MapAlign - sätt bilder på kartan

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Bugumala, 30 sept 2011.

1. Bugumala

Bugumala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har jag gjort en app som kan vara rätt användbar ibland. Om man inte vill ödsla dyr datatrafik utomlands och glömt att cacha kartdata så kan man i MapAlign enkelt fota vilken karta som helst. Sedan pekar man ut var man är, går 100 meter och pekar ut på nytt så är kartan kopplad till gpsen.

Man kan även använda appen med googles kartor under, exempelvis för att lägga in bild på skid- eller löpspår, fota ett sjökort eller turistkartor med sevärdheter. Man fäster då bilden med två nålar så skalar appen om och vrider rätt.

Instruktioner:
    - Importera bild eller fota nytt via menyn.
    - Tryck länge på rätt position i bilden för att sätta en nål, enkelklicka i kartan för att placera nålen. Med en slider gör man bilden genomskinlig så man ser vart man siktar. När du är nöjd klickar du OK
    - Om gpsen är på kan man också trycka länge på en position i bilden och välja "This is my current pos"
    - Ett enkeltryck på en bild visar slider och ett enkeltryck på en nål ger alternativ

Testa gärna och ge mig feedback, det känns som om allting inte är helt intuitivt men det funkar. Förslag på nya funktioner är också välkomna!

2. Bugumala

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

3. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har provat denna appen idag när jag gick en sväng i Salzburg, först fick jag force close efter jag tagit bilden.
    Sen importerade jag bilden, satte startmärke och sen verkade det inte hända så mycket mer.

Missade jag något?
    Jag lade till en till punkt efter ha gått ett kvarter men inget hände ändå.

Gillar verkligen iden, riktigt bra jobbat!

4. Bugumala

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har jag precis laddat upp en ny version, 1.1. Endast buggrättningar samt att nuvarnade positionen visas i kartan.

Hellis> Nu känns upp- och nedskalningen av bilderna säkrare. Men om du fick force close när du tog ny bild får du gärna skicka in rapport (om du kan). Vilken mobil har du?