Magic vs Hero eller Galaxy

Discussion in 'Allmänt' started by r0bber, Aug 3, 2009.

1. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har näst intill bestämt mig för en magic. Tycker den har charmigast utseende, men det är också den enda jag har sett live så att säga.

Just i det här stadiet känns det nog som att HTC lurarna har en stor fördel iom rootmöjligheterna och xda-communityt. Som jag ser det så är den största skillnaden mellan magic och hero att det är 5 Mp kamera och 3.5 mm jack. Vet inte riktigt om jag tycker att det är värt tusenlappen extra.

Hur är det med herons batteri, är det samma och lika dåligt? Har heron någon mer avgörande fördel, eller finns det fördelar med magicen också?

Galaxyn har ju främst amoled-skärmen som fördel, samt stort lagringsutrymme och den känns mer som en standardmobil, med en ganska neutral formfaktor som nog håller i längden. Batteritiden är väl inte bättre på den heller, även om man bortser från "laddglappet"

Vad har ni för tankar och reflektioner de tre emellan?

2. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Fördelen med Heron utöver det du har nämnt är även att processorn är högre klockad per default, att den har fingeravtrycksavstötande skärmbehandling och har en ljussensor inbyggd (vill jag minnas). Och så Sense-UI:t förstås, om man gillar bling.

3. eklund

eklund Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

sen får du inte glömma att galaxyn rootades samma dag som uppdateringen kom ut. så det verkar som om det finns stort sug på att konfigurera galaxyn också. sen om det kommer nya roms är en annan fråga.

tycker väl att galaxyn överglänser de två andra modellerna på alla hårdvarupunkter (d-pad vs. scrollboll är smaksak). så sett till endast hårdvara så är den givet köp. (får hoppas på att "laddglappet" löses i samma uppdatering som samsung släpper för den inbyggda kompassen)

4. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Stort minus när det gäller Magic är avsaknad av 3.5mm-hörlurkontakt (enligt mig).

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Grejen är att jag tror att alla dessa tre lurar kommer att vara rätt så tråkiga om ett år typ, och jag har väl lite den känslan att jag kanske kommer att byta till något hetare då, så jag vill väl helst inte köpa nåt för dyrt som man inte kommer att få tillbaka nånting på då.

Om jag säger såhär, så vill jag väl hellre ha en hero eller galaxy, men de få detaljer som är bättre motiverar kanske inte riktigt priset, eller? Det är det jag försöker ta reda på nu egentligen. Batteriet känns som en rätt så avgörande faktor ändå, är det någon som har klart bättre eller sämre batteritid än de andra?

6. Johannes

Johannes Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Jag har stått på ungefär samma alternativ.
    Tog även alternativet att vänta på SEs rachel eller huawei eller andra modeller.

Men nu är en Hero påväg (beställd igår) på posten som borde dyka upp om någon timme för utlämning.

Varför valde jag hero?
    Har fått känslan när man tittat på allt man kan läsa om enheterna att denna är den man borde ha. Möjligtvis var det SenseUI som avgjorde.

7. Mulliy

Mulliy Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Så är det alltid, det kommer alltid finns något om ett år man hellre vill ha, blir lite svårt att köpa något man vill ha just nu om man tänker så.
    Jag valde själv hero:n för multitouch, 3.5mm, trackball och att den finns i sverige nu. Men den viktigaste grejen tycker jag är multitouch, det gjorde köpet givet.

8. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Multitouch går väl att få på magic också om man kan tänka sig att roota den? Sen hoppas ju jag att de kommer att skita i apple nu när CEO:n har lämnat apples styrelse, så då kommer ju det finnas på alla androidmobiler native sas... Men det är ju såklart en chansning. Om jag skulle köpa från en svensk butik så känns det ju iofs som att Heron är ett bättre val, eftersom det typ skiljer ingenting här... men kollar man på ebay kan det skilja uppemåt 2000:-

Fråga ang. att processorn är klockad snabbare från start i heron. Vad jag förstod så är det samma sorts processor i båda. Betyder det då att batteritiden är sämre på hero än magic, eller är det nåt annat magiskt där? Dvs kan man klocka upp magicen och ändå inte få sämre batteritid där för den?

9. Johannes

Johannes Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Multitouch är riktigt bra med! Helst skulle jag vilja sätta in en 3.5" skärm med så är den nästan perfekt!

Batterier på Magic är mindre i storlek vad jag sett på bild. Så därav kanske batterier klarar mera CPU på hero.

10. princedude

princedude Kid Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad
    har inte Magicen multitouch??

11. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Inte original med den mjukvara som levereras, men skärmen klarar det.

12. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nä, inte original som sagt... dock så tror jag det finns med i vissa custom roms, så man kan få det om man rootar den och flashar om.

Förhoppningsvis så kommer det att vara standard i android inom snar framtid med, nu när applebanden är kapade så att säga. Men detta är ju enbart spekulationer. Jag tror dock att jag läste nånstans att det fanns med i en prerelease av cupcake, men google hade dementerat att det skulle vara så. Så vi får väl se.

För att förtydliga så är det alltså i hero:ns sens ui som multitouch finns, och det är alltså inte telefonen som sådan som har det. Nu gissar jag här, men om man rootar hero och slänger in en vanillabuild av android så mister man multitouchen. Rätta mig gärna om jag har fel.

13. princedude

princedude Kid Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad
    vad e de för skillnad på multitouch och det som magicen har då?

14. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Multitouch innebär att man kan t.ex med två fingrar kan göra en nyprörelse för att zooma in en bild och det omvända för motsatt riktning. Apples macbook:ar har kombinationer med upp till fyra fingrar tror jag som ger olika funktionalitet med olika sveprörelse.

Magic har samma typ av touchdisplay, dvs den är kapacitiv vilket betyder att när du sätter fingret mot skärmen så fungerar det som jord och den biten av skärmen blir laddad. på så vis vet telefonen vart du trycker.

En resistiv skärm (som oftast används av windows mobile telefoner) fungerar så att du trycker ihop två ytor så att det blir kontakt och en liten ström går där. Denna teknik kan göra att sveprörelser blir lite svårare att göra smidigt osv...