Problem: Magnet- och gyroskopsensorerna krånglar? [video]

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av yeahjalle, 26 sept 2018.

  1. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tjena!

    Haft min S8+ drygt ett år och då kom jag från en telefon där även på den detta krånglat mycket och hoppats på en ändring. Men tyvärr har jag varit missnöjd med detta från start. Jämfört med kompisar (andra märken på telefonerna) så har jag mycket mer krångel. Och de senaste månaderna har jag dessutom upplevt en liten försämring.

    Ibland fungerar sensorerna okej, ibland är de helt knasiga. T.ex. från stående till landskapsläge och vice verca kan krångla ofta, och man får skaka på telefonen innan det händer något. Foton som tas i kameran hamnar på fel ledd ibland, trots att det inte kan råda några tvivel om hur man håller telefonen. I Google Maps och appar som Star Chart kan riktningen vara väldigt fel ibland, men oftast ca 90 grader. Ibland går den panoreringsfunktionen inte att använda alls utan bara står och "hackar" på samma punkt när man vrider på telefonen.

    En omstart kan hjälpa, en kalibrering via Google Maps kan hjälpa. Men efter ett tag är det tillbaka i det urflippade stadiet.

    I diagnosläget kan man se att både gyrot och magnetsensorn flippar runt hela tiden, trots att telefonen ligger helt stilla på ett bord. I videon har jag demonstrerat detta. Vet dock inte om det är normalt. Det står dessutom att kalibrering behövs på magnetsensorn, men vid ett självtest går den igenom. Vet inte heller hur man kalibrerar den.. Senast jag var in där och tittade var den dessutom okej.

    Jag har garanti kvar, men frågan är om det här går under den. Särskilt eftersom det inte är ett konstant problem. Vad tror ni?
    Annars, vad göra? Finns det någon annan med samma problem?

    Videolänk:

    View: https://streamable.com/33t9i




    Mvh
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    tycker du ska det o skicka in den, borde ju gå via garantin eftersom det är ju inte nåt du kan fixa tydligen? Är ju inte direkt normalt att det kommer o går sådär enligt mig så det bör gå via garantin enligt mig.