Magic och stereobluetooth

Discussion in 'Magic' started by RasmusB, Jul 30, 2009.

1. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Hej!

Köpte precis ett BT-headset (Sony Ericsson HBH-DS205) att använda med min Magic. Ljudet funkar som det ska, men mediakontrollerna fungerar däremot inte alls! (Volym, stopp/start etc). Sjukt irriterande att behöva pilla på telefonen för att ändra såna saker.

Men vad jag läst så ska ju android stödja AVRCP sen cupcake...? Missar jag nån inställning? Har inte hört någon annan klaga på att det inte skulle fungera för dem. :(

Uppdatering: Efter att ha gått in på inställningarna för headsetet (Settings / Wireless / Bluetooth och long press på berört headset) och valt bort "Media" och sedan valt det igen, samt startat om headsetet med musikspelaren aktiv så fungerar det plötsligt... vet inte riktigt vilket det var som fick det att funka igen, men nu är allt som det ska. Får hoppas det fortsätter så :)

Last edited: Jul 30, 2009
  2. Victor

Victor Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Gött! :) är sugen på att skaffa ett jag med, vore skönt att slippa sladd.
    Har du märkt om det äter mycket mer batteri att lyssna via BT än genom sladd?

3. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Ja det lär det ju göra. Men för min del så var det ett enkelt beslut - du kan ju inte ladda telefonen så länge du har ett sladdheadset i... :( Jag kommer använda headsetet på jobbet och i bilen mest, och då har jag alltid tillgång till laddare :)

Ser man det på det sättet så blir ju batteritiden BÄTTRE med BT-headset :P

4. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    ... och där sket det sig igen! :( Plöstligt slutade det fungera, och jag vet inte varför. Får inte igång det igen. Ljud funkar, telefonanvändandet funkar, men att styra mediaspelaren går inte... fattar inte vad som är fel! :mad:

5. Victor

MINA ENHETER

ookej, jo jag går personligen alltid med en usbladdare i fickan ifall man skulle behöva en laddning. men hur många timmar håller en laddning medans man spelar musik via BT och inte laddar telefonen ungefär? om den dör på en timme så vet jag inte riktigt om det är värt att skaffa ett par BT lurar.

6. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Nej så illa är det inte. Testade lite på jobbet här, streamde musik via 3g-nätet (imeem) och lyssnade i lurarna. Med tanke på hur fort batteriet föll skulle jag tippa att den håller kanske 6h på det sättet. Om du istället spelar musik från minneskortet håller det säkert dubbla den tiden.

7. Victor

MINA ENHETER

Gött! jo imeem drar väll lika mycke wifi som ett framtida spotify på luren kommer att dra.
    Men det var ju helt ok batteritid :D dags att börja leta lurar då :)

8. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    De jag köpte är ju riktigt schyssta när det gäller storlek, ljudkvalitet och så... och när knapparna väl funkar så funkar det bra... men mina problem är ju lite avskräckande förstår jag :P

9. Victor

MINA ENHETER

haha jo, funderar på o skaffa ett par omslutande lurar, jbl har ett par vita stereo bt med bra ljud, men de verkar vara lite väl blaffiga :\

10. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Ok. Fyll gärna på med dina erfarenheter sen om du köper några :)

11. Victor

MINA ENHETER

12. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

På tal om bT headset

Hur e det med ljudet försvinner det ibvland för er med eller?

Gjorde det för mig mycket innan fast efter att ha klockat NER mobilen så funkar det bättre jag har satt CPU appleten till 245Mhz >= CPU <= 384Mhz oh helt plötlisgt funkar det mycket bättre. Innan hade jag variabel upp till 500Mhz och då funka det sämre...

Men bara bra för då sparar man ju batteri med :-D

13. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Nä nåt sånt problem har jag inte märkt av.

14. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Äntligen fixat...

Det är tuneWiki som fuckar upp det! Avinstallerar jag det funkar det, lägger jag in det igen slutar det genast fungera... har använt originalspelaren hela tiden.

Så nu vet vi det... :)

15. Victor

MINA ENHETER

Mysko att en app kan inverka en annan så mycket :S ajja skönt att det löst sig för dig :)
    slipper man vara nervig för att skaffa ett par bt lurar :)

16. sammy

sammy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack så mycket!

Köpte mig samma headset som dig för ett par dagar sedan men det vara bara volymen som fungerade. Avinstallerade Tunewiki och nu fungerar det med orignalspelaren. :)
    Tyvärr så har jag fattat tycke för MixZing och med den fungerar det inte.:(

Det blir istället så att den startar upp orginalspelaren istället och det blir inget vidare.
    Det är väl bara att man får köra orginalspelaren om ingen har nån idé på vad jag kan testa.

17. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske e mina lurar som e kassa då kör Jabra BT620s här...

Men förrestebn vilken ROM kör du?

18. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också ett HBH-DS205, men har aldrig haft problem med att kontrollerna inte funkat på min Dream, däremot har jag lite problem med att A2DP slutar funka efter vissa samtal (både in- och utgående), trots att kontrollerna (AVRCP) fortsätter funka. Detta verkar bara hända om jag hade musik igång när samtalet började.

Att starta om bluetooth genom att köra "killall hcid" som root på telefonen hjälper dock alltid (det funkar oftast inte att starta om bluetooth genom inställningarna när detta har hänt), det kanske funkar för ditt problem också.

Vad gäller batteri märker jag knappt av att jag spelar musiken över bluetooth istället för genom sladd. Telefonen drar ganska mycket batteri för att spela musik ändå...

19. RasmusB

RasmusB Kid Droid Medlem

Telefon:
    XZ Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    XZ Premium
    Har labbat vidare lite och kommit fram till att det verkligen är tunewikis implementation som är trasig. Använder standardspelaren och beyondpod, och det fungerar som man föreställer sig rent intuitivt - knapparna påverkar den spelare man använde senast.

20. Victor

MINA ENHETER

Okej :) låter som nåt man borde rapportera till utvecklarna av tunewiki så kanske man kan hoppas på att köra det med bt headset :)