Lyckades roota nu saknar jag hälften av mina apps

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av pimmen, 4 jul 2010.

1. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

jag rootade luren ikväll, och allting fungerar som en dans, förutom en liten detalj, och det är att när jag höll på att återinstallera alla apps jag hade innan root, "history sparas väl på något sätt på mitt google konto" så han jag bara med hälften, sen uppdaterades fliken hämtningar och bara dom jag återinsallerat fanns där, inte dom andra jag hade innan jag flashade luren, skumt?
    sen får jag inte igång market enabler heller, har valt att fake använda en utländsk provider o sen startat om telefonen men det funkar inte, snälla hjälp mig med detta problem, drygt som attan att veta att jag saknar massa fina apps ju!

2. matte03

matte03 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja allt försvinner när man rootar, du får nog bita i det sura äpplet om du inte gjorde backup

3. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

men jag han ju börja installera apps efter root.. äh skit samma, kommer jag inte på en app eller ett spel så saknar jag den nog uppenbarligen inte så mkt..

nu vill jag hara ha hjälp med att få igång market enabler?

hur dras sådana pengar förresten? får man lägga in kortnummer någonstans eller hur går det till?

4. odbro

odbro Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ladda ner market enabler till datorn.. Lägg över på minneskortet..
    Nu använd typ taskkiller för att stänga av market

Gå in på inst>program>hantera program där hittar du market i listan gå in på den och rensa cach minnet..

Nu instalerar du market enabler med tex astro file manager

Öppnar market enabler går in i settings list håller inne på [de] o2 ... och väljer denna..
    Gå tillbaka till actual välj save current settings..

Nu ska det vara klart öppna market och sök på något som kostar..

5. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag tycker Market Access fungerar bättre och är enklare, en vidareutveckling av Market Enabler.

Du lägger in kortnummer etc första gången du köper en app och det dras automatiskt från ditt konto. Apparna du köper registreras på ditt google-konto så du behöver inte köpa dem igen om du skulle göra en swipe av telefonen och inte ha en backup.

6. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hade för övrigt exakt samma problem som du, att mina gamla apps fanns kvar de första minuterna under "hämtningar" och efter en stund fanns bara de jag hämtat ner igen. Vet inte hur det fixas, hade dock sparat en lista på mina appar med App list :)

7. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Du ska inte starta om telefonen efter att ha valt en annan operatör i MarketEnabler (samma sak gäller MarketAccess), då försvinner effekten. Den fejkade operatören gäller bara tills telefonen startas om (även på- och anstängning av flight mode har samma effekt som reboot). I vissa fall, om du rör på dig och telefonen byter basstation eller så, kan den fejkade operatören försvinna spontant. Men det är enkelt, ser du inte betalapps i Market, kör MarketEnabler/MarketAccess (och rensa Cache:n för Market i Settings-appen > Applications > Manage applications > Market > Clear cache).

8. zulle

zulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Lånar tråden lite...

Jag har ett liknade problem men inte riktigt.. öh :)

Saken är den att efter root så ser jag inte private apps på market längre?? typ swedbank...

Är det bara jag eller hur ser det ut för er andra??

9. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kollade precis, har tyvärr samma problem... hittar inte private apps som t.ex. Swedbank :( i mitt fall vet jag inte om det har med MarketEnabler att göra eller att jag var tvungen att gå in i /data/data/com.android.vending/ och rensa bort allting för att den skulle visa mig betal apps...

10. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Detta beror med största sannolikhet på att den ROM vi rootat med inte är signerad som säker av Google, därav flaggas våra telefoner som blockerade av Market gällande skyddade apps. Därför ser vi inte skyddade apps såsom Swedbank och Tapatalk pro. Lösningen är att gå tillbaka till original ROM eller på annat sätt få apk-filen.

När en ny ROM släpps av tillverkaren skickas den till Google som ger den en signatur som sedan bestämmer vilken access på market den får. Med root kan denna signatur lätt ändras vilket blockerar den från skyddade apps på market.

11. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

swedbank är något jag oxå saknar, och verkligen behöver/vill ha..

kan någon lösa .apk åt mig? får man uppdateringar o så när man installerat med .apk?

12. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har inte Swedbank så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Installation lokalt med en .apk-fil ska göra att appen fungerar som "normalt".

Personligen är jag ute efter tapatalk pro... *hint hint någon?* Eller vänta, är den en betalapp förresten?

13. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Enda lösningen jag hittat är tyvärr att modifiera /system/default.prop och ändra fingerprint värdet därinne till (sista raden) ro.build.fingerprint=SEMC/X10_1235-ro.build.fingerprint=SEMC/X10_1234-4768/SonyEricssonX10i/es209ra:1.6/R1FA014/1267616029:user/rel-keys

Denna är ju godkänd av google och då såg jag alla skyddade apps inkl. Swedbank

14. zulle

zulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
  15. zulle

zulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

funkade prima :) tackar

16. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Fungerade inte för mig. Misstänker att jag gjort fel på något sett men kan inte komma på vad. Har försökt flertalet gånger. Har tömt cachen och tvingat avslut i programmenyn. Market Access fungerar däremot fortfarande.

17. zulle

zulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Funkade inte för mig först heller innan jag insåg att in hela stränen skulle in utan bara en del.

ro.build.fingerprint=SEMC/X10_1235-ro.build.fingerprint=SEMC/X10_1234-4768/SonyEricssonX10i/es209ra:1.6/R1FA014/1267616029:user/rel-keys

det som är i fetstil ska inte vara med... sen tar det en liten stund innan det kickar igång (iaf för mig)

18. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag misstänkte det. Såg skumt ut. :-P Har ändrat nu så jag ska vänta ett tag så får vi se. Tack.

Edit: Tjohoo! Nu funkar det!