Macbook pro 16" eller MacBook air 2020?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mange76, 10 maj 2020.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har just nu hemma båda datorerna. Har lånat pro'n av en kompis. Båda är riktigt trevliga och andas verkligen kvalité. Man märker tydligt i vissa moment att pro 16" är snabbare, inte så konstigt med tanke på hårdvaran.

Uppskattar storleken på skärmen på 16", air:en känns som en surfplatta side by side. Försöker även se om skärmen på pro'n är bättre eftersom den visar fler färger. Men ärligt talat, vid normalt beskådande av foton är skillnaden knappt märkbar. Dock är pro'n mer ljusstark.

Jag har väl ingen supernytta av en så pass kompetent dator som pro'n men samtidigt skulle det nog kännas bra när man väl satt och skulle jobba med datorn. Prisskillnaden är ca 10k på min air och pro'n jag har lånat. Hur pass mer framtidssäker är pro'n gentemot air skulle ni säga? Min air är en i5/512gb.

R3b0rn gillar detta.
  2. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    MacBook Pro 13" 2020 är ingen ide annars?

Jag tror absolut att ur livslängds perspektiv så lär du få ut mer ur en Pro 16 kontra Air. Speciellt i andrahandsmarknaden. Såg en video där dom snackade design och just 16" kommer vara så dom kommer se ut framöver och på grund av den så blev andrahandsmarknaden för 15" nästan förstörd för basmodellen av 16" presterar lika bra som den dyraste 15" i9 modellen med vega kort (På grund av överhettningen och throttle...) :P

Så prestandan är absolut framtids säker på 16". Det är som du skriver oxo att skärmen på Pro är kalas och visar mer djup och färg.

MacBook Air är väl oxo rätt kompetent men det är oroande att den är byggd utan aktiv kylning på processorn vilket gör att även om du skulle vilja göra tyngre arbeten så kommer den throttla rätt hårt...
    Många benchs visar det med...

Det är ju lite som du säger, Air känns mer som en surfplatta och prestanda där efter...

3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja jag har funderat på en pro 13”, men priset blir ungefär samma som en 16”. Fördelen med air är att den är just air (lätt). Sen kommer det medföra att tyngre processer kommer bli sega. Men till det jag använder en dator idag behöver jag kanske inte den där extra kraften.

Har gjort lite side by side och air är riktigt ”snappy” faktiskt. Provade att skala upp samma videoklipp från 480p till 1080p och pro’n var 3ggr snabbare. Stor skillnad där.

Ska testa lite i veckan och komma fram till ett beslut.

R3b0rn gillar detta.
  4. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 575

MINA ENHETER

Jag hade satsat på Pro:n om jag planerade att ha den i många år men ska du inte göra tyngre saker så kommer Air räcka också.
    Min 13" Pro 2014 används fortfarande dagligen och funkar bra (även om batteriet inte är samma som när den var ny men fortfarande okej).

Jag flyttar dock inte runt datorn så mycket så vikten spelar ingen roll för mig.

Lite OT men hur känns det nya tangentbordet?

Last edited: 10 maj 2020
    mange76 och R3b0rn gillar detta.
  5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Just nu har jag inte planerat några tyngre göromål men sånt kan ju förändras. Är faktiskt ganska nöjd med prestandan på air, förutom på tyngre saker där pro’n förstås glänser, men annars upplevs de likvärdiga.

Förutom storleken ser jag ingen skillnad på skärmarna mellan air/pro, har inte testat utomhus och då vinner såklart pro’n. Men att air saknar P3 ( eller vad det nu hette) är inget jag stör mig på.

Men tangentbordet är ju samma på dem och det är en fröjd att skriva på. Har det gamla tangentbordet på jobbet och det är helt klart sämre. Apropå tangentbord är jag inte imponerad över touchbaren som pro har, uppskattar nog de fysiska knapparna mer.

Sen tycker jag nog att air är skönare att skriva på. Beror nog på att chassit lutar mot underlaget på air, medan pro är mer rak. Blir lite bättre vinkel för mina händer.

R3b0rn gillar detta.
  6. psp123

Mottagna gillanden:
    5 575

MINA ENHETER

Låter som att Air kommer bli ett bra val.

Jag har en 2018 Pro som jobbdator och är inget fan av varken tangetbordet eller touchbaren.

Hade hoppats på att Apple skulle släppa en 14" istället för 13, då hade jag kanske bytt ut min privata.

RuffyMan, R3b0rn och mange76 gillar detta.
  7. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Jag gick från 2018 15” till 16” och tangentbordet är en dröm om man jämför med det stela åbäket :D
    Hade egentligen inte några problem med butterfly men denna nya är super skön att skriva med.

psp123 och RuffyMan gillar detta.
  8. psp123

Mottagna gillanden:
    5 575

MINA ENHETER

Skönt att de äntligen fått till det igen. Tre av tangenterna började strula redan efter ett halvår på jobbdatorn trots att jag är mycket försiktigt och noga med att hålla rent. Den blir dessutom varm så fort man gör något krävande och fläkten går ofta igång.
    Hoppas kylningen blivit förbättrad. Hellre en lite tjockare dator som är tyst är en tunn som väsnas.

R3b0rn gillar detta.
  9. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    16 e tyst och bra. Känner knappt av den ökade minimala storleksökningen.

psp123 gillar detta.
  10. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Om man tar en mbp 13" med i5 (10th), med 16gb ram, 512gb ssd hamnar man på 24500kr. Då kostar "instegs mbp 16" ca 3-4k mer. Men då får man en stor skärm, slimmare bezels, dedikerad grafik. Dock "bara" 9th gen i7.

Svårt detta, men det känns spontant som att 16" är vinnare i det slaget....

11. psp123

Mottagna gillanden:
    5 575

MINA ENHETER

Jag hade inte velat ha något annat än senaste generationens processor om jag köpte en ny idag.

12. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: