Märklig "utveckling" på stationära datorer + köpråd.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av cyberfriend, 23 jun 2024.

1. cyberfriend

cyberfriend Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Den 15 juni 2015 begav jag mig till Netonnet och köpte en Acer Aspire XC-603.
    https://www.netonnet.se/art/dator-s...torer/desktop/acer-aspire-xc-603/206512.8943/

Jag betalade 3990 kr.

Den hade 1 TB hårddisk och har tjänat mig väl i 9 år.
    Men nu tycker jag att den har blivit lite seg och hårddisken är full sedan länge.

Så jag tänkte köpa en ny stationär dator och tänkte mig minst 2-4 TB hårddisk för runt 6.000 kr.
    Glatt går jag in på Acers webbplats och söker efter stationära datorer med 2 TB hårddisk, och enda träffen blir denna;
    https://store.acer.com/sv-se/predator-orion-7000-stationar-speldator-po7-650-svart

55.990 kr!?!?
    Det är lite över min budget.

Vad har jag missat? Vad är detta för utveckling?

Hur hittar jag en prisvärd dator med stort lagringsutrymme? Jag tänkte betala 8.000 kr max. Det är ändå dubbelt så mycket som för 9 år sen.

2. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    stoppa i en SSD-disk och installera bara OS på den
    sen köper du större extra disk för att spara allt annat
    så har du en snabbare dator kan jag lova
    eller dubbla SSD o kör i RAID så blir det ännu snabbare
    kör själv så o datorn är ca.12år

Kristy, cyberfriend och jnsson gillar detta.
  3. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

cyberfriend gillar detta.
  4. mullepol

mullepol Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S21
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Övrigt:
    Samsung Watch 4
    Är nog just ssd som spökar. De kostar mycket mer, så datorer idag har sällan mer än 1TB som standard. Förmodligen därför du bara får en träff på en ganska udda maskin. Men det går oftast att välja större lagring som tillval.

Är det bara för att lagra bilder eller så, så är det mycket billigare att köpa en vanlig hdd (ej sdd) extra istället.

Kristy och cyberfriend gillar detta.
  5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Uppriktigt sagt är det en hel del annat än lagring som skiljer (å bara processorn ligger väl, lös i butik, på drygt 6000 kr, rejält med minne, men som sagt stor SSD, men låt oss inte gräva i det).

Visst har "allt" kring datorer blivit mycket dyrare, å eftersom du nämner 2015, minns hur dollarn rusade hösten 2014 och en bit in på 2015, med följd att priserna steg en del inför mitt dåvarande köp av datordelar, men skulle nog säga att det inte är utvecklingen som är så märklig, snarare exemplet du gav.

Det är bättre att du börjar kring dina behov av processorkraft, vad ska den användas till, och när du hittar olika exempel undersöker vad det finns för möjligheter att komplettera med mer lagring, om det behövs. Du har även fått några andra initiala alternativ. Man kan även tänka sig en komplettering med större extern hårddisk för backup/lagring för att avlasta. Men visst är en SSD (eller flera) ett utmärkt sätt att få en lite snabbare upplevelse, men ytterst över tid begränsas det av processor etc. (Ytterligare alt. när det gått lång tid vid sidan av SSD kan förstås även vara att byta OS från Windows till Linux).

Rint, Kristy och cyberfriend gillar detta.
  6. cyberfriend

Mottagna gillanden:
    26
    Jag använder inte datorn så mycket mer än till att skriva nåt mail per månad, men jag väldigt många foton då jag gillar att fotografera. Men jag bearbetar dom inte i photoshop eller nåt, utan lagrar dom mest, och sorterar dom, och väljer vilka som jag ska ladda upp till min foto-webbplats.

Så datorn behöver inte vara så snabb, däremot ha stort lagringsutrymme.
    Jag har redan ganska många externa hårddiskar, men det har spårat ut lite, och är kopior av kopiorna.
    Sen flyttar jag foton dit när datorns hårddisk är fylld och vet inte vilka som jag har flyttat eller inte.

Jag tänker även att en extern hårddisk är mer sårbar och vet inte hur länge som jag törs använda dom.
    Det är väl samma iofs med datorn också, att den kanske inte håller för evigt.

Jag betalar för Telia cloud som en extra säkerhet, men det slutade att fungera för ca ett år sen.
    Det står bara autentiseringsfel och att e-postadressen redan finns när jag försöker att logga in, så jag vet inte om jag har nån säkerhetskopia där eller inte,

7. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Om "Telia Cloud" inte fungerar sedan ett år skulle du redan tagit kontakt och rett ut varför det inte fungerar, det är inget som är tillfälligt fel efter så lång tid. Hur tänker du här? Det är viktiga saker du vill lagra antar jag.

