Många sms tar evigheter att läsa in

Diskussion i 'Hero' startad av Strix, 1 sept 2009.

1. Strix

Strix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjo.
    Har nu upplevt att Heron slöar ner sig när man öppnar sms och det finns mer än 10 sms i tråden! Går inte och scrolla eller skriva ordentligt förren allt är inläst i tråden. Ju fler sms, desto längre tid tar det att göra något på den. Har testat med 175 sms o de tar minst 30 sec innan man kan scrolla i tråden. Detta händer på min sons mob oxå, så det är inte bara min som går slött.

Är det någon annan som har detta problem?

Använder mobens orignalprogram (Messenger) till det.
    Min e rotad. Men inte min sons.

2. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Oja. Verkligen. Jag har runt 1000+ SMS och ett 20-tal trådar. Det tar TID................

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Provat med en alteranativ SMS-applikation som tex Handcent SMS?

4. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har inte det! Men, bara för det så ska jag ta och testa det! :)

5. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Berätta gärna här om du upplever någon skillnad och på vilket sätt. Tror flera skulle vara intresserade av det.

6. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Oj! Vilken skillnad det blev :)

Alla meddelanden laddas inte (när man kollar på en tråd), vilket måste vara varför den är så snabb. Om man scrollar längst upp i en konversationstråd så kommer man att hitta en knapp som säger "Show earlier messages". Trycker man på den så laddas ett antal meddelanden till (men inte alla).

När man t.ex. tar emot ett SMS så visas ett pop-up-'fönster' med SMS:et, där man kan besvara det direkt (finns ett inmatningsfält). Kan vara väldigt praktiskt, men då detta fönster visas ovanför allt annat så kan det även vara störigt - för vissa. Dvs, är du mitt i att göra nånting så kommer du att avbrytas av fönstret som visas. Denna funktion kan man stänga av, dock (vilket jag kommer att göra). En udda grej är att fönstret även visas ovanför telefonlåset! Alltså kan man börja svara på SMS utan att låsa upp mobilen. Men det känns mer som en bugg.

Efter att man har besvarar ett SMS via pop-up-fönstret så visas automatiskt det nästa olästa SMS:et. Rätt coolt, faktiskt.

Man kan konfigurera appen väldigt mycket (man kan t.o.m. ändra teckensnitt). Verkligen trevligt, för nån (som jag) som gillar att pilla på inställningar!

En sak som förbryllar mig lite är att den har stöd för två olika sorters leveransrapporter: den normala varianten och nåt de kallar för Handcent delivery report. Har inte riktigt förstått vad skillnaden är, men väljer man den senare varianten (den är automatiskt vald efter installation) så får man mer detaljerad information om leveransrapporter (mottagaren av SMS märker inte nån skillnad). Däremot påstår de att denna sortens leveransrapporter är genererade av Handcent och inte av operatören (vad det nu menas med det :confused:).

Listan över trådar visar (förutom antal meddelanden i varje tråd, samt ett utdrag ur senaste meddelandet) även en liten bild på personen man messar med i den tråden. Ett litet "problem", som jag har, där är att bara en enda av bilderna laddas... (En kompis rapporterade att han inte har några såna problem, dock)

När man läser ett nytt meddelande (så att säga "markerar det som läst") så kommer den vita standardikonen för nya meddelanden att vara kvar där uppe i statusfältet. Man måste, nämligen, disabla Androids egna "notifications" för meddelanden (den här appen visar, självklart, en egen ikon).

Man kan se antal olästa meddelanden på Home-skärmen (skrivbordet) - men då måste man lägga till en widget (som installeras tillsammans med appen) som (bl.a.) ser exakt ut som applikationens normala ikon - men som visar antalet olästa meddelanden. Ikonen har alltså storleken 1x1 :)

Oj. Blev visst en lite större minirecension än jag trodde det skulle bli! :rolleyes: Oops.

Har någon några frågor så är det bara att fråga på :)

Panghej!

Last edited: 1 sept 2009
  7. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, just det. Long story short: jag har nu bytt till Handcent SMS och lär, förmodligen, aldrig mer använda det inbyggda programmet igen ;)

8. bengan

bengan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för en BRA recension

Har nu bytt

9. Strix

Strix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HTC svarar

Enligt HTC så är det ett normalt att det tar tid då man har många sms i tråden!
    Med andra ord så tänker dom inte göra något åt det!
    Så det blev till o ladda ner Handcent o den verkar fungera mycket bättre.

Så va de me de.

10. Dampwall

Dampwall Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har testat handcent lite och det rullar på riktigt bra men vågar inte riktigt ta bort den inbyggda message applikationen förns jag vet att man kan få tillbaka den på något smidigt sätt, någon som har lust att hjälpa mig att gå över till handcent? Sen så har jag en liten fråga om ni vet varför inte mina vanliga bilder på kontakterna hänger med till handcent?

11. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du behöver väl inte ta bort den inbyggda? Jag har bara stängt av notifieringen från den.