Magic vs Hero

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av UserFo, 11 sept 2009.

1. UserFo

UserFo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjena!

Jag har verkligen fått upp ögonen för Android, och speciellt när det gäller HTC.
    För nu har jag verkligen tröttnat på min SE som inte klarar av nått längre utan bara lägger av och strular hela tiden.

Så för mig är det Magic eller Hero som gäller.

Nu äger jag ingen av dom och jag bara bara lekt lite med Magic på Elgiganten.
    Men efter några sekunder med Magic i min hand så kändes det rätt.

Men Hero har ju Sense UI. Fast å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag tycker om just Sense UI. Är det bara jag eller är det fler som tycker att Home på Magic:en är riktigt härligt med den där lilla knappen/handtaget för att dra fram menyn, eller om det är programlistan(?).

Vad jag nu har förstått, rätt mig om jag har fel, så är det nu inte så stor skillnad mellan dom, hårdvarumässigt, när Magic:en har fått samma storlek på RAM som Hero:en. Eller om det ens är någon skillnad, förutom kameran.

Som ni förstår så har jag inte så mycket erfarenhet inom dessa två lurar.
    Så berätta gärna eran åsikt och erfarenhet.
    Vad tycker ni?

Men en Android-lur kommer inom en kort framtid ligga i min ficka.

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag köpte min Magic innan Heron kom för att jag inte orkade vänta på den (Heron var alltså inte släppt) med tanke på den lilla skillnaden mellan apparaterna. Nu köpte jag ju en Magic 32B (även känd som t.ex. Vodafoneversionen av Magic) som har mindre minne än "den svenska" versionen (32A, även känd som HTC-versionen) och Hero, men det var för att kunna härja med den från början då 32A t.ex. inte kunde rootas då. Dessutom ville jag ha en svart och i Sverige såldes bara vita.

Hur som helst så är det idag möjligt att roota nästan samtliga versioner och då kan man enkelt säga att skillnaden hårdvarumässigt mellan en Magic 32A och en Hero endast är kameran, 3,5mm-uttag på Heron och förstås designen. Hero har ett annat ui som du redan märkt, men lär gå att få gratis till 32A om jag inte minns fel.

3. UserFo

UserFo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja 3,5mm uttaget kan man ju sakna, men det går att leva med. Finns ju andra metoder att skicka ljud på.

Sense UI vetta fan om jag gillar. Tror ändå att jag gillar mer Magic´s UI.

Idag då, hade du hellre köpt en Hero eller hade du ändå köpt en Magic?
    Jag lutar mer åt Magic faktiskt.

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag var väl heller inte så intresserad av sense, så valet för mig vart ganska enkelt. Tycker även att magicen är snyggare än heron.

Nu köpte jag också 32B (Vodafone) varianten, och det sparade jag närmare 2000:- på vilket bara gjorde att valet kändes ännu mer rätt.

5. Yelo

Yelo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag köpte också en Magic innan Hero kom hit, dock från Tre (dvs. 32A). Jag hade nog köpt en Magic nu också, jag tycker att den är så himla snygg! Påminner om EVE från Wall-E och annan awesome mjuk scifi.

Dock tycker jag att Hero också är fager att vila ögonen på, men Magic är mer min melodi.

MiniUSB till 3.5mm konverter kan du köpa på dealextreme.com för 10 spänn, så det är ingen större fara.

6. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag tyckte också magic var snyggare än hero tills jag köpte en hero. Magicen känns plastigare. Och köper man i sverige är det ju ingen prisskillnad mellan dem.
    Gillar du inte sense (vilket jag iaf tycker är bra) så kan du ju roota heron och lägga in standard ui.
    Jag vill minnas att jag läst att hero har lite bättre batteri också.

7. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Hade en Magic,har bytt till Hero,ångrar inget. Heron har bättre batteritid,tyckte att Magicken var lite snabbare ut på näte.Skärmen till Heron är bättre i solljus,och är bättre mot fingeravtryck + mycke mer.Mitt råd,köp än Hero.

8. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag kan inte riktigt säga hur jag skulle gjort idag. Vill inte ha en vit eller brun lur men om det ändå skulle bli en Hero så vore det för kameran för den är verkligen inte bra i Magic. 3,5mm-uttag bryr jag mig inte om utan kör med en adapter om jag vill få ut ljudet.

Batteritiden skiljer sig nog inte mycket åt egentligen utan beror såklart mest på ens egen användning av telefonen. Med en bra ROM, lite klockningsinställning och koll på vilka funktioner jag har igång så klarar jag mig nästan två dagar (ca 36 timmar) trots mycket surfande.

Det är samma processor i Magic och Hero och samma mängd minne i 32A och Hero.

Jag skulle gärna ha en 32A för minnets skull och kan du tänka dig en vit lur är det ingen tokig idé. Vill du fynda är det nog en 32B från ebay som gäller. Vad Hero kostar vet jag inte men den har som sagt bättre kamera och någon ytbehandling som kanske kan vara bra.

Om jag inte minns fel så fanns det här på swedroid.se en artikel i somras med lite jämförelser. Den kan vara värd att kika lite på.

Last edited: 11 sept 2009
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 359
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  10. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har en Hero och har kollat på Magic. Tycker att hero ser mindre plastig ut. Man tror inte att det e plast på hero.

Sense e bra. Har uppdaterat romen och det flytter på bra. Du kan stänga av Sense ifall du inte vill gå det som standard utan svårigheter.

Tror du blir nöjd med båda. Men smaken e som baken.

11. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Tror det sammanfattar allt. :)

12. UserFo

UserFo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så man kan alltså stänga av Sense UI på ett enkelt sätt? Så att en Hero kan se ut som en Magic? Det gav mig lite mer att tänka på.

Men priset spelar ju också in en hel del.

Hur upplever ni Hero ägaren att "hakan" är?
    Förbättrar den telefonen eftersom du har ett fast och bekvämt grepp om den?
    Eller är den bara i vägen?

Jag har läst lite om det där att Hero har bättre material när det gäller display och sånt, för att slippa fett fläckar. Hur upplever ni era Magic´s? Blir det fett beläggningar?

Det var väldigt kul att läsa allt gott ni hade och säga i en annan tråd angående den nya ROM:en som förbättrade Hero ett snäpp. Men fan, priset.
    Det är mycket mat man kan köpa för en samma peng.

13. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Tack "bernard"!

Jag kör med skärmskydd till min Magic som jag tror kostade <3€ för 6st inkl. frakt. Det tog mig två st för att få skyddet på rätt plats men min kompis som fick ett fick det rätt på första försöket. Det är lätt att torka av, t.ex. med tröjan. Hero lär ha en smartare ytbehandling som inte låter skräp fastna lika lätt. Är du beredd att lägga ut ytterligare 2€ för skärmskydd och ~$5 för ett "skal" så är Magic mycket bra då den är något mindre (saknar ju som sagt "haka").

Vill du inte ha Herons kamera tycker jag du ska kika på Magic eller kanske rent av G1?

14. UserFo

UserFo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Trevlig information!
    Jag ska nog leta upp nått ställe här i min stad som har Hero som man kan pilla med. Måste ju ge den en chans också. Men om inte HTC kommer släppa nån annan lur inom några månader** så blir det nog ändå Magic p.g.a priset.

**Jag syftar då på en telefon i Magic och Hero klassen.

15. angermark

angermark Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hej jag kan utan tvekan säga att Magicen i en mycket trevligare lur en vad Heron är. magicen är designad av en höger hänt person med heron är för vänster hänta, formatet e bättre på magicen och om htc nu släpper sensei till magicen är det inget att fundera på. det enda som talar för heron är batteri tiden som enligt data ska vara bättre. jag har brukat både Magicen och heron under lång period nu.

MVH...

PS; min åsikt, gör vad ni vill med den.

16. DJNeno

DJNeno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dom behöver inte släppa sense till magic, finns flera olika versioner att välja mellan på xda eller här, jag själv kör Nano's Hero rom på min magic och den funkar lite snabbare än en snubbe som jag känner som äger en riktig Hero.
    Batteritiden bör nog vara densamma då jag nästan e helt säker på att dom har samma batteri.