Recension: Magellan testar Pixel 7 Pro

Discussion in 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' started by inact_046, Oct 15, 2022.

1. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

MINA ENHETER

Magellan testar Pixel 7 Pro

Intro

Som utlovat kommer här en liten genomgång av Googles nya flaggskeppsmobil - Pixel 7 Pro. En nyhet i år är att telefonerna släpps på den svenska marknaden - något som vi Swedroidare har önskat oss sedan Nexus-serien ersattes med Pixel för sex år sedan och de försvann från våra butikshyllor. Det är bara att kliva in på en Telia-butik eller Elgiganten om du vill köpa den. Online kan den även köpas på store.google.se eller halebop.se.

Pixel-serien har haft en minst sagt udda "uppväxt" där det saknats en röd tråd i utvecklingen från år till år. Olika funktioner har lagts till och tagits bort - vem har glömt "kläm för att aktivera assistenten" eller den säkra ansiktsupplåsningen? Designen har förändrats och inte alltid till det bättre. Från att ha haft snygga matta glasbaksidor (Pixel 3+4) till tålig plast (Pixel 5) och nu blankt fingeravtryckskänsligt glas (Pixel 6+7). Målgruppen har förändrats där de vissa år släppt ganska påkostade flaggskeppsmodeller och andra år bara mobiler i mellanklass-segmentet. Virrigt är bara förnamnet.

Vissa detaljer har dock alltid levererat - en förstklassig mjukvara där Google verkligen visar hur deras vision av Android är. Och så kameran förstås - den mest avancerade efterbehandlingen på någon mobil som kan ta makalösa bilder med relativt simpel hårdvara.

Pixel 7 är prismässigt i mellanklassen men har prestanda som platsar i det undre flaggskeppsegmentet. Pixel 7 Pro är inte så mycket dyrare, och helt klart i det undre prissegmentet bland flaggskepp samtidigt som funktionerna och specifikationerna tydligt andas flaggskepp. Prissättningen är inte annat än imponerande sett till vad man får (Pixel 7 börjar på 7290kr och Pixel 7 Pro på 9990:-).

Vad skiljer Pixel 7 och Pixel 7 Pro - vilken ska man välja?

Förutom tre tusenlappar i inköpspris är det såklart en del skillnader mellan Pixel 7 och Pixel 7 Pro. Nämligen:
    • 7 Pro har en kurvad skärm på 6.7"/1440p med lite högre maximal ljusstyrka jämfört med en platt 6.3"/1080p på standardmodellen
    • 7 Pro har ett större batteri på 5000mAh jämfört med 4355mAh på 7
    • 7 Pro har 120hz uppdateringsfrekvens på bildskärmen jämfört med 90hz på 7
    • 7 Pro har en förbättrad ultravidvinkelkamera med större synfält och autofokus med makroläge
    • 7 Pro har en telezoom på 5x optisk brännvidd som kan ta sig hela vägen till 30x förstoring digitalt
    • 7 Pro har 12GB RAM och standardmodellen 8GB
    • 7 Pro har ram och kameramodul i polerad aluminium (blank) medans 7 har matt aluminium
    • 7 Pro är lite tyngre med en vikt på 212g jämfört med 197g för standardmodellen
    Vad krävs då för att det ska vara värt att lägga 3000kr extra och välja Pro jämfört med standard? Det handlar egentligen bara om hur stor skärm du vill ha och hur intresserad du är av fotografi. Om du gillar att fotografera makro eller att zooma ska du välja Pro. Det kan också vara värt de extra pengarna om du vill ha en större och bättre skärm. Men det går inte att blunda för hur vansinnigt prisvärd standardmodellen är. Du får samma prestanda (Tensor G2-chippet) och huvudkamera (med den fina GN1-sensorn från Samsung).

För mig var det självklart att välja Pro då fotografering är viktigt för mig och jag gillar lite större telefoner. Från och med nu är recensionen fokuserad på just Pro-modellen då det är den enda jag testat. Mycket gäller dock även för den vanliga 7an då specifikationerna i stort är ganska snarlika eller identiska.

Byggkvalitet, design och ergonomi

Mitt exemplar av 7 Pro är mycket välbyggt utan några störande skarvar eller glipor. Det har dock rapporterats både här på Swedroid och i andra recensioner att vissa exemplar har lidit av brister i tillverkningen där skärmen inte sitter helt centrerat (det är olika mycket ram på höger och vänster sida) eller att skarven mellan skärm och ram upplevs som vass. Råkar du få ett sånt exemplar är det bara att reklamera. Jag har verkligen inget att klaga på i hur min enhet är ihopskruvad och jag är ganska petig på sånt.

Åsikter om designen är givetvis väldigt subjektivt men jag älskar den. Pixelns horisontella kameramodul löper som ett band över hela baksidan av telefonen vilket ger ett väldigt karaktäristiskt utseende och dessutom får telefonen att ligga still på bordet när man trycker på skärmen. Den är fulsnygg på ett bra sätt och ser inte ut som något annat. Jag saknar den lite mer lekfulla designen från tidigare generationer när powerknappen hade en accentfärg men det går inte att påstå att denna telefon liknar något annat. Telefonen har skarpare hörn än vad som är trendigt hos andra tillverkare just nu. Även displaypanelen saknar de kraftigt rundade hörnen som man ser på t.ex. iPhone 14 vilket är något jag uppskattar. Det ser mindre ut som en gammal tjock-tv från 80-talet. En annan fördel är att skärmen kan nyttjas ända ut i hörnen utan att en massa pixlar går förlorade i böjen.

Ergonomin är bra tack vare den relativt låga vikten i förhållande till skärmstorleken. Ett minus är den blanka glasbaksidan som är hal (om än inte lika hal som Pixel 6 Pro) och snabbt blir kladdig av fingeravtryck. Jag valde den vita färgen för att minimera problemet så gott det går. Det här är nog en telefon man ska överväga att använda med skal om man inte är väldigt försiktig. Ett annat minus är den konstiga placeringen av power och volymknapparna. Det är svårt att förstå varför Google har valt att sätta de på samma sida istället för en på varje sida. Dessutom är den mer välanvända powerknappen placerad svåråtkomligt ovanför volymknapparna. Gör om, gör rätt.

Mjukvara

Telefonen skeppas med senaste versionen av Android (13). Jag har skrivit det på många ställen i forumet men jag skriver det gärna igen - det här är den bästa mjukvaruupplevelsen som går att få i en Android-enhet. Designen av interfacet är lekfullt, färgglatt och anpassar sig till den bakgrundsbild du väljer (Material You). Typsnitten är moderna och alla vyer är designade in i minsta detalj. Upplevelsen påminner om iOS där det finns en röd tråd i hur allt ser ut och det känns mycket genomtänkt och finputsat. Toppklass helt enkelt.

Utöver den snygga designen är det även ett mycket smart operativsystem som kretsar kring Googles unika kunskaper kring AI och maskininlärning. Det går inte riktigt att argumentera emot att Google Assistant är smartast av alla "smarta" assistenter. Teknologin kan användas till så många saker - som den bästa rösttranskribering jag någonsin testat. När du pratar med Pixeln uppfattar den vartenda ord du säger och sätter komma och punkt på rätt ställe. Det går också att få subtitles med direktöversättning på allt ljud som spelas i telefonen oavsett vilken app det kommer från. Om du använder röstinspelaren får du inte bara en ljudfil utan även ett manus på allt som sagts där de olika talarna identifieras. Det finns så många praktiska funktioner som gör Pixeln till ett fantastiskt arbetsverktyg.

Google var ju först med notiser i operativsystemet och de är nog faktiskt bäst på det också. Sånt som är viktigt får prioritet över det som är mindre viktigt och allt klumpas ihop på ett användarvänligt sätt.

GBoard är suveränt på att korrigera den text du skriver och är även det bästa tangentbordet jag testat på svepskrift (när du drar fingret över tangenterna för att bilda ord av de bokstäver som du passerar).

Pixelns tolkning av Always on display är nog min favorit på Android. Den har en gigantisk klocka som är lätt att se även på lite avstånd. Du kan också se artist och låttitel på musik som spelas i din omgivning direkt på skärmen hela tiden. Mycket praktiskt när man hör en bra låt och snabbt vill kolla vad det är för något. Det enda jag saknar är valbara widgets som numera finns på AoD på iOS.

Sammantaget kan man bara använda orden finslipat och proffsigt för att beskriva mjukvaran på Pixel 7 Pro.

Upplåsning

Pixel 6 Pro hade stora problem med sin fingeravtrycksläsare som var både långsam och ofta krävde flera tryck för att låsa upp. Detta är glädjande nog förbättrat på årets modell och jag har haft tydligt färre problem att ta mig in i telefonen. Den är dock inte perfekt och jämför man med system som Face ID på iPhone eller ultraljudsläsaren på Samsung S22 hamnar Pixelns upplåsning i skuggan. Det är synd för det är verkligen inte för mycket att begära att det ska vara enkelt att snabbt komma in i telefonen och börja använda den. Det har ju funkat kanon innan de optiska läsarna under skärmen blev en grej - något jag inte alls uppskattar.

Nytt för i år är även en ansiktsupplåsning. Google hävdar att de använder AI för att skapa en ansiktsmodell med djupinformation direkt från selfie-kameran. Denna ska ge högre säkerhet än den typen av ansiktsupplåsning som du hittar i andra Android-mobiler, t.ex. Samsung eller Xiaomi. Dock handlar det fortfarande om en mindre säker variant än den du hittar i en iPhone (eller för den delen i Pixel 4-serien från 2019). Jag har bara testat funktionen som snabbast för att se hur den fungerar men skulle personligen aldrig använda den då jag vill att min telefon ska vara så säker som möjligt. Men det funkar. Bättre än jag trodde till och med. Om det finns nån sorts ljuskälla så låser den oftast upp på mindre än en sekund. Är det rejält mörkt däremot funkar den inte alls och jag märker också att hastigheten blir långsammare redan i halvdåligt ljus. P.g.a. den bristfälliga säkerheten kan man inte använda Face Unlock för säkra tjänster som internetbank, swish, lösenordshanterare med mera. Det ger inte en förstklassig användarupplevelse, men för många är funktionen nog ett välkommet tillägg.

Batteritid

Den mest imponerande förbättringen jämfört med förra årets modeller är batteritiden. Jag vågar nästan påstå att den är i iPhone-territorium. Med kraftig användning har batteriet ofta 30-40% kvar efter en hel dag. I samma scenario hade jag behövt stödladda minst två gånger med Pixel 6 Pro för att avsluta dagen på samma procent. Stor tumme upp!

Telefonsamtal

En uppgradering som kommer glädja många är att Pixel 7 Pro är suverän på en av mobiltelefonens grundfunktioner, den vi kanske ofta glömmer bort när vi pratar om kamerakvalitet och finesser. Telefonsamtal låter fantastiskt bra. Både för mig som lyssnar och den jag pratar med. Jag har aldrig tyckt att någon Android-telefon har matchat iPhonen när det kommer denna ganska vitala parameter, men med Pixel 7 Pro är det inte längre ett problem. I bullriga miljöer aktiveras en aktiv brusreducering av min röst som gör att den jag pratar med hör mig kristallklart och här vågar jag nästan påstå att Pixeln är bäst av alla telefoner jag testat. iPhone 14 Pro Max har fortfarande en lite bättre ear piece-högtalare där röster låter lite mer verkliga och "fylliga" (särskilt när man använder VoLTE eller Wifi-samtal) men ingen kommer bli missnöjd med hur Pixel 7 Pro hanterar telefonsamtal på någon sida av konversationen.

Jag önskar bara att vi i Sverige får den suveräna funktionen "call screening", dvs att Google Assistant kan svara i telefonen åt dig när någon ringer från ett okänt nummer och kontrollera vad deras ärende gäller innan samtalet går vidare till dig. Då kommer det bli lockande att använda Pixeln för alla inkommande telefonsamtal för att slippa telefonförsäljare och SPAM-samtal. Det finns nog goda chanser att det kommer nu när telefonen säljs i officiellt i Sverige.

Prestanda

Något som jag inte är helt nöjd med är prestandan. Jag använder en iPhone 14 Pro Max till vardags och den är verkligen ett monster. Oavsett vilket spel jag spelar så köttar den på i maximal framerate utan att knappt bli varm och det finnas absolut inget lagg eller hack när man scrollar webbsidor och liknande. Pixel 7 Pro är en bit efter. Spel fungerar helt okej men efter en tid blir telefonen varm och frame-rate sjunker. Det finns också frekventa småhack överallt i hela operativsystemet (mest märkbart i Chrome och vid animationer) vilket försämrar känslan när man använder telefonen. Pixel 6 Pro hade liknande problem och Google verkar inte ha fått ordning på det dessvärre. Det ska kanske sägas att jag är mer petig på sånt här än gemene man. De flesta skulle nog tycka att Pixel 7 Pro är fullt tillräckligt snabb och inte alls har några hack eller glitchar. Om du vet med dig att du är extra känslig för "dåligt flyt" kan det dock bli ett irritationsmoment.

Något som däremot fungerar väldigt bra på Pixel 7 Pro är "RAM-management", dvs förmågan att hålla appar vid liv i bakgrunden så att de snabbt kan användas utan att behöva startas om från början. I princip bara de allra tyngsta spelen återstartas efter lite inaktivitet. Mycket bra.

Bildskärm

Pixel 7 Pro har en bildpanel av mycket hög klass som har korrekta färger, djup svärta och dessutom reagerar omedelbart när du rör vid den. Om du tittar på telefonen i vinkel får den inga konstiga färgskiftningar. Helt klart en av de mest njutbara bildskärmarna i en mobiltelefon idag där både dina foton ser realistiska ut och spel/film blir underhållande att titta på.

Den största nackdelen är väl att kanterna på skärmen fortfarande är välvda vilket ger en del reflektioner när telefonen används i starkt ljus (t.ex. utomhus i solen).

Även om Google förbättrat den maximala ljusstyrkan från Pixel 6 Pro (som var nästan oanvändbar i starkt solsken) så skulle de gärna få göra den ännu mer ljusstark och minimera reflektioner ytterligare. Det är fortfarande en bra bit upp till de bästa i klassen, t.ex. S22 Ultra och iPhone 14 Pro.

Högtalare

Pixel 7 Pro har mycket kompetenta högtalare. När du håller telefonen i horisontellt läge får du stereoljud. De låter tydligt högre än förra årets modell och ljudkaraktären är fyllig. På de högsta ljudnivåerna blir det lite skränigt men upp till cirka 85% är det fullt njutbart. Den når inte upp till de bästa i klassen (iPhone 14 Pro och gamingmobiler) men de lär inte heller göra någon besviken.

Laddning

Pixel kan fylla batteriet både med sladd (max 30W som ger 50% på 30 minuter) eller trådlöst (23W). Jag har aldrig upplevt att laddningen är slö trots att det finns konkurrenter från Huawei, Oneplus och Xiaomi som kan ladda fullt på kortare tid än man kommer halvvägs på Pixeln. Tack vare den förträffliga batteritiden behöver man inte ladda så ofta.

Mottagning (LTE, 5G, Wifi)

Många hade problem med dålig mottagning på Pixel 6 Pro från förra året. Jag märkte det mest när jag tågpendlade mellan Uppsala och Stockholm. Dataanslutningen bröts betydligt oftare än på andra mobiler jag använt (som iPhone och Samsung). Detta verkar inte vara ett problem längre. Lyckades behålla dataanslutningen hela vägen i båda riktningarna med Pixel 7 Pro. Förutom att det är frustrerande att tappa anslutningen så kan dålig mottagning även leda till högre batteriförbrukning så det är glädjande att årets modell är så mycket bättre. Tumme upp.

Är det värt att uppgradera från Pixel 6 Pro?

Det som har förbättrats är:
    • Bättre fingeravtrycksläsare
    • Face Unlock (en osäkrare variant men likväl smidigt för många)
    • Ljusstarkare skärm med svagare böjning av skärmkanterna
    • Mycket bättre batteri som med lätthet håller en hel dag
    • Tensor G2 (ingen direkt märkbar prestandaförbättring, men troligen en av orsakerna till den suveräna batteritiden)
    • Kameraförbättringar (mer om det senare)
    • Snyggare design (subjektivt, men jag tycker att det är ett stort lyft)
    Även om listan på förbättringar är ganska lång är de flesta av mindre natur. För de allra flesta är det nog värt att behålla Pixel 6 Pro ett år till och uppgradera först när 8 Pro släpps som säkerligen blir ett mer kännbart lyft.

Om du däremot stör dig på fingeravtrycksläsaren eller har dålig batteritid kan det absolut vara värt att uppgradera.

Kameran då?

Jag håller just nu på med att ta bilder till mitt kameratest. Ni får slå er till tåls ett tag. Det kommer vara mycket omfattande och innehålla både jämförelser mot Pixel 6 Pro och iPhone 14 Pro Max i en rad olika scenarion.

Efter kameratestet (som jag lägger ut i denna tråd) kommer jag sammanfatta vad jag tycker om Pixel 7 Pro som helhet.

Stay tuned!

Last edited: Oct 15, 2022
    stelex, patts, werty and 69 others like this.
  2. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Stort tack för tiden du lägger ned, grymt bra genomgång!

bernard, Kristy and Droid_301 like this.
  3. Droid_301

Droid_301 Guest

Ja,tack för givande och mycket trevlig läsning

Kristy and bernard like this.
  4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket bra @Magellan1378@Magellan1378 ! Bättre än de flesta jag läser i "fack"-tidskrifter på nätet. Tackar!
    Din genomgång har stort värde även för en användare som ligger långt ner på prislistan vid köp av ny telefon.

