Fråga: MacBook 12 för videoredigering?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid55, 9 jan 2018.

1. Droid55

Droid55 Guest

UPDATE: Satsar på en MacBook Pro istället. Trots klumpigare.

Jag funderar på ersätta min MacBook Pro 13 (Retina) från sent 2012 med en MacBook 12.

MacBook 12 låter kanske fel för ändamålet men Erica Griffin fick mig att tänka om. Jag blev så gott som såld av hennes video.

View: https://youtu.be/ABwOspML_kY

Som vanligt med henne så får man höra även det negativa. I detta fallet överväger det positiva för mig. Jag får en superkompakt laptop som kan hantera videoredigering (antar iMovie fungerar lika bra som Final Cut Pro X) och som är helt tyst. Detta är exakt vad jag saknar med min. Jag vill ha en knäpptyst dator. Jag spelar inga spel eller gör något annat tungt. Jag webbsurfar och kollar på film/serier. Det tyngsta jag gör är videos. I dagsläget högst i 1080p men MacBook 12 ska tydligen fixa 4K också. Givetvis långsammare än en MacBook Pro men ändå hanterbart. MAMP/localhost för lite webbutveckling händer mer sällan men det är inget tungt det heller.

Så vad säger ni, är jag galen som överväger byta ut min gamla MacBook Pro 13 mot en MacBook 12? Behöver jag verkligen köpa en ny MacBook Pro? Priset är inte avgörande då jag tänkte satsa på lägsta konfigurationen https://www.apple.com/se/mac/compare/results/?product1=macbook&product2=macbook-pro-13

MacBook 12 är billigare på Prisjakt (13990 kr) men på Apples hemsida är de lika dyra. Detta är MacBook Pro utan Touch Bar förstås vilket inte är något jag efterfrågar. Jag får större SSD i MacBook 12 för samma pris.

Jag har till och med övervägt iPad Pro vid något tillfälle men inser att den inte skulle tillfredsställa mig på samma sätt som en MacBook.

Last edited by a moderator: 10 jan 2018
  2. Stanem

Stanem Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Läste en artikel https://www.laptopmag.com/articles/macbook-vs-air-vs-pro där de jämför, kanske kan hjälpa lite? Själv skulle jag nog tveka lite med 12":an om det viktiga är videoredigering, prestandan är ju inte direkt överväldigande...
    Förresten, har du blåst rent fläkten? Skillnad?

3. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Verkar som du redan har en MacBook som funkar bra bara att den kan låta lite när du håller på med videoredigering? Isåfall skulle jag inte ens tänkt på att köpa en ny dator, skulle heller aldrig välja det billigaste och lägsta konfigurationen, då sparar jag ihop pengarna och köper något jag vet kommer ha i många år. Jag rekommenderar annars MP 15" utan touchbar (jag har touchbar versionen) men enligt mig är den bara onödig och helt ärligt lite jobbig. :P

hakanv gillar detta.
  4. hakanv

hakanv Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Videoredigering är bland det tyngsta en dator kan utsättas för förutom spel. Tycker man om o sitta o vänta när man t.ex. renderar en film i 4K, så kan man ha en MacBook 12. Annars så köper man en dator med så mycket minne och så snabb processor som man har råd med. Annars så håller jag med Honda i precis allt som han skriver här ovan...

Honda gillar detta.
  5. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag är rätt övertygad om att MacBook 12" är fläktlös... så det låter knappast om den :)

edit**... yep så är det... enligt Apple själva: https://www.apple.com/se/macbook/

Däremot inte sagt att det är en fröjdfull upplevelse... men å andra sidan.. MBP är fin fint för proffs... kanske en MB12 kan räcka gott för hobbyredigering.

Honda gillar detta.
  6. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Det är den tror jag också., jag syftade på hennes nuvarande dator som låter lite [emoji12]

tpalsson gillar detta.
  7. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Fasiken... läste lite för snabbt ser jag nu... my bad...

8. Droid55

Droid55 Guest

Ska göra det så fort pappa kommer hem. Han vill vara med när jag gör det. Jag har skruvmejsel och luftryck på burk redo för användning.

Den låter inte bara när jag redigerar video (men speciellt då). Som jag skrev ovan ska jag blåsa datorn dock vilket kanske hjälper lite. Dock tror jag den kommer låta oavsett när jag redigerar video.

Det kanske inte låter störigt för dig, men jag upplever det som störigt att fläkten sätter igång vid videoredigering (och när jag gör andra saker). Jag hatar ljudet. Ibland blir jag så störd att jag stänger ner datorn trots att jag är mitt uppe i något. Jag kanske är överkänslig för min pappa reagerar inte på ljudet såsom jag gör. Jag kan inte ens sova om kranen droppar...

Ser inget problem med lägsta konfigurationen. Så länge man är medveten om vad den lägsta konfigurationen är. 256GB utrymme och 8GB RAM duger för mig. MBP börjar visserligen på 128GB men nu är jag mest inne på MacBook 12.

