Jag har också en "misstanke" om att kvalitetsproblem med kablarna på magnetsidan, så där tror jag att du har helt rätt. Jag tror heller inte att själva magnetporten skulle vara "problemet", utan man bör ju få, om inte samma, inte en sådan stor skillnad i laddström (det känns mer som att magnetporten skulle klara av högre strömstyrka då kontakterna är grövre rent visuellt).
Förvisso vet jag inte om det stämmer, men jag har svårt att se hur laddaren skulle veta om jag har en magnetkabel eller en usbkabel inkopplad i laddarens USB-uttag och därför skulle reglera strömmen efter det, utan jag tror att det är någon lågkvalitetskabel som jag har köpt (för dyra pengar som du säger, då jag köpte en "Sony original").
Jag har
tre olika enheter (Z1c, Z3c samt Z2 platta) där alla har samma laddström vid magnetladdning (350mA). Dock så skiljer sig laddströmmen mellan enheterna vid ren USB-laddning (samt så varierar laddstömmen under själva laddningen, förmodligen för att batteriet skall laddas optimalt utan att överhettas). Det känns ju mer som att det ligger en begränsning i själva magnetkabeln än någon annan stans.
Har plan på att köpa ett (orginal) laddställ till min platta, skall då givetvis bli intressant att få veta om man får en helt annan laddström via denna.
Click to expand...