Märkestrogna?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Laffe, 27 aug 2010.

1. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Hur märkestrogna är ni här på Swedroid?
    Brukar ni köpa TV, Dator, skärmar, mobiler mm med samma märke om det går?

Själv köper jag alltid det som jag tycker är bäst för mig, och bryr mig inte mycket om vilket märke det är.
    Jag har kollat på mitt rum och konstaterat att jag inte har två saker av samma märke.
    Och ändå har jag väldigt mycket teknikprylar.

Så är fler som jag? ;)

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

När det gäller teknikprylar så köper jag det som ger mest för pengarna. Märke spelar mindre roll.

3. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Helst Sony och/eller HTC-prylar. Men självklart köper jag inte respektive om de är usla. Man gör ju sin research! :)

4. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kollar runt, så det brukar bli olika märken. Enda sakerna som matchar är 7.1-recivern och 5.0 högtalarna, respektive min telefon, laptop och netbook.

5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag köper det som är bäst för tillfället. Märket betyder knappt något alls. Klassikern är ju Intel vs AMD och Nvidia vs ATI/AMD. Jag vill bara ha det absolut snabbaste jag kan få, inom en viss budgetram, inget annat spelar någon roll.

Samma sak gäller med TV-apparater, laptops, hifi, all things tech. När det är dags för inköp så avstätter man några dagar till att googla som besatt för att läsa in sig på vad som är bäst JUST NU, varpå man sedan sållar hårt tills dess att man hittar den enskilt bästa produkten (för mig) för den summan som man är villig att spendera.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag är inte speciellt märkestrogen. Vad jag får för pengarna är viktigare än vad det sitter för logga på prylen. Jag kan dock undvika vissa märken om de har dåligt rykte när det gäller kundservice.

7. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Väl talat, jag brukar göra likadant :)
    Ytterst sällan jag köper en teknikpryl utan att först googlat runt och kollat upp så att prylen i fråga är ett vettigt köp.

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Japp, precis. Ibland går det dock kanske till överdrift, som när jag och Bernard satt och googlade smörgåsgrillar, eller om det var våffeljärn, i tre dagar :)

Någon måtta får det vara - det räcker med några timmars googlande för brödroster och andra hushållsartiklar.

9. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    När det kommer till datorprylar så tittar jag oftast först på produkter från tillverkare jag haft bra erfarenhet av innan, till exempel Logitech när det kommer till datorhögtalare och Qpad när det gäller musmattor, men det betyder inte att jag köper något från dem i slutändan. För mig spelar det ingen roll vilket märke det är, jag går efter prisvärdhet :D

PS. Tror jag precis uppfann ett nytt ord :cool:

10. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Det där min vän, var nog det klockrenaste jag hört på flera dagar, satt och skrattade framför datorn, men håller med, tre dagars googlande på ett våffeljärn/brödrost, det är att gå till överdrift! :D

11. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    www.klockren.nu ;)

Nä, Då det gäller tillbehör till datorer så har jag alltid gillat Logitech, dock köpte jag en DeathAdder och den är hur mysig som helst!

Efter min Samsung GT-5230 så skulle jag aldrig mer ha varken en Samsung eller en touchtelefon, det fick jag trots allt äta upp. I alla fall, Det blir inte alltid så som jag har tänkt mig, så jag är inte speciellt märkestrogen. :)

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vansinnigt att låsa sig vid ett märke om det uppenbarligen finns något bättre för stunden.

Jag har en Panasonic-TV, en Samsung-Bluray, en Logitec mus och tangentbord (trådlösa), en Mionix-mus med sladd till lir, en Samsung-skärm till datorn, en Acer-telefon, Harman/Kardon-högtalare och så vidare.

Finns ingen anledning att låsa sig till ett märke.

13. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 869
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Jag gör alltid en grundlig undersökning innan jag handlar något, även en simpel pryl. Märket blir den som passar bäst helt enkelt, och det är väldig sällan jag blir missnöjd

14. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Håller egentligen med dig dock blir det lätt att jag håller mig till ett märke men nu börjar jag bättra mig och kollar mer på spec och kvalitet än att det är ett märke jag är van vid men för sådana som inte är så vana vid avancerad elektronik tror jag det kan vara bra att hålla sig till några få märken då menyer mm ofta är ganska likartade om det inte skiljer flera år i ålder på dem.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Dagens menyer och inställningsalternativ är ju så enkla och automatiserade att det knappast behövs tänkas på längre. Det med menyer alltså :)

Har en kompis som prompt skall köpa allt Sony. Han förstår inte att det finns andra märken som gör bättre prylar. Brukar bli så fruktansvärt trött på honom. Han köpte, för många lusentappar, ett av Sonys hemmabiosystem. Jag kom undan med mindre pengar och langade på Harman/Kardon. Han förstår fortfarande inte att min lösning är bättre. Även då jag visade betyg, frekvensomfång och så vidare och så vidare och så vidare så höll han fast vid att "Sony är bäst i allt!". Galen kille :)

Men han kanske lär sig någon gång...

16. RaketRobert

RaketRobert Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag förundras verkligen över folk som går och köper en tv för 30 000 i en butik utan att ens läsa på. Jag själv är väldigt noggrann innan köp, det är recensioner, video reviews, prisjakt, egenskaper osv. Det spelar nästan ingen roll även om det är strykjärn eller våffeljärn det gäller. Är folk sådana teknikanalfabeter att de inte upptäckt pricerunner än eller är de som står och glor på apparaterna i butikerna bara ute och gör rena impulsköp?

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag törs nog ändå anta att 90% av swedroid hellre sitter hemma med en kopp kaffe och läser på om grejerna än att stå på siba/elgiganten med en ful tonåring till försäljare som rabblar strunt.

Det där med tillverkare är ganska intressant, vissa märken går ju bort av rena principskäl. En acer köper jag bara inte, likaså samsungmobiler (visst galaxy s lockade lite). Man köper ju inte Nankang vinterpuckar till bilen heller, iaf inte om man bor i norden och föredrar en kortare bromssträcka än 3 km för att slippa köra ihjäl ett barn per kvarter. Faktum är att jag aldrig köpt någon av ovanstående märken, alltså är det lätt att sky dem som pesten. Jag avskydde för 7 månader sedan även mac/osx, sedan köpte jag en och det är ta mig fan det bästa jag köpt någonsin i teknikväg. Jag är helt klart fast bra många år framöver, visst dyra men sedan är det bra skit också.

Hittar man någonting man verkligen gillar är det lätt att bli märkesblind.

Godnatt

//Robert

Last edited: 30 aug 2010
  17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du verkar ju visserligen lika illa däran fast åt andra hållet. Du har märken du absolut inte köper. Det måste ju vara lika illa som att alltid köpa ett märke. Men du vet ju om det i vilket fall - det är ju alltid bra :)

18. RaketRobert

RaketRobert Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja jag har verkligen intalat min att vissa grejer är skit och då är de det:P

19. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    jag brukar börja med att kolla på märken jag haft goda erfarenheter av tidigare. kan jag få ett gränssnitt som liknar något jag redan har är mycket vunnet. därmed inte sagt att man låser sig vid en produkt bara för det. är något annat mycket bättre väljer man ju naturligtvis den bättre produkten. om två produkter är likvärdiga brukar jag föredra den av märket jag redan har.

20. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Man har väl blivit lite frälst i LG's tv och dvd.
    Senast köpte jag mig en LG BD370, och man ska uppdatera till en LG 60PK760N nu i höst.

Sen är man en Nikonist!

Utöver det så är man inte direkt märkes trogen utan väljer det man får mest för pengarna.