Luren pratar inte svenska

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av loppis, 7 mar 2012.

1. loppis

loppis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!
    Skriver detta för brorsans räkning, han är ny på smartphones, själv har jag hunnit med både en Desire och den HTC Sensation jag nu har.
    Jo, han köpte en Desire S på Net On Net, fixade surfabonnemang på Tele 2 och åkte sen glatt till Turkiet där han tappade simkortet..... Ringde hem till frugan, som spärrade och bad Tele 2 fixa nytt. När han kom hem fick han sitt nya simkort, med samma nummer. Allt väl, trodde han.
    MEN: luren har inte svenska som valbart språk?! Bara de största europeiska, en 5 - 6 stycken (engelska, tyska osv).
    Och - han kan inte surfa! Men ringa går bra.
    Har han 1 problem eller 2 problem?
    Dvs är problemet luren (bara) eller luren OCH Tele 2?
    Min teori är att Tele 2 missade hans surf, när dom fixade ett nytt simkort. Eller?
    Men språket?? Själv kunde jag t.o.m välja mellan svenska i Finland och svenska i Sverige!
    Kan någon hjälpa, vore vi (brorsan..) jätteglada!! FINNS det lurar att köpa i Sverige som inte har svenska som alternativ? Och i så fall: borde inte säljaren informera om det isf?

2. aliendavid

aliendavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ring Tele2?

Nu vet jag inte om ni pratat med tele 2 redan, men om de missat surfen på sim-kortet ska de kunna lösa det via ett snabbt samtal.

Angående språket undrar jag bara om den haft svenska förut eller om han aldrig kunnat ha svenska som språk??

Det är alldeles säkert fullt möjligt att köpa en telefon i Sverige som inte har svenska som språk(ej avsedd för Sverige och svenskt nät), även av större försäljare speciellt på nätet, och jag tror inte de har skyldighet att informera om det.

Edit: inte sällan kan man få mycket bättre pris på nätet just av den anledningen, att man får en telefon som saknar svenska som språk...mm.

Har din bror kontaktat Net On Net och frågat??

Sen kan det ju finnas samband mellan de två, alltså om telefonen är avsedd för annat land/region så kan det vara att det inte funkar att surfa i Sverige..kunde han surfa innan?

Kan också vara så att Tele2 missat att häva spärren på abonnemanget delvis efter att nytt sim skickats ut. Som sagt samtal till OP och försäljare borde ge svaren på dina frågor!

Last edited: 8 mar 2012
  3. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Surfen ligger i APN-inställningarna. Lägg in korrekt APN för Tele2 så skall det fungera (under förutsättning att det är aktiverat på abonnemanget).

Sålänge korrekt APN läggs in fungerar det att surfa oavsett var mobilen är köpt (sålänge vi talar EU-modell och ej operatörslåst naturligtvis).

Språkstödet går att lösa genom att flasha om luren, en svensk stock ROM skall gå utmärkt att lägga in (detta är alltså INTE detsamma som root och custom ROM utan enbart att lägga in HTCs senaste svenska officiella version). Annars tycker jag att det är lite märkligt med en HTC som enbart har 5-6 språk, t.ex hade min Thunderbolt (som aldrig ens varit i närheten av den svenska marknaden) svenska som språkval.....;)

4. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Tror inte att simkortet kan göra så att man inte kan använda svenska som systemspråk. Det är inlagt i mobilen.

Har för mig att netonnet ibland kör "gråimporterat" vilket innebär att de är köpta från t.ex. Tyskland. Och då är det inte säkert att svenska finns som språk.

En fråga/fundering.
    Hur lyckas (misslyckas) man med att tappa bort simkortet men inte telefonen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk