Problem: Många problem med min nya S2!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av cbydude, 8 mar 2013.

1. cbydude

cbydude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena! Köpte en mobil från NetonNet i Uppsala som jag skaffade i julklapp och redan nu har den börjat strula.

1. Batteriet dras något enormt, säg att jag vaknar 08.00 på morgonen med den fulladdad, så är batteriet slut vid 16 tiden.

2. Jag kan inte stänga av mobilen, när jag stänger av den så sätts den på automatiskt, och i värsta fall så får den för sig att den typ "laddar" det kommer allstå upp en rund ring som snurrar och sen visar den batteriet (som när man laddar mobilen utan att ha satt igång den, när enbart burken med grönt batteri i syns), sen stängs den av och samma rund ring börjar snurra igen, detta kan pågå i timmar.

3. Jag har Tele2 som operatör, och när jag använder automatisk sökning av nätverket eller vad det nu heter så väljer den alltid "Sweden Mobile" istället för "Sweden 3G" dvs. att jag bara får EDGE hela tiden. Även om jag är i ett område med grymt bra 3G mottagning. Jag måste alltså byta mellan Mobile och 3G manuellt istället för att använda den automatiska funktionen, vilket är jättejobbigt. Det blir också så att när jag har 3G på så förlorar jag det väldigt ofta vilket göra att jag måste byta tillbaka till "Mobile".

4. När jag surfar så skiftar den mellan 3G och H, eller H+ hela tiden. Vilket gör att det här också går segt att surfa. Den är alltså inte på H+ i mer än 10 sekunder innan den byter till 3G i ca 10 sekunder och sen, FÖRHOPPNINGSVIS, tillbaka till H+ igen.

Har sett liknande trådar men har som sagt många problem så är tacksam för svar!

MVH,
    Upprörd S2 användare

2. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Det låter som usb kontakten är felande på din beskrivning om att den tror den laddar och drar mycket ström. Sök så hittar du hur du gör ren den, funkar det inte, lämna in den på garantireparation.

/Björn från S2 via Tapatalk

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Hej, det är helt klart som Bmsone skriver! Har suttit och skrivit ihop en liten guide som jag enkelt kan kopiera och klistra in till alla med detta problem! :)

Problemet med ditt 3G (att den växlar mellan 3G och H) kanske kan bero på Fast Dormancy! Förut kunde du komma åt den menyn genom att "ringa" *#9900# (du ska då komma in i en meny). Kommer du inte in i menyn så är jag rädd att du måste ha root nu för tiden! Angående att den föredrag Sweden Mobile vet jag tyvärr ej...

USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

- Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

2. Vissa säger att det även hjälper att ta en liten tandpetare och bända själva kontakten där inne (plattan som är mitt i kontakten) mot skärmen.

Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! :)

bosi gillar detta.
  4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

PS. Kom på nu att man även KUNDE (vet ej om man fortf. kan) ändra Fast Dormancy genom att lägga till [ro.ril.fast.dormancy.rule=0] i Build.prop. Detta kräver också root, men om någon undrade så vet ni nu! :)

bosi gillar detta.