Fråga: Mailinception - mail i mail

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dashio, 20 jan 2023.

1. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Om du istället använder Google Mail som klient så går det att ordna, det är inte speciellt svårt.

3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 444

MINA ENHETER

Det ska gå, tror Microsoft kallar det Alias.. Borde vara snabbt Googlat. Sambon har i alla fall så hon har två konton kopplade till varandra men alla mail går ut via [email protected] dock får hon även inkommande mail från skrä[email protected].

Edit: Vet dock inte hur det är med lagringen...

4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I princip borde det bara vara att ställa in vidarebefordring av mailen från [email protected] till [email protected]. Samt att man i mailprogrammet som man använder för att sköta mailen för [email protected] ställer man in [email protected] som avsändare.

Off topic: Jag antar att domänen abc.se bara är vald som ett exempel. Men det vore rätt kul om du verkligen använder ABC-klubbens mail. Jag var själv medlem där för många år sedan. :)

5. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Jag använder bara Outlook, hur fungerar det då? :)

Ah jag kollar på Alias. Det med lagringen är egentligen det viktigaste för mig utöver att man kan "fronta". :)

Okej men vet du ifall det är möjligt med lagringen? För att det är nog viktigt för mig utöver att behöva "fronta".

Haha aa domänen abc.se var bara ett exempel! Oj vad var det för någon hemlig klubb? :D

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 046

MINA ENHETER

Under ett antal år hade jag skapat nästan precis det du tänker dig, jag använder ju Gmail huvudsakligen, men jag gjorde så att mina tre Outlook-konton kunde skötas direkt från gmail, alla mail hamnade i Gmails lagringsutrymme trots att de skickades och togs emot via outlook-adressen så att säga.
    Jag hade dels lagt in en vidarebefordran i outlook-kontot av all inkommande epost, dels hade jag i gmail skapat en "Send email as" för outlook-adressen. Funkade klockrent, med undantag för att skräppost ibland kunde fastna i outlook-kontot, så att jag var tvungen att logga in där för att överhuvudtaget veta om det fastnat något i skräppost.
    Men Microsoft, som de dunderpuckon de är, sabbade hela grejen såklart, nån gång i höstas tror jag. Jag har inte orkat gräva vidare, men efter några månader märkte jag att det plötsligt inte funkade länge. När jag försökte skicka outlook-mail från min gmail, som jag alltid gjort, fick jag felmeddelanden. Och när jag dubbelkollade så hade även vidarebefordran inne i outlook tagits bort av någon oförklarlig anledning, för alla tre konton (den kunde jag dock lägga till på nytt). Allt detta gjorde de utan någon som helst information, inte ens något infomail. Vilket visar vilket vilket värdelöst företag microsoft är. Om jag skapar något liknande i framtiden, så kommer det inte blanda in microsoft. Jag såg att microsoft gjort någon förändring när jag googlade, minns inte vad och varför just nu, men de verkade vilja förhindra denna möjlighet (varför de nu skulle vilja det, väldigt konstigt). Vet inte om detta kan vara till någon hjälp för dig. Men sammantaget: det du vill göra, det funkade klockrent för mig i ett antal år. Med två funktioner, som tillsammans uppnår syftet: vidarebefordran inne i ena kontot, "Send email as" inne i andra kontot.
    Vad gäller befintliga mail, om du vill flytta över "historiken" du samlat på dig (inkorg, skickat-mapp osv) mellan kontona, så får man använda en annan metod, men det går också att ordna. Min metod funkar bara "framåt" i tiden, om man säger så, för alla nya mail som skickas och tas emot.

7. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du ställer in vidarebefordring av alla mail från det första kontot så kommer alla mail att skickas vidare direkt utan att påverka lagringsutrymmet där. Så lagringsutrymme behövs bara på det andra kontot.

Som @N6290@N6290 säger så gäller det från när man gör vidarebefordringen. Gamla mail skickas inte över automatiskt. De får man flytta över på annat sätt om man vill det.

ABC-klubben var en tidig datorförening i Sverige som startade med ABC80 datorer och som fortfarande finns kvar. ABC-klubben grundad 1980
    Jag var medlem där på tiden före internet när man ringde upp BBS:er som var en slags motsvarigheter till dagens forum. Jag hängde kvar där till några år efter millennieskiftet. På sin tid var det en rik källa till kunskap om datorer. Internet fanns som sagt inte och det var mycket svårare att hitta information än det är idag. De som är medlemmar där har mail-adresser som slutar på abc.se.

8. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Aw :/ det visste jag faktiskt inte. Fasiken vad synd att de har justerat detta.

Jaha okej, det känns ju som en enkel fix iaf. Så jag bara vidarebefordrar alla mina mail till Bertil och försöker hitta något sätt att maila som Adam från Bertil eller hur? :)

9. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 176
    Hur man gör sånt i outlook har jag ingen aning om (avskyr det som pesten) så jag använder Gmail.

10. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Fungerar det på samma sätt?

Kan man använda gmail som lagring och fronta med mitt exempel som "adam" mailet?

11. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 176
    Så gör jag med flera av mina mailadresser, jag har en inloggning där jag ser mail för flera olika konton och jag kan skicka mail med vilket som helst av de kontona som ser ut att komma från det kontot som jag valt.

Jag har både gmail-adresser och företagsmailadresser som jag sköter från samma inloggning.

12. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Jag är nog inte riktigt med.

Menar du att du loggar in från 1 mailkonto där du har kopplat in samtliga och sköter allting därifrån?
    Använder du outlook? :)

13. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 176
    Korrekt!
    Absolut inte, jag avskyr outlook som pesten (jag skrev ju det), jag använder gmail!