Problem: Märkligt problem med WiFi

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av Yay4Xray, 2 mar 2024.

1. Yay4Xray

Yay4Xray Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

jag har en S21 Ultra som har fungerat i princip felfritt i några år nu, men de senaste 2 veckorna har ett märkligt problem uppkommit i samband med WiFi-användning hemma. Uppkopplingen har blivit mycket långsam att det är en plåga. Det går knappt att göra något längre. Här är det märkliga:

WiFi på andra platser (jobb, Mälartåg, restauranger etc) fungerar som vanligt.
    Hemmets WiFi fungerar som vanligt med andra enheter (andras telefoner, plattor och datorer).

Den enda förändring jag gjort var att tömma mobilen på lite filer över till extern SSD (bilder, videon odyl). Inga ändringar i inställningar, inga uppdateringar, inget som jag kan lägga fingret på. Jag har i veckan också gjort en ordentlig utrensning av appar odyl. Inget hjälper.

Vad kan göra så att WiFi:n blir så selektivt långsam?

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Prova att starta om ditt wifi hemma och se om det hjälper, bryt strömmen i minst tio sekunder och starta om!

Om det inte hjälper så finns kanske risken att ditt nätverk har blivit kapat och utnyttjas på distans, då behöver du göra en total återställning på routern, gärna byta id och definitivt sätta ett eget lösenord på inloggningen, stäng gärna av fjärradministration med när du ändå håller på.

Om du vill ha hjälp med det så skriv vad du har för router.

Kristy, Yay4Xray och bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa också byt kanal på nätverket och se om det hjälper, men oftast är det inställt på auto, och då brukar den inte sällan växla kanal om man startar om. Skadar dock inte att testa ändra manuellt också.

Kristy, Yay4Xray och Heleg gillar detta.
  4. Yay4Xray

Yay4Xray Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Tack för svar, båda!

Testade att starta om och det verkar ha hjälpt nu. Saken är att jag har testat samma sak 2 gånger innan men det var bara kortvarigt. Återkommer och tar gärna hjälp om samma problem uppkommer igen.

Kristy gillar detta.