Första hiphop-stunden var 24 minuter in i sändningen, andra någonstans kring 40-45, så du inte råkar ta en klunk dricka just då...
    Vi likriktar oss och suddar ut alla gränser mellan nytt och gammalt. Problemet är att PK-maffian inte inser att flera kulturer kan samexistera utan att nödvändigtvis behöva influera varandra.

Om Sverige vore en saffransbulledeg så skulle nya kulturer kunna vara som russin - få finnas i degen och vara ett uppskattat inslag.
    Problemet är att PK-maffian tycker att nya kulturer ska vara som karamellfärg - ändra utseende på degen helt och hållet.

För att inte snurra för mycket OT i en OT-tråd så lägger jag resten av mitt gnällande lite undangömt här för den nyfikne.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

6. larsasa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, som tur är kan man ju spola i sändningen.

7. Droid55

Droid55 Guest

Känner att jag har missat debatten om pepparkakor lite. Kan någon förklara för mig vad problemet med pepparkakor är? Att de är bruna? Vadå? Jag fattar inte! Upplys mig eller hänvisa mig till någon debattartikel.

För övrigt såg jag inte Luciamorgon och har aldrig gjort. :P

8. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Kultur och traditioner är (som jag sagt innan) personligt relevanta. Det innebär att de fantasier som folk sätter ihop som nödvändiga för dess egna existens kan variera enormt mycket, vilket också märks av i dessa sammanhang. SVT:s program kan omöjligt täcka in var och en av våra önskemål.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det handlar om Mio som inte fick vara pepparkaksgubbe

http://www.expressen.se/nyheter/gladjen-mio-far-vara-pepparkaksgubbe/

Vi firade iaf en traditionsenligt Luciafirande på jobbet med pepparkaksgubbar och allt som hör till ;)

10. Droid55

Droid55 Guest

Helt obegripligt. Bli stött av en pepparkaksgubbe? Borde det inte vara tvärtom? Att ta bort pepparkaksgubbar aka bruna gubbar/människor är som att förneka dess existens. Nu kanske jag tänker helt åt skogen men så tolkar jag det. Pepparkaksgubbar är ju inget negativt laddat, vi får ju pepparkakor om vi är snälla (belöning).

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Tjau... Pepparkaksgubbar, Tintin, negerbollar.... farliga saker...:P

12. Droid55

Droid55 Guest

Fast nidbilder och skällsord kan jag köpa men inte pepparkaksgubbe. Nidbild och skällsord är ju negativt laddat, men sen när blev pepparkaksgubbe negativt laddat?

13. Superstefan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du har helt rätt i att de omöjligen kan täcka in allas önskemål. Och att årets Luciafirande skulle vara till hundra procent perfekt enligt mig är heller inget jag väntar mig.

Däremot tror jag ingen väntade sig en rappare.

Såhär är det ju faktiskt: De som slog på Luciamorgon gjorde det för att se luciatåget och julsångerna så som det alltid varit. De som hellre vill höra hiphop än julsånger kl 07.00 den 13/12 sätter sig inte framför SVT2 just då.
    Det är ungefär som att man mitt i nyårskonserten skulle klippa in 50 cent "för att tilltala alla". Aldrig!

Alla program kan omöjligt tilltala alla, och därför anser jag att det är bättre med många olika program än ett program med allt möjligt skit i samtidigt.
    Du har ju ett val, Luciamorgon ska inte tilltala alla. Och att tycka att det ska tilltala alla som vill se ett klassiskt luciafirande är inte att kränka någon.

Pepparkaksgubbar är extremt negativt, dumsnut! Sjunger man "så bruna så bruna vi äro alla tre" så gör man per automatik narr av alla mörkhyade. (Typ så verkar resonemanget gå iaf. Idiotiskt, håller med!)
    Själv känner jag mig ohyggligt kränkt, eftersom Stefan är rätt likt Staffan, och jag vill ju inte vara någon stalledräng... Buhuu!:cry:

14. larsasa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha. Skrattade högt åt detta. :)

15. Droid55

Droid55 Guest

Pepparkaksgubbar ÄR bruna. Finns ingen narr i det. Kan inte tänka mig att en mörkhyad person tar illa upp av pepparkaksgubbar. Läraren som nekade Mio att vara pepparkaksgubbe är säkert inte vid sitt sinnes fulla bruk (att hon dessutom är lärare gör saken ännu värre!).

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det finns de som får ihop till levebrödet för dagen genom att fundera över det här....

Nästa "fars" är Kalle Anka på Julafton och tomteverkstaden.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15933831.ab

;)

17. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det är väl ändå mer kränkande att ta bort pepparkaksgubbarna från ett luciatåg? Då visar vi ju att vi inte vill ha något brunt i våra luciatåg.

Det som Disney gjorde är ju bara sjukt löjligt också.

Men när vi ändå håller på kan vi ta bort snön, för den är ju kränkande mot dem som är vita. Vi kan även ta bort färgerna brunt och svart.

Är inte rasist men det här är j*vligt löjligt.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

18. Droid55

Droid55 Guest

Exakt min tanke!

Vad har de gjort?

19. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

De har censurerat bort en svart docka i Kalle Ankas Jul.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

20. Droid55

Droid55 Guest

WHUT!?! Kan inte ens minnas en svart docka i Kalle Ankas Jul. :o

Alltså det borde ju vara MER rasistiskt att TA BORT alla figurer som är svarta eller bruna (såvida det faktiskt inte är nidbilder). Alla människor är INTE vita. Att plocka bort alla svarta och bruna figurer "censurera" är ju samma sak som att säga att de (svarta och bruna människor) är förbjudet, något vi inte vill se.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.