Kristy, egon2003 and bernard like this.
  5. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan bara hålla med tidigare postare.
    Svenska recensioner som är så här bra är svåra att hitta. Längtar till kameratestet!
    Tack @Magellan1378@Magellan1378 för du ville ta dig en titt på Pixel 7 Pro och lägger upp till oss här!

Kristy, egon2003 and bernard like this.
  6. namkrad

namkrad Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro Fold
    Superbra @Magellan1378@Magellan1378!
    Ville ha helst ha 14 Pro Max, men blev offput att den fortsatte med lightningporten.
    Ser fram emot kameradelen av recensionen, då den betyder mycket för mig :teeth:
    Kommer du köras lite astrofotografering kanske?

Kristy likes this.
  7. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 17 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
  8. inact_046

MINA ENHETER

Tack för alla snälla kommentarer, @Timpppa@Timpppa, @namkrad@namkrad, @DroidJunkie@DroidJunkie, @geobjork@geobjork, @polar590@polar590, @msandstedt@msandstedt <3

--

Jag har lagt till en ny sektion om "Telefonsamtal" som jag helt glömde igårnatt när jag skrev ihop recensionen.

--

Självklart. Det är en av de funktioner där Pixeln krossar all konkurrens med ganska god marginal och dessutom ett av mina favoritintressen. Det är ju norrskenssäsong och det kan bli många roliga bilder under hösten och vintern.

Kameradelen blir väldigt omfattande och kommer även innehålla några enkla tips för att jobba runt Pixelns knasigheter i kameran. Rätt hanterad är den utan tvekan en av de bästa jag testat och på vissa specifika saker är den absolut bäst. Sen finns det några saker den blir slagen på fingrarna på så förhoppningsvis kan kameratestet vara vägledande för de som primärt letar efter den bästa mobilkameran för deras behov.

Mr. Ofi, namkrad, Kristy and 3 others like this.
  9. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tack för noggrann genomgång!

Det jag hunnit använda hittills så upplevs P7Pro som en mycket bättre Android-upplevelse än jag trodde var möjligt, men så är det också min första Pixel.

Gällande kvaliteten så är min väl ihopsatt men tyvärr hade SIM-hållaren en hudflaga (typ mjäll, inklusive hudtalg så att den satt lagom fast, gick inte att blåsa bort), så jag fick ta fram topz och isopropanol innan jag kunde sätta i kortet.

Allt annat har fungerat mycket bra och faktiskt långt över förväntan. Som jag skrev i en annan tråd så har P7Pro den bästa samtalskvaliteten jag upplevt.

Om Google sköter detta rätt sätt i Sverige så kan Apple få känna på lite riktig konkurrens.

10. namkrad

namkrad Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro Fold
  11. inact_046

MINA ENHETER

Dags för lite söndagsläsning - Kameratestet.

Introduktion

Många överväger nog ett köp av Pixel 7 Pro primärt av ett skäl - kameran. En utmaning när man bygger en mobilkamera är att det inte finns plats för den hårdvara som kanske skulle behövas för att uppnå riktigt bra resultat i alla tänkbara scenarion. En metod för att komma runt detta är något som Google varit tidiga med att bemästra - computational photography. Med det avses en smart mjukvara som med olika metoder kan förbättra bildkvaliteten markant och kringgå begränsningarna i hårdvaran. Google är så bra på detta att det finns ett gigantiskt community av utvecklare som hackar GCam (namnet på kameramjukvaran på en Pixel) så att den fungerar på andra telefoner, t.ex. flaggskepp från Samsung och Xiaomi. Inte sällan leder det till avsevärt mycket bättre bilder än tillverkarens egna officiella kameramjukvaror.

Pixel 7 Pro har ett mångsidigt kamerasystem med tre olika brännvidder:
    • Ultrawide med 126° synfält motsvarande 12.5mm brännvidd, 12 megapixlar och 1.25µm pixelstorlek (Sony IMX381) - nytt jämfört med Pixel 6 Pro är att ultrawide nu har autofokus och kan användas för makrofotografering samt att synfältet förbättrats markant (du får med mer i bilden)
    • Wide (huvudkamera) motsvarande 25mm brännvidd, 50 megapixlar på sensorn där fyra pixlar slås ihop till en vilket innebär att bilderna blir 12.5 megapixlar (ISOCELL GN1) - exakt samma hårdvara som Pixel 6 Pro
    • Tele med brännvidd motsvarande 120mm (5x förstoring mot huvudkameran), 48 megapixlar på sensorn (ISOCELL GM5) - nytt mot Pixel 6 Pro är byte av sensor från IMX586 samt större optisk förstoring från 4x till 5x
    Alla tre kamerorna drar även nytta av nya Tensor G2 som är snabbare och bättre på bildbehandling. Eftersom Wide-kameran är identisk mot Pixel 6 Pro så är det alltså enbart Tensor-chippet som kan leda till bättre bilder jämfört med förra årets modell. Ultrawide är den enda kameran som fått en större hårdvarumässig förbättring och det märks verkligen på bilderna. Tele har på pappret nu en sämre sensor än förra året och det märks tyvärr också - bilderna är marginellt mindre skarpa och har lite färre detaljer, även om det inte rör sig om någon jättestor skillnad. Alla tre objektiven har onekligen mycket bra bildkvalitet och presterar på flaggskeppsnivå.

Konkurrensen

När Pixel 6 Pro släpptes för ett år sedan blev jag väldigt imponerad över den tekniska kvaliteten på bilderna. Skärpan och detaljåtergivningen i 1x och 4x var klart bättre än det mesta på marknaden, inklusive den kanske största rivalen iPhone 13 Pro Max.

I år är det dock en annan historia. Apple har nu en 48MP-sensor i 14 Pro (Max) som presterar på en nivå som jag faktiskt aldrig sett i en mobiltelefon tidigare. När det kommer till detaljåtergivning och brusprestanda är iPhonen i år en mycket svår motståndare, vilket ni kommer se i bilderna i det här testet.

Pixeln briljerar dock fortfarande på vissa saker. HDR-funktionen är mycket kraftfull och om du önskar kan du enkelt justera så att i princip inget blir över- eller underexponerat i bilderna.

