Mail-lösenord stulits efter installerat ROM, Telefonen spammar

Diskussion i 'Allmänt' startad av androidia, 21 feb 2011.

1. androidia

androidia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att ha installerat Elelinux Special Edition 2.2.1.final (build FRG83) på min HTC Hero har det börjat skickas spam från min telefon.

Den enda applikation jag installerat förutom de få jag "alltid" haft är Sudoku Bomb och Andoku.

När jag fick höra att "jag" skickat spam trodde jag (förstås) att det var en av mina windowsmaskiner och har gått igenom dem med lupp samt ändrat alla lösenord. Men nu efter att ha varit hemifrån (sportlov) och endast använt min Hero så har det gått iväg spam med samma ärenderad som på mail jag skickat under veckan.

Det är endast mail från den adress jag har konfigurerat i "Email"-appen och inte gmail som jag också använder.

Kanske är det en slump att det hände nu, men ni som har erfarenhet att installera ROMar och annat ofta, vad är det som kan ha hänt? Vilka appar ska jag leta efter och undvika?

Jag har installerat AVG antivirus som inte hittat något samt Appscan Beta som klagade på appen Superuser (som var med i ROMet).

Har tänkt att uppgradera till någon Ginger-ROM, men för att undvika sådant här i framtiden, vad kan jag göra?

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Såna spam behöver nödvändigtvis inte vara du själv som skickat, det är väldigt lätt att fejka en adress som avsändare. Det som är intressant är isåfall orginal IP som mailet skickats ifrån.

Räcker med att man signat upp på nån tjänst med sin mail och så har de fått tag på själva mailadressen

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

låt mig gissa... hotmail?

min syster och min frus syster har råkat ut för att det skickas mail från "deras" adresser också...
    ingen av dom har androidtelefon, men dock den värdelösa msn-klienten nere i högerhörnet, kanske är det den som är infekterad?