Makalöst nöjd med min Hero

Diskussion i 'Hero' startad av Storslungarn, 18 januari 2010.

1. Storslungarn

Storslungarn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Måste bara få säga att jag äntligen köpt en telefon som motsvarar mina förväntningar och mer därtill. Vi kör Google Apps på firman och synkningen fungerar helt klanderfritt - mail, kalender och kontakter. Riktigt imponerande!

Men som den android och HTC noob jag är så tar jag mer än gärna emot lite tips för att optimera telefonen. Jag skulle tex gärna vilja få tag i ett svenskt tangentbord samt någon form av killappfunktion då jag vill ha koll på vad som körs i bakgrunden. Men vad jag har lyckats lära mig är att man inte kommer åt Market härifrån utan att blåsa telefonen och det tror jag inte att jag vill i detta läget. Hur göra?

Hur som helst, grym telefon och mycket trevligt forum och sajt. Har många timmar framför mig här i form av lärdom. Tack!

/Peter

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    det finns ju sådär 11300st appar som är gratis, dom bör du väl komma åt?

just i butiken, finns det scandinavian keyboard.

3. Tompalaz

Tompalaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur kommer det sig att du inte kommer åt market?

Kör du stock ROM:en eller har du ändrat något i telefonen?
    Om du får igång market kan du söka på Scandinavian Keyboard och installera det språkstöd du vill ha samt en applikation som heter Scandinavian Keyboard, man aktiverar det från Inställningar - Språk och tangentbord.

TasKiller är bra.

Sen tycker jag att det är värt att fundera på om man inte vill lägga in en annan ROM än den från HTC, de är bra snabba. T ex MoDacO. Det ger en del kunskap också.

4. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Värt att tänka på är att man vid första inloggningen på Market/Butiken måste logga in via 3G och inte via trådlöst nätverk. Sedan går det dock utmärkt via trådlöst också.

Och när du laddar ner scandinavian keyboard så passa även på att hämta hem scandinavian dictionary.

Två populära och ofta rekommenderade taskkillers är TaskPanel och Advanced Task Killer

5. Storslungarn

Storslungarn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tusen tack! Funkade fint att logga in på Market via 3G. Har bara provat genom trådlöst förut och det gick inte.

6. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Varför skulle inte det gå att köra via trådlöst nätvärk på direkten?
    Var så jag gjorde då jag startade min Hjälte.

//A

7. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Man måste "aktivera" market kontot via 3g, är flera som inte fått det att fungera här på forumet via wifi men efter dom "aktiverat" det via 3g så har det funkat kanon.

8. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Verkar råda delade erfarenheter med aktivering av "Market". För mig har det funkat via WLAN varje gång jag lagt in en ny ROM.

Angående TS: Grattis att du är nöjd.
    Ge det ett par månader så ska du se att du hittar något att reta dig på. ;)

9. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Haha, men så är det med allt! ;)

//A

10. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara för att kasta in lite grus i maskineriet vill jag varna för taskkillers!

Android gör ett alldeles utmärkt arbete med att reglera sin minnesanvändning själv (så länge programmen är vettigt skrivna vill säga) och tar ner appar som ligger i bakgrunden om minnet måste användas till annat.

Sök lite på forumet, det finns flera trådar sen förut om det här, ganska många (mig inkluderat) har dåliga erfarenheter av att störa Android i sin minneshantering. Min telefon blev inte snabbare, snarare tvärtom!

Man kan tycka att det är lite ledigt minne om man kollar, men det är så Android är byggt. Den justerar själv så att en app som inte längre har fokus går ned i minnesanvändning för att till slut helt stängas ned om den inte har använts på länge. Så minne kommer alltid att finnas tillgängligt för den app som är i fokus på telefonen.

Sen finns det som sagt appar som inte är bra kodade och "läcker" minne mm, det kanske man kan hantera med en taskkiller, men då skulle jag hellre leta fram en annan app istället.