Som en medveten användare tycker jag inte att man har speciellt mycket att vara rädd för. Installerar man appar på market från utvecklare man litar på samt att man studerar de permissions en applikation kräver kommer man långt. De mesta av attackerna har antingen varit någon app som har med "sex" att göra eller en ompacketering av en populär app. Båda dessa fall upptäcks om man följer mina förslag.
Vad gäller att en utvecklares konto hackas och någon börjar sprida elaka appar genom kontot så tycker jag att det är en ytterst liten risk. För det räcker inte bara för en hackare att komma över en utvecklares kontouppgifter, utan för att en app skall publiceras måste den också signeras med en nyckel som en utvecklare fått av Google då denna person registerade sig. Detta innebär att hackare även måste ha tillgång till utvecklarens dator och eftersom utvecklare är kunniga datorpersoner så är den chans också mycket liten.
Men jag håller med om att mer behöver göras på market, men Google ska ändå ha lite credit. De införde nyligen top developer och Editors choice vilket är ett steg i rätt riktning. Det jag skulle vilja se är en delad market där man har en avdelning som nu och en "barnsäker" där endast kontrollerade appar finns. Alltså applikationer kontrolleras där av Google på ett liknande sett som Apple gör. Sedan kan man då ställa in på enheten vilken market som skall visas.
Ett större orosmoment som jag har är att enheter inte uppdateras. Vi vet att det är bara cirka 10 % av alla nuvarande enheter som har Gingerbread och många av telefonerna i omlopp idag kommer ej heller att se den versionen. Och det som jag är rädd för ska hända är att det dyker upp någon liknande bugg som "pdf buggen" på iPhone i Android. Den buggen gjorde det möjligt att jailbreaka en telefon genom att endast besöka en webbsida.
Last edited: Jun 13, 2011