Macbook Pro vs Macbook Air 13" 2012?

Diskussion i 'Off Topic' startad av lolbazor, 13 jun 2012.

1. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Vilken skulle ni valt? Har lagt en beställning nu på pro men är så jävla velig (gäller egentligen allt)..

Innan nån frågar så vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag ska använda den till..

Det jag tänkte mest på vid valet på en pro var den bättre processorn (i7) och ramminnet (jag vet att man kan ha 8 nu i air men det blir dyrare).

En annan sak är det med hårddisken. Ssd är ju märkbart bättre, men visst kan man ändra den i 2012 Pro också som dom äldre? Lite längre fram tänkte jag, när ssd är billigare.

Den jag valde till slut har 750gb hårddisk. Blir datorn märkbart segare om man använder upp några hundra av de gbiten?
    Slutligen kan jag säga att det med airen att den är så tunn och lätt inte spelar nån roll. Kmr förmodligen ta med den till skolan men så mycket tyngre är inte pro.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

2. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Sluta vela, droppa Mac.

Med RAY via tapatalk

3. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag stod själv i valet och kvalet när dom inte uppdaterade macbook pros skärm, men jag dissade air ganska snabbt efter jag såg att det var långsam processor. Jag kommer göra såhär att jag köper en Macbook pro och om nått år när SSD gått ner kommer jag köpa en sån och sätta in.

4. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Mjo gör likadant! Fick reda på att det fortfarande går att byta hårddisk så det känns ju bra :-)

Men den viktigaste frågan nu är egentligen om hur mycket segare en Mac blir om man har använt en stor del av hårddisken (?)

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

6. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Mjo den där nya "retina" är ganska sjuk på priset.. Men 13" är hyfsat prisvärd tycker jag iaf. 13 tusen blev det och då får jag i7 processor, 8gb ram, 750 gb hårddisk och (det som är säljningspunkten antar jag) os X.

Har aldrig haft en Mac och har känt samma som du väldigt länge men vill gärna testa en Mac. Tycker också operativsystemet verkar sjukt bra efter att ha känt på det ganska mycket.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du får vad du betalar för, det är en grym skärm. Bara löjligt att dra fram det. TS frågar om råd mellan två macbooks. Gå inte OT direkt.

Jag valde MBP men använder den ganska mycket överallt så en MBA kanske hade varit smidigt. Beror på vad du ska ha den till.

Köpte min MBP med den snabbare 500GB disken, tror det är mer värt än de extra 250.

8. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Kan inte annat än att hålla med, jag vet knappast en pc som har bra batteritid utan att batteriet sticker utanför datorn, samt upplyst tangetbord för lägre pris än macen.

Gjorde du något speci när du köpte den snabbare disken? Eller fanns det som alternativ när du köpte? För jag kan inte hitta det alternativet på MBP 13" hade gärna haft snabbare disk.

9. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Verkar inte finnas nu nej.. Men som sagt ssd kmr bli billigare och då sätter man in en sån i framtiden!

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Beställde via apple direkt och körde på en 15". Kanske inte går att ändra på 13. Den snabba disken låg på 7200rpm.
    Satte i 8GB ram själv i min, hade planer med en ssd men de får vänta.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

11. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

12. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det finns 2 olika sorters macbook pro nu för tiden.

Den du länkar till är den "nya" med retina display, det finns även dom "gamla" fast uppdaterade kvar.

13. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jo jag vet. Därför jag skrev nya :P Men kanske inte den som diskuterades. Kanske går att byta i den vad vet jag. Tänkte bara det vore bra med lite upplysning innan någon köper den med retina och blir besviken för att dem inte kan byta hdd.

14. Sebastiank

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Trodde du hade missat att dom gamla fanns kvar :) , men då är menar vi samma. Vad jag läste om den nya med retina display så var det nog ganska omöjligt att byta då mycket var limmat och liknade! :)

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Angående den nya macbooken, visar detta att Apple som vanligt är makthungriga och pengahungriga?

16. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Varför? Den nya skärmen är nog en rätt bidragande faktor, samt utvecklingskostnader för att få ner volymen på den. Lär nog sjunka i pris senare år. Macbook Air t ex, gick från att kosta 23 000 i sin grundkonfiguration till att idag kosta mindre än 10 000.

För att hålla mig på topic så velar jag själv mellan modellerna. Är sugen på Airs formfaktor då jag alltid tar med mig min laptop, samt dess SSD och högre upplösta skärm. Men samtidigt så vill jag ha mer CPU-prestanda och diskutrymme, samt att jag gärna vill kunna stoppa in mer RAM-minne efter behov.

Last edited: 13 jun 2012
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Varför? Produktionsvolymen är hyffsat låg än så länge och utvecklingskostnaderna behöver betalas. Så fungerar alla bolag.
    Den är ganska mycket mindre men tyvärr försvinner en del modiferingsmöjligheter men en bidragande faktor är säkerligen optimeringen av storleken.

18. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Njaa, jag tänkte på 13". Alltså jämförelsen mellan air och pro.

19. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Formaktorn blir ju svår att byta men ssd kan du ju alltid sätta in i framtiden när det blir billigare!

Edit: sry för dubbelpost men den ville inte..