Själv har jag valt Microsoft och Google primärt för molnlagringen och det har jag haft i många år, krånglar mycket sällan. Google kostar för närvarande 99kr för 2TB vilket räcker rätt länge.

Edit: Ja, datorer är mycket dyrare idag än för 10 år sedan. Så dyra att jag slutat spela nyare spel än ~2020 och glömt alla tankar på en modern speldator. Inte värt pengarna längre öht. Jag kör vidare med det hembygge jag har som var bra dyrt redan då och använder det så långt det räcker. SSD är ett måste sedan länge och jag köpte det redan då, men har vanliga HDD för större lagringsbehov + molnlagring.

4000 var det längesedan man fick något användbart för. Idag räcker det knappt till ett vettigt instegsgrafikkort. Ett kompetent kort 10-20 tusen, enbart för grafikkortet då. Nu vill du ändå inte spela, så det är inget problem, men vill bara sätta dina förväntningar på en rimlig nivå. Nätdelen jag har var 1200W top of the line för 10 år sedan, idag handlar det om ca en tredubbling av priset eller ännu mer om man jämför motsvarande prestanda och kvalitet.

Last edited: 23 jun 2024
    cyberfriend och Kristy gillar detta.
  8. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 054
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ska du inte ha något krävande kan ju en mini-PC vara något? En sån kostar nånstans från 1500 upp till jättemycket pengar begagnade visserligen. Inga monster till datorer men det låter ju inte som du har så höga krav heller.

Jag kommer snart ha en HP elitedesk 800 G3 mini till salu.
    Den eller liknande kan du snälla i en 2.5" SSD i och sen en NVME SSD om du vill.

Jag kör själv med OneDrive plus en NAS. Alla foton synkas till OneDrive och sen kopieras alla foton från OneDrive ner till min NAS varje natt. Ut över det har jag en kopia på disk på min stationära PC också.

cyberfriend och Kristy gillar detta.
  9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Sök via prisjakt istället, det är dumt att begränsa sig till en leverantör.

bernard och cyberfriend gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Som du säkert förstår är nya processorer väldigt mycket bättre än det du redan har, en pentium J2900 (quad-core) från 2013/14, och jämförelsen med den mer än 10 ggr dyrare och 10 år nyare "toppmodellen" av processor blir omöjlig. (Den kan alltså uträtta så vansinnigt mycket mer att jämförelsen blir ointressant.)

Compare.PNG

Sedan är det en annan sak man bör vara medveten om; vissa/flera modeller av "kompakta" desktop-datorer, dvs färdigbyggda datorer av välkända tillverkare, i princip vad du har, och kanske tittar efter, kan ha begränsat med utrymme för expansion, med flera hårddiskar/SSD. Detta var väl vanligare förr, och ibland hade de lite udda lösningar av placering, inte standardmoderkort etc. vilket gjorde att i en del fall kanske man fick ersätta en disk med en annan istället för att komplettera. Nu kan de nog ofta ha en SSD/hårddisk med utrymme för någon mer eller PCIe SSD-kort.
    Exempel på vad jag tror är insida av din modell:
    83-103-987-06.jpg

Om man gör en snabb check av uppmätt (genomsnittlig) processorkraft för den du har och exempel, eftersom du nämnde det, hos Netonnet, på mindre desktop finner man bland annat:

Din Intel Pentium J2900 (10 watt): CPU Mark 1253
    Kompakt stationär med Intel celeron N4505 (10 watt): CPU Mark 2295 (ganska mycket mer, relativt, men bara 2 kärnor, din 4). Pris 5490 kr.
    "Minidator" med Intel i3-processor: CPU Mark 12454. Avsevärt bättre, även om blott en i3-processor, å 15 Watt. (6 kärnor). Pris 5990 kr.
    (Sistnämnda i3 är alltså med 15 W på papper och säkert i flera praktiska tillämpningar bättre än en ca 10 år gammal i5-4690K (topp i5 då), med CPU Mark på knapp 5700 [de gjorde om skalan en del för ett antal år sedan].

https://www.netonnet.se/art/dator-s...acer-aspire-xc-840-dt-bh6eq-003/1030403.8943/
    https://www.netonnet.se/art/dator-s...er-veriton-vn2590g-dt-r0emd-002/1031446.8944/

Men, som sagt, med dessa kompakta modeller kan komma vissa begränsningar för komplettering av lagringsutrymme, det varierar och får undersökas. Sistnämnda har dock 256 GB SSD, och sägs kunna utökas till 1 TB med två M.2 PCIe SSD-kort. Så leta runt.