Gillar du astrofotografering finns det inte något bättre än Pixel 7 Pro. Genom att aktivera funktionen kan du ta upp till 4 minuter exponering vilket plockar fram fantastiska detaljer i komplett mörker. Glädjande nog fungerar detta även på teleobjektivet. Om du har ett stativ kan du ta läckra inzoomade bilder även i väldigt dåligt ljus.

Video

Jag har fokuserat på stillbilder i detta test men jag kan meddela att videoinspelning har förbättrats rejält på Pixel 7 Pro. Jag har testat i olika scenarion och jag är rätt säker på att Pixeln seglat förbi Samsung och nu är den bästa videokameran på en Androidtelefon. Det är dock en bit kvar för att nå samma pålitliga och ryckfria resultat som iPhone 14 Pro Max som fortfarande är ohotad etta om du vill filma med en mobil.

Huvudobjektivet, 1x

Vi börjar testet med det objektiv vi kanske använder allra mest - 1x. Brännvidden på 25mm är nära nog helt perfekt för vardagsfotografering. Sensorn är fysiskt ganska stor vilket ger en härlig bokeh (bakgrundsoskärpa). Den är inte lika extrem som Xiaomi 12s Ultra med entumssensorn men en fördel med Pixeln är att den lyckas hålla mer av subjektet i fokus när man fotograferar på lite närmare håll.

iPhone 14 Pro Max har snäppet större sensor men de är jämförbara såväl i ljusstyrka som bokeh. iPhonen kan ta bilder i 48 megapixlar men för att göra testet rättvist jämför vi här enbart 12 megapixlar då Pixeln inte kan leverera mer än så.

Vi börjar med lite dagsljusbilder. Tryck på en bild och använd pilarna på tangentbordet för att skifta mellan Pixel och iPhone.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 0.6x, 13mm, f/2.28, ISO 43, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, f/1.7, ISO 100, 12.19MP)
    Ett lite krävande scenario för HDR med motljus som båda kamerorna hanterar mycket bra. Färgerna hanteras lite olika och Pixeln har lite kallare färgton vilket framförallt märks på de gröna nyanserna som inte riktigt är lika realistiska som 14 Pro Max.

d5a570d1adacea1c7c3d73eef0207d6e.jpg

Detaljerna däremot är en enkel seger för iPhonen, ett tema som kommer återkomma i det här testet.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 49, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, f/1.7, ISO 100, 12.19MP)
    Åter igen ett krävande scenario med kraftigt motljus som hanteras bra av båda kamerorna. Pixeln är lite kallare i vitbalansen vilket ger en mer realistisk blåton på himlen som jag föredrar. Däremot är iPhonen lite mer korrekt på de gula bladen och den vita tonen på husfasaden.

8194c1df127bd645b463408a9eb33dbb.jpg

Det finns problem med fringing (lila/grönt stick i kontrastrika områden) på vattnet. Det är mest tydligt på Pixeln (lilafärgat). Synd att ingen av mjukvarorna kan plocka bort sånt här i efterbehandlingen.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 46, 12.53MP)

Ett ganska enkelt scenario utan motljus eller svåra kontrastförhållanden. Båda kamerorna gör ett bra jobb men vi ser tydligt skillnaden i hur färger hanteras. iPhone är som vanligt lite varmare i tonen vilket gör att de gröna färgerna liknar verkligheten bättre. Jag kan dock förstå om man föredrar Pixelns lite mer dramatiska färgåtergivning med mer kontrast.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 46, 12.53MP)

Mycket starkt motljus och det är intressant att se hur bra båda telefonerna hanterar kontrast och färger i detta svåra scenario. Pixeln hanterar exponeringen av solen lite bättre och iPhone har lite mer levande färger. Pixeln har lite problem med lens flare vilket ger en rosaton i molnen. Det stör inte så mycket i just denna bilden men det är värt att notera.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 45, 12.53MP)

Här blir skillnaderna i HDR väldigt tydliga. Pixeln är mer aggressiv och gör sitt yttersta för att inte överexponera himlen, faktiskt till en punkt när det inte ser helt realistiskt ut. iPhone däremot överexponerar himlen för att prioritera att fånga detaljer i bildens mörkare delar. Jag förstår om man föredrar Pixelns resultat här. Verkligheten låg nånstans mittemellan.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 47, 12.53MP)

Ett dynamiskt scenario som sätter kamerorna på prov - och båda levererar i det avseendet. Däremot tycker jag att Pixelns bild är för kall vilket gör att höstfärgerna förlorar en del lyster.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.04s, f/1.78, ISO 128, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.02s, f/1.7, ISO 400, 12.19MP)
    När det kommer till färgkorrekthet har Pixeln problem med vissa färger. Ett exempel är lila som väldigt ofta återges som blått (se blommorna).

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.04s, f/1.78, ISO 60, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.02s, f/1.7, ISO 250, 12.19MP)
    Färger som vi alla vet hur de ser ut i verkligheten. Pixeln är lite för kall och är aggressiv i HDR vilket ger lite sämre lyster i bildens högdagrar (titta på herr gårman-skylten).

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.01s, f/1.78, ISO 135, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.02s, f/1.7, ISO 250, 12.19MP)
    Vi avslutar med en bild i skymningsljus. Suverän dynamik i båda bilderna och det som framförallt skiljer är färgåtergivningen där Pixeln drar lite åt det kallare hållet (börjar trenden bli tydlig nu?).

