Mailinställningar hos Telenor

Diskussion i 'Allmänt' startad av mrmozart, 27 jan 2010.

1. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    Är det någon som hittat en bra lösning för att skicka mail på Telenorsnät+trådlöst?

Jag kör K9 som mailapp och har ett antal mailadresser på den (ingen från Telenor). Telenor spärrar så att jag kan inte använda mina smtp-servrar från mailleverantörerna. Telenor har en egen smtp smtp.euromail.se, men den fungerar endast när man sitter på deras nät.

Så när jag kommer hem eller till jobbet och kör Wifi slutar telenors smtp fungera och jag måste konfigurera om alla inställningar för att köra på en annan smtp...

Finns det någon app som kan ändra inställning beroende på om man är på wifi eller ej? Finns det något annat sätt att komma runt det?

2. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mrmozart. Förut funkade det att gå via smtp.euromail.se om man valde username o pw för smtp oxå. Har du testat det?

3. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

vad ska det vara för username och password isåfall? frågade kundtjänsten om det, men de sade att det inte går.

4. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag missuppfattade nog dej, du har ingen mailadress från Telenor men du kör wifin via Telenors 3G nät o har ett konto från annat nät, var det så, eller hur menar du :-)

5. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

:)

Jag har följande situation:
    * Mailadress från annan leverantör
    * Sitter ibland på Wifi (där kan jag inte använda Telenors smtp)
    * Sitter iblnad på 3G-nät (där måste jag använda Telenors smtp)

Dvs jag måste ha olika smtp beroende på om jag är på 3G eller Wifi.

6. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkar nog inte då utan att ändra smtp. Du har ett Telenor 3G sim med smtp inställningar från Telenor o går in på din bredbandslev. som är ngn annan leverantör så det är nog kört, du kan ju lägga upp dubbla konton o bara switcha vilken du vill ha ner. Inte optimalt men ändå..

7. Lowen

Lowen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Novalauncher
    Har du ett gmailkonto?
    Jag vidarebefodrar mina mail från mitt privata mailkonto till mitt gmailkonto. Gmailkontot pushar ut till telefonen när jag får mail. Har ställt in så att när jag svarar så skickas mailet från min privata mail fast det egentligen går med gmailkontot. Mao så använder jag inte gmailkontot utan bara för att få push funktion samt att slippa krånglet med smpt som jag hade tidigare. Har telenor mobilabonnemang.

8. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hm, det var ju ett intressant förslag. Började fundera på hur man skulle tunnla smtp-trafiken :)

9. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om/när issue 1664 är löst så skulle man kunna använda gmail för att skicka och ta emot all e-post och välja vilken avsändaradress det ska se ut att komma ifrån när man skickar. Rösta gärna på den issuen genom att stjärnmärka den, men inga onödiga kommenterar tack eftersom det spammar alla andra som har stjärnmärkt issuen. :)

10. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Alternativet är att skicka mail genom en "publik" epostserver på smtp SSL eller TLS porten istället (port 465 respektive 587). Då släpper Telenor igenom det och du kan köra över wifi. Problemet är väl då kanske att hitta en publik epostserver som du kan använda.

11. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Använd din vanliga SMTP-server, men använd port 26 i stället för standard 25. Port 25 är spärrad av Telenor, men de flesta ISPs klarar även att man använder port 26 för SMTP.

12. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fick svar från min mailleverantör nu. De har även port 2525 öppen och det fungerar bra! Tack för alla tips!