cyberfriend, Heleg, Kristy och 1 annan gillar detta.
  11. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Svarar mig själv med ytterligare en kommentar.
    Bra förslag att titta via prisjakt av @Heleg@Heleg. Men om vi trots allt begränsar oss till Acer :) och denna gång letar/finner hos Inet finns en kompakt Acer desktop för 6490 kr; denna gång Intel i3 13100, visserligen bara 4 kärnor, isf. 6 sistnämnda ex. ovan, men detta är ingen U-modell (lägre förbrukn) så 60 W isf 10 W, å högre klockfrekvens, således mer "kräm", CPU Mark 14651 jfr. 12454 (i snitt) hos sistnämnda ex. Så det går mycket väl att hitta bra fungerande exempel, om man accepterar de begränsningar som följer, under 6500 kr (utan skärm etc.).
    https://www.inet.se/produkt/2224918/acer-aspire-xc-1780-i3-8gb-512gb

12. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    853

MINA ENHETER

Varför inte en laptop?

13. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För mig låter det som att du istället borde satsa på en NAS. Att spara viktiga bilder på datorns interna hårddisk eller lösa externa hårddiskar utan att ha någon organiserad backup-rutin kommer förr eller senare att leda till diskkrasch och förlust av data.

Bättre då att satsa lite pengar på en NAS där du kan spara bilder och annat viktigt. Där kan du få säkerhet mot ev. diskkrascher genom spegling eller RAID. I korthet går det ut på att datan sprids ut över flera diskar och skulle en krascha går det att återskapa datat från de andra.

Nu är jag inte expert på vilka modeller som är prisvärda eller lämpliga i dagsläget. Men det borde vara hyfsat tryggt att köpa något från en känd tillverkare som Synology eller QNAP.
    Andra kanske kan tipsa om lämplig modell för en hemma-NAS.

Last edited: 23 jun 2024
    pebe292, bernard, cyberfriend och 3 andra gillar detta.
  14. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 054
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag instämmer med detta.
    Jag har spanat en del på olika NAS på sistone men har för tillfället landat i att köra vidare på hemmabygge via TrueNAS istället.

Vill man ha 2-bay (2 diskar) kan man hitta allt från typ 2000 till 4000 för något vettigt. Jag kikade själv på Asustor och Qnap för att kunna få med 2.5 Gbit.

Annars är ju Synology ettt säkert kort med hur många olika modeller som helst i alla olika prisklasser.

Har man bara behovet av att lagra foton så är ju nas oslagbart. Då har man också tillgång till alla bilder på flera olika enheter utan att bara beroende av datorn.

Synology har en hel hög med olika appar för olika funktioner till både iOS och Android.

bernard och cyberfriend gillar detta.
  15. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 054
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Edit: Denna överväger jag fortfarande: https://www.inet.se/produkt/4305802/asustor-drivestor-v2-2-pro-as3302t

Anledningen till att jag vill ha separat nas är just av samma anledning som du @svenix@svenix nämner, backup. Då får jag loss filerna så jag inte är beroende av att min server lever vidare (jämfört med TS dator-beroende i nuläget).

16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är också en annan viktig aspekt av vad du har nämnt och frågat @cyberfriend@cyberfriend. Eftersom du hanterar mycket bilder, och redan har prövat lite olika lösningar/kombinationer, extern hårddisk, molnlagring, men att ordningen kanske inte är som du skulle önska. Det kan mycket väl vara så att du behöver en lite snabbare dator (du nämnde seg, och ja den är lite gammal, enklare modell), men du lär också behöva fundera på hur du ska lösa lagring och backup på ett smidigt vis.

cyberfriend, Kristy och DanielÖ gillar detta.
  17. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    dum fråga
    kan man skrota Google Drive om man skaffar en NAS-disk?

18. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 054
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Din fråga tycker jag inte :)

Klart du kan, men fundera på vad det är för filer, hur viktiga de är och om det kan vara värt att ha dem på fler ställen.

Jag vet t.ex. att mina foton är säkra även om mina diskar fysiskt förstörs eftersom jag har dem på fler platser utanför hemmet.

huskul och Kristy gillar detta.
  19. cyberfriend

Mottagna gillanden:
    26
    Jag vill helst inte förlora en massa foton och filer oväntat nej..

Jag har mailat telia samt besökt två olika telia-butiker angående telia cloud, men de kunde inte ge nåt annat tips än att ringa teknisk support, och sånt tycker jag är jobbigt och har därför skjutit upp det.

20. cyberfriend

Mottagna gillanden:
    26
    Jag är tacksam för alla svar och alternativ som jag har fått, och ska kolla upp det.

Jag har kollat datorer på pricerunner.se och då fick jag 4 lite billigare alternativ, men då var det för mig för mig ganska okända butiker och det kändes oklart om Windows ingick. Jag vet inte om de är seriösa eller ens existerar.