Vi går vidare med bilder i svagt ljus/natt.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 0.46s, f/1.78, ISO 115, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.04s, f/1.7, ISO 800, 12.19MP)
    När ljuset försvinner ser vi direkt att Pixelns night sight ljusar upp bilderna mer än iPhone vilket är något man antingen gillar eller inte. Något jag däremot inte gillar är lens flares på Pixeln som distraherar en hel del. Det går ibland att reducera genom att promenera runt tills man hittar en positionering där ljuset inte bryts på ett dåligt sätt i objektivet men så ska man ju inte behöva göra.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 1s, f/1.78, ISO 103, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.05s, f/1.7, ISO 1000, 12.19MP)
    Samma i detta bildexempel - Pixeln är ljusare och lite mer tryck än iPhone som är mer verklighetstrogen men också klart mörkare överlag. Det är tycke och smak vad man föredrar. Båda lyckas bra att fånga de rätta färgerna i mörkret vilket är imponerande.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 3.05s, f/1.78, ISO 67, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 0.33s, f/1.7, ISO 1250, 12.19MP)
    I mörka bilder har Pixeln ibland en tendens att dra lite åt det gröna hållet, något jag känner igen från andra telefoner som använt Samsungs quad-beyer ISOCELL-sensorer.

Vi avslutar med två bilder där jag ej tagit någon bild med iPhone men som visar hur suverän Pixel 7 Pro är på fotografi i dåligt ljus:

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 1.77s, f/1.78, ISO 41, 12.53MP)

Härliga detaljer. Fångar det varma ljuset perfekt. Vi ser lite lens flares på himlen från ljuskällorna på bron (de är dock enkla att ta bort med Magic Eraser).

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 4.96s, f/1.78, ISO 64, 12.53MP)

Night sight är mycket bra på att frysa detaljerna och motverka rörelseoskärpa i nattbilder. Fåglarna rörde på sig lite hela tiden men är ändå överlag skarpa i denna nattbild. Imponerande resultat.

Astro, (1x)

Pixelns astro-läge är grymt för att fånga stjärnhimlen. Du måste använda ett stativ (telefonen får inte röra sig det minsta) för att läget ska aktiveras.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 16s, f/1.78, ISO 2024, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 1x, 24mm, 10s, f/1.7, ISO 12500, 12.19MP)
    Här ser vi att även om iPhonen gör ett helt godkänt jobb så fångar Pixeln fler stjärnor och har mindre brus. Det tar dock 4 minuter för Pixeln att ta denna bild medans iPhonen exponerar i max 30 sekunder.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 24mm, 16s, f/1.78, ISO 3460, 12.53MP)

Mycket imponerande att kunna ta en sån här bild med en mobil. 4 minuters exponering.

Ultra-wide

Den nya ultrawide på Pixel 7 Pro gör att den nu presterar på samma nivå som konkurrenterna både vad det gäller kvalitet men också synfält (hur mycket av motivet som fångas i bilden).

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 0.6x, 13mm, 0.04s, f/2.28, ISO 98, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 0.5x, 14mm, 0.02s, f/2.28, ISO 640, 12.19MP)
    Väldigt snarlik prestanda från båda vad det gäller dynamiskt omfång och skärpa.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 0.6x, 13mm, 0.04s, f/2.28, ISO 111, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 0.5x, 14mm, 0.02s, f/2.28, ISO 400, 12.19MP)
    Pixeln är snäppet ljusare och mer lite mer detaljer i de mörka delarna. Inga störande perspektivartefakter (fisheye-effekt).

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 0.6x, 13mm, f/2.28, ISO 33, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 0.5x, 14mm, f/2.28, ISO 50, 12.19MP)

De olika kamerornas bildstil syns tydligt även på ultrawide. Tekniskt är bilderna bra med fin skärpa och bra dynamiskt omfång men Pixelns färger är lite kallare vilket tar bort lite lyster i färgerna.

Telezoom

Då iPhone endast har 3x optisk zoom kommer jag inte jämföra lika mycket mot den i denna sektion, då det inte blir helt rättvist. Vill man se vilken kvalitetsskillnad som optisk zoom ger jämfört med digitalt så kan ni titta på dessa bilder där iPhonen har zoomats till 5x digitalt från 3x.

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 5x, 117mm, 0.03s, f/3.61, ISO 191, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 3x, 111mm, 0.01s, f/2.97, ISO 160, 12.19MP)
    Ingen tvekan om vilken av bilderna som är skarpast och har mest detaljer (Pixeln).

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 1x, 48mm, 0.03s, f/1.78, ISO 57, 12.53MP)

Taget med Apple iPhone 14 Pro Max (Stock camera, 3x, 77mm, 0.02s, f/2.97, ISO 250, 12.19MP)
    Om vi vänder på det hela och zoomar till 3x så är det istället Pixeln som får förstora digitalt vilket märks på kvaliteten, men kanske inte så mycket som skulle kunna förvänta sig. "Super Res Zoom" är väldigt effektivt och resultatet blir väldigt bra även från Pixeln.

Lite bilder tagna med Pixelns telezoom (5x) i olika scenarion:

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 5x, 117mm, 10.53s, f/3.61, ISO 31, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 5x, 117mm, 1s, f/3.61, ISO 112, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 5x, 117mm, 0.01s, f/3.61, ISO 18, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 5x, 117mm, 0.02s, f/3.61, ISO 11, 12.53MP)
    Kort sagt kan man säga att Pixeln har en mycket kompetent tele som fungerar bra i såväl bra som dåligt ljus med fina detaljer, skärpa och dynamiskt omfång. Förra årets 4x-tele i Pixel 6 Pro kändes snäppet skarpare och lite mer korrekt i färgerna men det är relativt små skillnader. Gillar du att zooma är Pixel 7 Pro tillsammans med Xiaomi 12s Ultra de bästa på marknaden just nu.

Super Res Zoom

En nyhet på Pixel 7 Pro är vad Google kallar "Super Res Zoom". Det är en avancerad algoritm som med hjälp av AI/machine learning kan bevara detaljer när bilden behöver förstoras digitalt.

Här är fem bilder tagna vid följande förstoringsgrader: 1x, 2x, 5x, 10x och 30x

Taget med Google Pixel 7 Pro (Stock camera, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 57, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (Stock camera, 1x, 24mm, f/1.78, ISO 46, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (Stock camera, 5x, 117mm, 0.03s, f/3.61, ISO 20, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (Stock camera, 5x, 233mm, 0.04s, f/3.61, ISO 18, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (Stock camera, 5x, 233mm, 0.01s, f/3.61, ISO 112, 12.53MP)
    De slutsatser som kan dras av dessa testbilder är att även om kvaliteten på Googles digitala zoom är en av branschens bästa så handlar det fortfarande om digital zoom och inget annat. Detaljnivån på 2x, 10x och 30x är tydligt sämre än 1x och 5x som är tagna vid optiska brännvidder. 2x-läget känns lika mycket gimmick som Apples 2x-läge i 14 Pro Max och inget jag skulle använda i tron om att det ger optisk prestanda.

