M365 Pro eller M365 (samt utrustning för ca. 2Tkr)?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av RasSca, 6 mar 2020.

  1. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Hejsan,

    Jag går i tankarna att köpa en el sparkcykel och skulle gärna vilja ha era synpunkter innan jag slår till.. och på vilken av de två.

    Först och främst;
    - Jag är 195 cm och väger ca 90 kg.
    - Jag tänker främst använda den till att köra till och från jobbet (6 km tur och retur). Blir väl säkert en hel del extra körsträckor förutom dessa, speciellt på helgerna, men säg i snitt 20 mil / månaden.

    Vad är det för skillnad på M365 och M365 Pro? Jag har förstått att Pro versionen har längre räckvidd, starkare motor samt är lite längre? Men är detta värt två tusen kronor extra eller ska jag istället köpa vanliga M365 och istället köpa tillbehör? I såna fall vilka tillbehör? Funderar på 10" däck, krog för bärkasse, kanske en display, ventilförlängare, stötdämpare(?) m.m. Är det värt att byta ut däcken på en gång? Jag har hört mycket gällande punktering, därav frågan..


    Alla tips välkomnas och uppskattas!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Väger du 90 kg och sedan lastar lite så du att du landar på ~100 kg+ kommer M365 kännas rätt trött även med custom firmware, särskilt i uppförsbackar.

    Räckvidden lär dock inte vara något problem med blott 6 km t/r.

    Testa pumpa däcken lite hårdare, så minskar risken lite för pyspunka. Inledningsvis kan du köra på luft och se hur det går. Vissa kan rulla flera hundra mil utan punka, medan andra kommer 5km på första rundan.

    Tiotumdäck gör en del för komforten, men kör du inte så långt vet jag inte om det verkligen behövs?

    M365 Pro har lite kraftfullare motor, mycket bättre räckvidd och en Lcd-display . Sedan är konstruktionen lite bättre också med lärdomarna från M365. Tror Pro håller bättre.

    Jag skulle säga att skillnaden är stor nog för att motivera de extra tusenlapparna.
     
  3. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Eftersom att jag har en budget på 5Tkr, så är det i såna fall endast Pro varianten som jag kan köpa och inga fler tillbehör såsom stödämpare, större hjul, m.m.. Men du anser att det är värt?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ska du inte åka så långa sträckor behöver du egentligen inte göra så många större modifikationer. 365 Pro kommer hålla längre då konstruktionen som sagt är lite bättre och högre batterikapacitet innebär färre laddcykler vilket innebär bättre livslängd.

    Sedan känns som sagt M365 rätt trött i backar. Om du skall lägga pengar och tid på något vore det nog roligare med Pro-varianten.
     
  5. RasSca

    RasSca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2018
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    11
    Ok tack