Tjenare alla Androidfreaks! Jag kom att tänka på en sak nu här ute i solen: är det bäst att lägga telefonen vänd uppåt eller neråt? Kan skärmen/batteriet ta skada, vad tror ni? Happy steking!
Batteriet åldras snabbare i värme, och får därför kortare livslängd. Men det behöver nog vara varmare än när den ligger i solen för att det ska bli en märkbar skillnad.
Enda jag kan tänka mig är att det är dåligt för kameror att ligga med lins mot direkt solljus. Vet dock inte om det gäller nya kameror/digitalkameror/mobilkameror... Annars e d not skitsamma. Jag skulle dock lägga med skärmen upp för att förhindra repor
För kameror handlar det om att objektivet fokuserar på filmplanet/sensorn, och slutaren ligger inte långt ifrån den. Så objektivet fungerar alltså som ett brännglas och bränner hål på slutaren.
Fast sen är frågan om mobiler överhuvudtaget har en mekanisk slutare. På billigare kameror (som mobilkameror) så är slutaren elektronisk och inte mekanisk. Det är väl möjligt (nu gissar jag lite) att det ibland kan finnas någon mekanisk billig slutare för att skydda (mer då som ett invärtes objektivlock) men det är fortfarande den elektroniska slutaren som används för själva exponeringen. Så risken finns ju att man förstör själva sensorn om mobilen får ligga i solen.