Jag skulle säga att man kan zooma upp till ungefär 7-8x innan de värsta kvalitetsproblemen blir påtagliga. 10x skulle jag bara använda i nödfall och kvaliteten är inte lika bra som Samsung S22 Ultras optiska 10x-zoom. 30x är enbart en gimmick och bilderna kommer inte se bra ut. Det är mer användbart som "kikare" för att läsa skyltar på långt avstånd och likande, inte för fotografi.

Makro

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 0.6x, 13mm, 0.01s, f/2.28, ISO 98, 12.53MP)

Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 0.6x, 13mm, 0.02s, f/2.28, ISO 201, 12.53MP)
    Pixel 7 Pro kan ta helt okej makro-bilder med ultrawide-kameran. Ett kul tillägg även om kvaliteten inte riktigt lever upp till t.ex. iPhone 14 Pro Max eller Xiaomi 12s Ultra.

Sammanfattning

Pixel 7 Pro är en suverän mobil för fotografering och en av de bästa jag testat. Den största styrkan är den mycket kraftfulla HDR-funktionen som kan justeras i realtid direkt i sökaren. Om du önskar kan du bli av med i princip all över- eller underexponering, något som är betydligt svårare med en iPhone om du inte använder ProRAW-formatet och redigerar bilderna med Lightroom i efterhand (vilket tar tid och är lite bökigare). Med en så kraftig HDR-funktion får man såklart vissa artefakter, t.ex. skuggor eller halos runt områden med stor kontrastskillnad som gör att bilderna riskerar att se lite "fejk" ut. Det går dock att komma runt genom att justera HDR till den nivå när artefakterna försvinner.

Gillar du att fotografera i dåligt ljus så är Pixeln fantastisk med night sight och astro mode. Det finns ingen telefon som fångar fler detaljer på stjärnhimlen än denna.

Ultrawide har ett stort synfält på hela 126° med minimala optiska artefakter. Tillägget av autofokus gör att det går att ta makrobilder med fullt godkänt resultat.

Teleobjektivet förblir en av branschens bästa med suverän prestanda även i dåligt ljus. Här ligger iPhone efter och 3x räcker inte för att kunna skapa lika kreativa kompositioner som är möjligt med Pixelns 5x-förstoring.

Färgkorrekthet däremot är lite sisådär jämfört med den bästa på detta område - iPhone 14 Pro Max. Vitbalansen drar ofta åt det kallare hållet och i vissa krävande scenarion blir det heltokigt med kraftig blågrön tint över bildens vita delar. Många gillar dock "Pixel-looken" med den lite kallare vitbalansen och ni kommer inte bli besvikna.

Det området där Pixel 7 Pro får stryk av iPhone 14 Pro Max är detaljåtergivning. Jag har inte tagit med några 48mp-bilder från iPhonen i detta test för att vara så snäll som möjligt mot Pixeln. Trots detta har i princip alla bilder som är tagna med 1x-objektivet en överlägsen detaljåtergivning och skärpa på iPhone. Google har en del att lära av hur Apple utnyttjar alla pixlar på sensorn. Det skulle också behövas ett RAW-läge på Pixeln med full sensorupplösning (50MP). Innan Google fixat detta känns Pixeln hopplöst efter när vi tittar på bildernas tekniska kvalitet (även om det är något som framförallt märks när man tittar på en datorskärm och absolut inte kommer göra någon skillnad vid delning på sociala media osv).

I slutändan kommer både Pixeln och iPhonen ha sina fans. De har väldigt olika bildstil och jag ser för- och nackdelar med båda. För de flesta är det nog inte den absoluta tekniska prestandan som spelar störst roll utan hur du föredrar att bilderna blir.

I sista delen av testet kommer jag sammanfatta mina tankar kring Pixel 7 Pro som helhet.

Last edited: Oct 23, 2022
    stelex, spigen, kissidor and 35 others like this.
  12. Exicutor

Exicutor Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Wow, vilken utmärkt författad recension! Riktigt trevlig läsning. Tusen tack!!

Dahlie, inact_046 and Kristy like this.
  13. inact_046

MINA ENHETER

Tack för snälla ord!

14. inact_046

MINA ENHETER

Sammanfattning, tankar om Pixel 7 Pro

Det är dags att sammanfatta min vecka med Pixel 7 Pro. Det har varit både högt och lågt och jag börjar med några snabba punkter vad jag tycker är telefonens styrkor och svagheter för er som inte orkar läsa den lite mer djupgående analysen

+ Den mest välpolerade och estetiskt tilltalande mjukvaru-upplevelsen om du vill köra Android
    + Mycket bra batteritid
    + Mångsidigt kamerasystem
    + Bra skärm med korrekt kalibrering
    + Bra högtalare
    + Förhållandevis låg vikt för sin skärmstorlek
    + Snabb och pålitlig fingeravtrycksläsare
    + Smarta AI-funktioner som Google Assistant och branschens bästa röststyrning/transkibering
    + Mycket låg input lag vilket gör vardagssysslor som att skriva längre texter på tangentbordet mycket smidigt
    + Bra mottagning på 5G/4G/3G/wifi
    + Mycket prisvärd

