Lurad av Tele2?! LÖST!

Discussion in 'Tele2 & Comviq' started by TookieDroid, Apr 20, 2011.

  1. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2010
    Messages:
    1 430
    Likes Received:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Texten var för lång så här är en sammanfattning.

    Jag tecknade ett abonnemang men blev nekad till det för att jag inte hade någon inkomst fast än jag sa till kvinnan från tele2 att jag pluggar fortfarande i gymnasiet. Exakt 1 månad senare får jag en faktura där det står att jag ska betala 280 kr. Jag ringer dit och frågar varför jag fick fakturan och då sa dom att jag tecknade ett abonnemang.
    Jag sa till tele2 kvinnan att jag blev nekad till abonnemanget så hur kan jag få en faktura då och då svarade hon att det inte finns något hon kan göra. Jag kopplas till en annan person och berättar mitt problem och där får jag inte heller något hjälp utan blir bara erbjuden olika surf paketer (wtf) Men sen frågar jag varför jag inte fick något brev där det står att abonnemanget har startat och då sa mannen "Det är inte vårat fel ifall posten slarvar bort breven"...
    Han frågade mig ifall jag ville säga upp abonnemanget och då sa jag så klart Ja. Nu sitter jag här med en faktura på 280 kr och en abonnemang med 3 månaders uppsägnings tid där jag får betala 110 kr per månad.

    Finns det något jag kan göra?
     
    Last edited: Apr 28, 2011
  2. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Joined:
    Apr 11, 2011
    Messages:
    1 274
    Likes Received:
    67

    MINA ENHETER

    snälla kära rara du använd styckeindelning man kan förfan inte läsa
     
    Last edited: Apr 20, 2011
  3. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2010
    Messages:
    1 430
    Likes Received:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Har sammanfattat hela texten nu
     
  4. spiky

    spiky Bannlyst Bannlyst

    Joined:
    Mar 29, 2011
    Messages:
    241
    Likes Received:
    4

    MINA ENHETER

    Du kan kontakta ARN och din lokala rådgivare. sedan ska du BESTRIDA din faktura.

    Betalar du så är du körd då får du punga ut alla månaderna..

    http://anmärkningar.se/bestrida-en-faktura/


    Dom kan EJ kräva pengar ifrån dig medans du bestrider en faktura
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    Jun 1, 2010
    Messages:
    4 362
    Likes Received:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Du vet inte vad lång text är
     
  6. goa200

    goa200 Baby Droid Hedersmedlem

    Joined:
    Jun 3, 2009
    Messages:
    21
    Likes Received:
    162

    MINA ENHETER

    Flyttar till vår operatörsdel av forumet
     
  7. Xerfas

    Xerfas Youth Droid Medlem

    Joined:
    Dec 5, 2010
    Messages:
    241
    Likes Received:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8+ 256GB
    Platta:
    Apple iPad Pro 256GB
    Bra att veta om att bestrida en faktura. Så länge du skickar tillbaka den med ett brev om att du bestrider fakturan får dom inte skicka den till inkasso.

    Annat du kan göra är ett du eftersöker deras kundombudsman som är en person som står på kundens sida gentemot det egna företaget som tar emot och löser klagomål oavsett hur små eller stora dom är i de fallen som kundtjänst inte hjälper till.
     
  8. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Joined:
    May 28, 2010
    Messages:
    1 345
    Likes Received:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Det måste väl finnas nått kontrakt påskrivet av dig som dom kan hänvisa till? Annars är det bara för dom att släcka ner utan uppsägningen och betalning.
     
  9. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Joined:
    Apr 11, 2011
    Messages:
    1 274
    Likes Received:
    67

    MINA ENHETER

    kontakta ARN och bestrid fakturan
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Joined:
    May 14, 2010
    Messages:
    4 938
    Likes Received:
    2 228

    MINA ENHETER

    Tror det är för litet ärende för dem. Förmodligen bättre att fråga kommunens konsumentrådgivare.
     
  11. KeWm

    KeWm Teen Droid Medlem

    Joined:
    Feb 1, 2011
    Messages:
    294
    Likes Received:
    10

    MINA ENHETER

    Har för mig att de alltid spelar in samtalen då man ska teckna abonnemang via telefonen. Ett muntligt kontrakt.
     
