"Lurad" på tradera

Diskussion i 'Off Topic' startad av manola1027, 7 nov 2013.

1. manola1027

manola1027 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Hej!

Jag köpte en Nexus 7 av en kille på tradera. Jag betalade in pengar och han skickade. Inga problem så far.

http://www.tradera.com/google-nexus-7-32gb-wifi-asus--auktion_342555_194315182

När jag fick den så märkte jag först att den hade en ganska tydlig repa. Sen att laddaren inte var original och endast på 0.7 A. Usb- porten är misshandlad (Kontakten sitter jättelöst i) Sen hade plattan bara 7.7 GB ledigt av typ 32. Laddade ner root checker och märkte att den var rootad. Säljaren svarar inte på mina mail. Vad borde jag göra? Trodde att tradera hade någon säkerhetsgrej men det verkar inte så.

Polisanmäla?
    Leta reda på hans föräldrar och få de att snacka med honom?;)

Killen bor i umeå

2. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Tror inte polisen lägger resursen på en sån liten grej, anmälan kan du göra men förvänta dig ingenting.

Det är just därför när jag köper beg elektronik som mobiler, jag vill se innan jag betalar alt köper jag via PayPal för att först godkänna varan innan pengarna betalas till säljaren.

Ring 11414 och gör en anmälan, du har väl killens personuppgifter om han har inte kapat en annans identitet.

Alternativ 2 är hembesök, hårdhandskarna på.

By Galaxy S4

3. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Glöm inte ge negativt omdöme, samt anmäla på tradera. Har för mig man kan få honom avstäng ganska lätt, och då kommer han i alla fall inte "lura" fler personer!

4. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Okej så den hade en tydlig repa samt att laddaren inte var original?

Polisanmäl, säg till polisen att din begagnade platta för tusenlappen hade en repa på sig som säljaren inte angav. De kommer garanterat skicka insatsstyrkan till hans dörr. Men jag tror snarare att du blir morgonens skrattobjekt vid polisens frukostbord. ;)

5. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jag har handlat en del på Tradera, och håller med tidigare talare, polisanmälan kommer inte leda någonstans, och det har inte heller skett något brott att anmäla. Visst är det säljarens ansvar att beskrivningen är korrekt, men att säljaren skrivit "inga repor" och det är en repa är inget brott, bara lögn.

Som någon sa tidigare, kontakta ytterligare en gång, lämna negativt betyg och anmäl till Tradera.

6. manola1027

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Tack för svaren:)

Har mailat tradera nu.
    Jag som alltid handlat där i tron att man hade någon säkerhet...Får väl vara ännu noggrannare i framtiden....

7. Gubbar

Gubbar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har du försökt med att kontakta säljaren? Ni kanske kan komma fram till något så att du blir nöjd.

8. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Läste du inte vad han skrev i första posten? ;>

-Säljaren svarar inte på mina mail-

9. Gubbar

Gubbar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Oj, förlåt! Jag läste, men tydligen inte tillräckligt noga, bakläxa för mig!

Till OP: Bra att du försökte maila, det är ju det man provar först. Dåligt att han inte har svarat, då lutar det ju åt att han är oseriös... :( Det är alltid tråkigt när någon blir lurad, men jag håller tummarna att det kan lösas för dig på något vis!

10. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Beskrivningen nämner inget om laddare mer än att det följer med en sådan så där kan man ju inte säga att du blev lurad men visst kan jag förstå att det är tråkigt.

Däremot står det "inga repor skråmor!" och du skriver ju att den har en ganska tydlig repa så där finns det ju en uppenbar felaktighet i objektbeskrivningen.

Vad gäller misshandlad USB-port så klingar det ju lite illa med objekbeskrivningens "kanonskick" men det lite gråzon är det ju dock. Värt att kolla är ju också om det är porten som är glapp eller sladden till icke-original-laddaren som står för glappandet.

När det gäller bara 7.7Gb ledigt så verkar det ju som säljaren inte har full koll på hur man fabriksåterställer. Om det nu är en 32Gb platta så betyder det att det finns en massa data på den som säljaren en lyckats ta bort. Det kan ju tänkas att han blir lite mer intresserad av att svara på dina mail om det visar sig att du hittar foton m.m. på plattan och påpekar detta. Jag har köpt begagnade mobiltelefoner två gånger, en gång på eBay och en gång på Tradera och i båda fallen var de dåligt återställda och innehöll bl.a. foton och SMS-historik. Många är förvånansvärt okunniga när det gäller sånt där.

För övrigt, gällande rootning och dålig fabriksåterställning så är det ett mindre problem. Har du köpt den begagnad så vill du kanske ändå göra en total återställning m.h.a. fabriksavbildningarna i alla fall så att du vet vad du har.

Men börja med att kolla igenom vad som finns på plattan. Koppla in den till datorn med USB-kabel och kopiera in rubbet till datorn och gå igenom för och kolla om det kanske finns tecken på att säljaren kanske inte ens var ägaren. Att det inte medföljer originalladdare kan ju faktiskt också vara ett tecken på att plattan är stulen.

11. manola1027

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Tack för svaret!
    Glappet gäller alla sladdar jag har testat.
    Det med minnet tänkte jag också på men jag hittade ingen. Gick in i recovery eftersom att jag misstänkte att det var en backup som tog all plats men där fanns inget. Det får bli att flasha stock med odin bara. Det är inga problem.

Det jobbiga är att den ska säljas igen om cirka 2 månader och jag hade räknat med att få nästan lika mycket som jag köpte den för men det kan jag ju glömma nu:(

12. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  13. manola1027

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jaså! Jag trodde att odin fungerade till annat än samsung också. Tack så hjärligt

14. Droid55

Droid55 Guest

Inte konstigt du blev "lurad", han heter ju Ondskapet. ;)

Kunde inte låta bli... :P

Tråkigt med oseriösa säljare.
    Aldrig köpt begagnad elektronik själv eftersom jag upplever det riskfyllt.

Det minsta du kan göra är att ge honom negativt omdöme för varna andra Tradera-köpare.