- Brister i touchskärmens hantering av scroll (högst troligt mjukvarubugg)
    - Problem med telefonsamtal (både ingående och utgående, högst troligt mjukvarubugg)
    - Ingen möjlighet att fotografera med full sensorupplösning
    - Undermålig implementation av Face Unlock (fungerar dåligt när ljuset är bristfälligt och har inte tillräckligt bra säkerhet för t.ex. bankappar eller lösenordshanterare)
    - Repkänsligt aluminum
    - Hård användning (t.ex. grafikintensiva spel) ger hög värmeutveckling och reducerad prestanda
    - Skärmen saknar fortfarande bästa klarhet och ljusstyrka vid användning i starkt solsken jämfört med de bästa konkurrenterna
    - Kurvad display som inte tillför något positivt men gör det svårare att applicera skärmskydd och kan leda till felaktig inmatning då handflatan lätt kommer åt skärmens kanter
    - Blank glasbaksida som gör telefonen hal att hålla i utan skin eller skal

--

Pixel 7 Pro är en förfinad variant av förra årets 6 Pro med flera välkomna förbättringar som gör den mer njutbar och effektiv att använda. Det mest uppenbara är att fingeravtrycksläsaren nu fungerar smärtfritt och man slipper få högt blodtryck varje gång man ska komma in i telefonen. Den är fortfarande känslig för starkt solljus och påverkas av om fingrarna är torra eller fuktiga. Det är inte på något sätt unikt för Pixel 7 Pro utan något alla telefoner med optisk läsare lider av. En annan stor förbättring är mottagningen. Jag har under denna vecka inte haft ett enda problem med förlorad dataanslutning eller dåliga överföringshastigheter. Jag uppskattar också att årets upplaga har en mindre kurvad skärm än föregångaren även om jag hade uppskattat om den var helt platt.

Den vanliga "Pixel-sjukan" - buggar vid release, är i allra högsta grad ett problem även på 7 Pro. Det som irriterat mig mest under denna vecka är problem med svepande input. Såväl horisontella svep (t.ex. när du bläddrar mellan bilder i galleriet) som vertikala svep (t.ex. scrollning) har ett inkonsekvent beteende och man får svepa mycket längre och snabbare för att nå önskat resultat. Rapporter från betatestare av framtida Android 13-versioner indikerar att detta felet är löst vilket är goda nyheter. För den som tänker använda Pixel 7 Pro som sin huvudsakliga mobil finns det tyvärr en mycket värre bugg, nämligen att in- och utgående samtal inte alltid fungerar. Här har vi inte fått några indikationer på att Google identifierat eller löst problemet men det är givetvis mycket sannolikt att det snart är fixat.

En annan ganska stor besvikelse är den nya funktionen "Face Unlock". Som iPhone-användare är jag bortskämd med att telefonen alltid är upplåst när jag ska använda den utan att jag behöver göra nånting eller ens tänka på upplåsningsmomentet - oavsett om jag ska in i telefonen eller använda lösenordshanterare/Bank ID. Googles implementation fungerar förutsatt att ljusförhållandena är bra så att frontkameran kan se ditt ansikte. I svagt inomhusljus blir den mycket långsammare och misslyckas ibland helt med upplåsning. Om ljus saknas helt, t.ex. om du vill kolla telefonen i ett mörkt sovrum, är det bara att glömma att använda ansiktsupplåsningen. Trots rykten att den skulle vara av "säkrare" typ är den uppenbarligen inte säker nog för att kunna användas för t.ex. Bank ID eller lösenordshanterare vilket ger en mindre optimal användarupplevelse. Synd att Google inte levererade något bättre här.

Det kan låta som att jag inte gillar Pixel 7 Pro men det är långt från sanningen. Det är en riktigt bra telefon, särskilt om man väger in prislappen. Det jag gillar mest är helhetskänslan av att använda telefonen. Det känns välpolerat med estetiskt tilltalande design och branschens bästa assistent/AI-funktioner. Det är ingen överdrift att en Pixel kan göra vardagssysslor enklare och samtidigt leverera en personlig känsla med alla möjligheter till anpassning som Android erbjuder.

Grundläggande egenskaper som bildskärm, högtalare, fingeravtrycksläsare, mottagning och ergonomi levererar.

Kameran hör till det absoluta toppskiktet, särskilt om du värdesätter egenskaper som extremt dynamiskt omfång, zoom och fotografering av stjärnhimlen eller i dåliga ljusförhållanden. För att mäta sig med de allra bästa kamerorna hade jag önskat ett bättre RAW-läge med full sensorupplösning eller ett PRO-läge, men Pixeln kommer göra få besvikna som point-and-shoot.

För vissa användare är det inte svårt att tänka sig att Pixel 7 Pro är den bästa telefonen som går att köpa, oavsett pris. Om Google bara fixar de buggar som finns skriver jag gärna på att det är den bästa Android-telefonen just nu. Kanske inte tack vare hårdvaran men för den suveräna mjukvaran.

stelex, spigen, kissidor and 16 others like this.
  15. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Grym bra recension! Inga problem med vit-balansen längre?

Kristy likes this.
  16. Droid_301

Droid_301 Guest

Tack snälla du för den här genomgången av Pixel 7 pro:).
    Du lyfter forumet men dina kunskaper:innocent:

17. inact_046

MINA ENHETER

Menar du i kameran? Den är som vanligt på Pixel - åt det kallare hållet och ibland spårar den ur helt. Lika som Pixel 6 Pro. Eftersom Google inte åtgärdat det på över ett år får man anta att det är så de vill ha det. :)

Tack, det värmer att höra det.

Kristy likes this.
  18. RobinAug

RobinAug Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Upplever du någon gul nyans i vita bakgrunder, typ som här på swedroids forum. Och vad tycker du om det "ihåliga" ljudet som kommer ifrån skärmen.

19. inact_046

MINA ENHETER

Nej, jag har inget att klaga på gällande skärmen.

Jag stör mig inte på byggkvaliteten. Visst känns 14 Pro Max mer gedigen och välbyggd men den väger också mycket mer.

Last edited: Oct 24, 2022
    RobinAug and Kristy like this.
  20. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är inte bara så att du är van vid en betydligt kallare vitpunkt? Misstänker att Pixel 7 Pro kanske är kalibrerad för 6500K och din gamla telefon 7300K eller nåt sånt. För videomaterial är dock den varmare vitpunkten mer "korrekt".

Skulle vara intressant att se vilka värden folk får om de mäter med ett riktigt mätverktyg dock.