  12. aliendavid

    aliendavid Kid Droid Medlem

    Joined:
    Oct 11, 2010
    Messages:
    73
    Likes Received:
    3

    MINA ENHETER

    Du har fått några råd redan men tänkte sammanfatta åt dig vad du bör göra:
    1. Betala inte fakturan. Ta en kopia på fakturan och skicka ett brev/mail till tele2:s kundtjänst där du skriver att du bestrider fakturan.(precis som någon skriver får de inte skicka vidare till inkasso mm om du bestrider fakturan, betalar du den är du dock körd)

    2. Begär att få ut avtalsunderlaget. Har du tecknat avtal per telefon ska det finnas en ljudfil som de kan skicka. Ingen ljudfil inget avtal=du vinner, det är de som ska bevisa att avtalet ingåtts. Har du skrivit på papper bör du ha fått en kopia, annars ska de kunna skicka en kopia till dig. Där ska också villkoren för att få teckna tjänsten finnas med, ex att det krävs en inkomst annars bryts avtalet. Avtalen bör du också kunna få fram via deras hemsida, läs på dem.

    3. Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun och be att de tar en titt på ditt fall.

    4. Ring tele2:s kundtjänst igen och få bekräftat att de tagit emot din bestridan och att du tagit kontakt med konsumentrådgivaren i din kommun. Är de ihärdiga med att de inte kan hjälpa dig, be att få tala med deras chef eller tele2:s kundombudsman. De kommer säga att nej du får tala med mig och inte någon chef. Dock har de ingen rätt att neka dig det och om du bara står på dig så kommer de bli tvungna att låta dig prata med någon högre upp. Förmodligen kommer de vilja att chefen ska få ringa upp. I så fall se till att du får namnet på chefen som ska ringa upp och ungefär när denna kan tänkas ringa. (om möjligt så ska du spela in detta samtal, men se till att informera innan att du spelar in)
     
  13. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2010
    Messages:
    1 430
    Likes Received:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Kom på precis att jag aldrig har fått ett kontrakt från tele2. Det ända jag har skrivit är namn och adress och det var i deras hemsida och tydligen så gäller inte det som ett kontrakt så det låter konstigt att dom nekar mig sen startar abonnemanget ändå men inte skickar ett kontrakt
     
  14. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Joined:
    Feb 23, 2011
    Messages:
    1 707
    Likes Received:
    103

    MINA ENHETER

    Dom spelar in samtalet och gäller då som muntligt avtal, dock så borde det ha funnits med att dom neka dig abonemanget i det avtalet. Ring och be om att få ta del av avtalet.
     
  15. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2010
    Messages:
    1 430
    Likes Received:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Det finns inget muntligt avtal för att dom ringde aldrig mig om att starta abonnemanget
     
  16. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Joined:
    Mar 2, 2011
    Messages:
    420
    Likes Received:
    39

    MINA ENHETER

    Det ska finnas ett kontrakt skrivet i papper. Finns det inget sådant så finns det inget som binder dig till att betala något. Väl.. :O
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Joined:
    May 14, 2010
    Messages:
    4 938
    Likes Received:
    2 228

    MINA ENHETER

    Muntligt gäller också i sverige. Men är svårt att bevisa om det inte finns inspelat.
     
  18. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Joined:
    May 1, 2010
    Messages:
    166
    Likes Received:
    2

    MINA ENHETER

    Om du ringer till Tele2 kundservice förs skriftliga anteckningar om samtalet. Däremot är det inte säkert att det görs när de ringer till dig.
    Dessa anteckningar kan du begära att få.
     
  19. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Joined:
    Feb 12, 2010
    Messages:
    285
    Likes Received:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Om du har köpt via Tele2's webbutik så gäller det som ett avtal, om det är så att du har gjort det...
     
  20. tentakles

    tentakles Kid Droid Medlem

    Joined:
    May 15, 2010
    Messages:
    60
    Likes Received:
    6

    MINA ENHETER

    tele 2 är SVIN!

    LOL, Tele2 grisar vidare!

    jag tycker t.ex. det är rejält svinigt att man måste själv ringa och berätta att de sänkt priset på ens surfplan, annars får man betala det priset man tecknade den för när man beställde.

    och, ge inte upp, de här ska dom inte få komma undan med! :mad: