Problem: Märkligt mikrofonbortfall

Diskussion i 'Xperia V' startad av Coolvette, 26 nov 2013.

1. Coolvette

Coolvette Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ett konstigt fenomen på min nya Xperia V, mitt under samtal slutar motparten att höra mig, jag hör dom hela tiden.
    Som om min mikrofon slutar att fungera och sedan börjar fungera på nytt, utan synbar anledning.

Om jag rör mig runt verkar det lösa sig efter en liten stund, låter alltså som mottagnings/sändningsproblem men jag hör hela tiden den andra parten.
    Problemet uppstår både inomhus och utomhus, möjligen att det händer mindre ofta utomhus.

Någon som hört om detta tidigare eller som har en teori om vad det beror på?

2. pj87

pj87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Hur har du rört dej? Låter som glappt, testa nästa gång å förflytta dej sakta å se om det blir skillnad eller bara skaka mobilen lite.

3. Coolvette

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När det inträffat har jag gått ganska försiktigt och kollat med motparten "hör du mej, hörs jag nu?" och när den andra plötsligt hört mej har jag stannat och sedan har det funkat bra samtalet ut.

Kan det ha något att göra med att den är kopplad som "mobile extension"?
    När jag är inom räckhåll för repeatrarna på jobbet fungerar den som en som en dect men när jag är utom räckhåll fungerar den som en vanlig mobil.

4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har hänt mig också. Tror det har med operatören att göra och inte mobilen för det är väldigt sporadiskt. Visst kan ju bara något mjukvaruproblem. Har tre.

Sent from my LT25i using Tapatalk

5. Coolvette

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant uppslag.
    Dock vet jag inte om det kan stämma i detta fall då jag har telefonen som arbetstelefon och ingen ändring avseende operatör har skett de senaste tre åren.

Vet inte hur jag ska komma vidare i detta, kanske bara att beställa en ny lur?

6. DiscoBoy

DiscoBoy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har börjat märka det på senare tid, jag också. Det är ju inte ofta jag pratar i telefonen, men vid iaf två tillfällen har motparten bett mig prata närmre mikrofonen, trots att jag är nära.
    Har tele2 med 4G inkopplat och i 4G täckning.

7. chuck norris

chuck norris Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Händer mig med och jag sitter blick still. Det pendlar mellan att det tydligen blir helt tyst eller att jag verkar långt borta... Sprillans ny Xperia v, hände då aldrig med min förra. Har dock flyttat iofs. Så testade ju aldrig förra där jag bor nu men.

8. frejac

frejac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Brorsan har samma problem. Han har telenor.
    Verkar bara vara jag som märker det dock, lite konstigt.
    Jag har dock inget hör-problem mot andra. Jag har tre.
    Båda har vi Xperia V.

9. monty1234

monty1234 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag upplever att när jag svarar så "klipps" den första sekunden av samtalet bort. Detta resulterar i att jag ofta bara hör den sista bokstaven i personens namn när denne presenterar sig. Sedan kan man dock prata hur länge som helst utan problem.

Är det någon annan dom upplevt detta problem?

10. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Haha. Jo. Många gånger faktiskt. Den är inte alls ovanlig. Det handlar om att samtalet inte är helt sammankopplat. Bästa sättet för att slippa detta är att man ta det lite lugnt och vänta på att samtalet kopplat upp ordentligt. :)