Jag vill absolut inte har en stor fet MacBook Pro 15. Jag tycker redan min MacBook Pro 13 är klumpig. Visst, jätteliten mot pappas klump eller min tidigare gigant jag hade för några år sedan (en fet HP på 17-tum). Saknar inte en större dator alls. Jag vill ha en ännu mindre dator.

Det verkar inte som man behöver vänta så länge på 4K heller. Final Cut Pro X (och jag antar iMovie) verkar grymt bra optimerade i MacOS. Samma sak kan inte sägas om Adobe Premiere men jag ska använda iMovie. Om jag ska betala så blir det Final Cut Pro X.

Dock vill jag påpeka att jag inte tänker redigera just 4K. Man ska aldrig säga aldrig. Kanske några klipp från en telefon. Annars är det främst 1080p jag tänker redigera.

Jag har inte råd (vill inte) spendera mer pengar än 15000:- gärna mindre. MacBook 12 med i5 (antar den också är fläktlös) kostar över 17k.

Ja, MacBook 12 är fläktlös. Det är ju därför jag tittar på den. Sen är den ju sjukt smidig.

Proffs (med pengar) skulle väl köpa den dyraste MBP som finns... eller inte. Erica Griffin får väl ändå anses vara proffs eller i varje fall yrkesmässig.

Jag skulle absolut kalla det jag sysslar/vill syssla med för hobbyredigering. Jag ska inte göra långfilmer eller videojobb åt folk.

9. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 159
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Min core m-maskin är verkligen ingen arbetshäst, hade inte ens kommit på tanken att köra videoredigering på den. Den är ju en generation äldre än MacBook, men i rena siffror är det ganska liten skillnad.
    Den är ju tyst och trevlig att surfa med, och har bra batteritid, det kan jag inte förneka.

10. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Flikar in seriös videoredigering gör man inte på en sån maskin. För enklare projekt fine om man är tillfreds med att bara lägga in en övergång och ett par klipp. Det funkar, skulle själv bli galen.

Ungefär som att ställa upp i ett F1 lopp med en Volvo. Du gör dig ingen tjänst att göra det.

jnsson och Honda gillar detta.
  11. Droid55

Droid55 Guest

Vet inte vilken Core M-maskin du har men det räckte att se ett spel från första och andra generationens MacBook 12 för att se en tydlig skillnad i prestanda (fortfarande ingen spelmaskin). Jag har sett flera redigera video med den framgångsrikt. Ja, du spara några minuter med MBP men jag kan vänta några minuter extra mot att datorn är tyst och smidig.

Användarupplevelsen är viktig för mig. Jag behöver inte en monstermaskin, bara en maskin som kan göra jobbet hyfsat smärtfritt.

12. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Bra förklarat!

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    @Nuortikon@Nuortikon Du kanske kan svara på det då du har/haft en?

14. Droid96

Droid96 Guest

Japp. Macbook 12 är en underbar surf/mail/terminal-dator men jag skulle aldrig rekommendera den för något som kräver prestanda. Den är trött. Skärmen är fenomenal dock.

15. Droid55

Droid55 Guest

Sysslar ni med videoredigering? Jag har nämligen märkt att så fort man nämner videoredigering så avvisar folk (även de som säljer MacBooks) både MacBook 12 och MacBook Air (aldrig varit intresserad av MBA men finns andra som är). Ändå finns det gott om folk som videoredigerar på dessa utan större problem.

Jag tror helt enkelt att vi har olika syn på vad som är acceptabelt och ej samt att vissa helt enkelt inte sysslar med videoredigering (eller så gör de inte det med iMovie/Final Cut Pro X).

Jag upplever det svårt att lyssna på folk som svara mig hypotetiskt (på papper) framför folk som faktiskt sysslar med det.

Jag skapade tråden så jag vill ju höra era åsikter. Tycker bara det är lustigt. Det är inte första gången jag nämner MacBook 12 men på ett annat forum. Har ni sett folk recensera den för video undrar jag?

16. Droid55

Droid55 Guest

Så hur kan Erica Griffin får det att fungera för henne? Hennes videos är ju verkligen långa för vara YouTube videos också. Skulle du rekommendera iPad Pro framför MacBook 12?

17. Droid96

Droid96 Guest

Jag kan inte svara för Erica Griffins erfarenheter.

Vad det gäller iPad Pro så är det en förstorad iPhone och absolut ingen dator. Du kan inte ens koppla in en mus. Köp den för att läsa tidningen i soffan, kolla video eller spela spel. Men inte för business.

18. Droid55

Droid55 Guest

Länk

19. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

I min förra tjänst så redigerade jag videos, men det finns en anledning att man inte redigerar professionellt på en MacBook.

MacBook Pro finns det däremot folk som redigerar på, men att redigera en enkel video för youtube kanske inte ska räknas som ”redigering” snarare att man klipper lite.

Men älskar man väntetider så kan det vara den ultimata maskinen [emoji57]

20. Droid55

Droid55 Guest

Apple ville ju att iPad Pro skulle ersätta en dator. Det kan den säkert göra också, för vissa.

Jag ser också iPad Pro som en gigantiskt iPhone och jag vill hellre ha MacOS.