Lyckas inte få tillbaka svensk tangentbordslayout på Mini Pro

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av Obligatorisk, 19 maj 2012.

1. Obligatorisk

Obligatorisk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har en svensk Xperia Mini Pro. Det är min första Android-telefon (har dock en del Linux-erfarenhet). Skaffade just denna för att den hade ett fysiskt tangentbord.

Fick för mig att jag ville roota den, men var då tvungen att nedgradera firmware. Gjorde det, och den svenska keyboardlayouten försvann. Å Ä Ö funkar ej, utan ger blandade tecken, och andra teckentangenter ger fel tecken.

Har provat så väldigt många "fixar" jag hittat på nätet, men ingen av dem har någon som helst effekt. Har testat att installera t ex Cyanogenmod 7.2, men det gjorde saken värre, Sym-tangenten funkar inte, och ljuset på tangenterna funkar inte heller. Har även här testat en massa olika "fixar" till just Cyanogenmod men inget verkar ha någon som helst effekt.

Har även märkt att dessa fixar inte verkar fungera för andra heller.

Finns det något sätt att få tillbaka svensk tangentbordslayout? Är det någon här som har lyckats? Vilken Android-version jag får spelar ingen roll längre, bara jag får tillbaka funktionaliteten.

PS: Såg att det fanns en fix här på sidan som jag kanske inte testat, men den länken var död.

Stort tack på förhand.

:)

2. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Skicka in CM9, när det är gjort så gå in under inställningar och välj "Advanced". Välj Qwerty Sv-Fi. Din mobil bootas om och ditt tangentbord är återställt. Vill du hellre köra CM7. 2 så säg till så kan jag maila dig rätt filer för att få det att fungera :D

Skickat från min Xperia Mini Pro via Tapatalk 2

3. Obligatorisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tankar CM9 nu! Tack för tipset! :) Hade inte testat just denna för vad jag läst verkar det vara lite väl buggigt. Hade väldigt gärna använt mig av det som jag har installerat just nu - Official Sony ICS 4.1.A.0.562 GENERIC Port - gillar det bäst av alla jag testat hittills. Vad jag inte förstår är varför det inte går att få svensk layout på de officiella firmware-paketen jag testat. Tror inte att det kommer att funka heller när den äkta officiella versionen av ICS kommer ut. Har svenska telefoner ett väldigt specifikt firmware som inte finns att tanka på nätet, eller något sådant? Önskar att jag hade lyckats ta någon form av backup av det som satt i telefonen från början.

Tackar igen för tipset. :)

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är fullt möjligt att få svenskt tangentbord även i Kamarush's ICS generic port som du testat. Dock så får man manuellt editera en fil för att ändra layout och sedan starta om mobilen.

Filen ligger under /system/usr/keyboard-config och heter keyprint.xml. Raden man ska ändra är ******** name="latin" keylayout="qwerty-en"> ändra keylayout så det står qwerty-se-fi istället. Har för mig att det finns färdiga paket som man kan flasha med CWM för att fixa detta.

5. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Det finns färdiga paket att flasha, kommer inte ihåg var jag hittade det men kan maila det om någon vill.

6. Obligatorisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Har du lyckats få svensk layout att fungera på det viset? För själv tror jag att just den filen inte har någon effekt, att den inte används av systemet. Jag har provat att ändra den på det sättet du beskriver i två olika stock-firmware, i CM7.1, 7.2 samt det jag använder just nu, och aldrig har det haft någon som helst verkan. Jag har provat att ändra filen direkt i systemet, och jag har provat att ändra den inne i Zip-filen för hela paketet innan jag flashat det till telefonen. Har även testat lite "fixar" som ska ändra detta åt en. Ingen som helst effekt. :(

7. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag har lyckats att få svenskt tangentbord att fungera på alla romar jag testat. Det skiljer sig på om jag kör Gingerbread eller Icecreamsandwich hur jag går till väga. Som sagt, jag kan maila dig lite filer och info om hur du kan få det att fungera :D

Obligatorisk gillar detta.
  8. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Fick du ordning på det?

9. Obligatorisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Ursäkta den sena responsen. Jag tappade lusten att hålla på med telefonen innan jag såg att du skickat mejlet till mig, som jag såg först i kväll. Stort tack för det!

Tyvärr lyckas jag ännu inte få någonting att fungera. Hur jag än gör så ändras ingenting någonstans. Inget går sönder, men allt funkar som vanligt (alltså så som jag inte vill). Jag blev lite förvirrad och förstod inte riktigt hur du gjorde från din beskrivning, antagligen har jag inte gjort samma som du.

Just nu använder jag [ROM][Mini/Mini Pro/Active/LwW]MiniCMSandwich Lite AOSP. Gillade Official Sony ICS 4.1.A.0.562 GENERIC mycket bättre.

EDIT:

Jag tror att det är du som skrivit detta i tråden om just MiniCMSandwich Lite AOSP. Det står att du fixade det med en zip-fil, är det samma som du skickade till mig? Den som heter keylayout_fix_qwerty_sv.zip ? Jag provade att installera just denna via recovery-menyn, men inget hände.

EDIT #2: Har nu flashat in stock som jag först satt in din usr-mapp i, och nu är telefonen tillbaka som den var när den var ny, förutom att den har root-tillåtelse. Härligt! Men jag saknar ICS... :)

Det är inte över än.

Last edited: 26 maj 2012
  10. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Yes det var jag! Som sagt, det var många vändor för mig med och olika romar. Provade alla möjliga sätt så kan vara så att jag blandat ihop. Gör som jag skrev på XDA så kommer det gå. :D Hör av dig om du behöver mer hjälp!

11. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
  12. erak

erak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vill du köra officiell mjukvara måste du hitta nordic istället för generic.

13. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon: