Marieholmstunneln i Göteborg - vad är felet?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 28 sept 2021.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 016

MINA ENHETER

Den nya Marieholmstunneln invigdes i december förra året. Något har hänt med mobiltäckningen senaste tiden. Så fort man kör ner i tunneln så övergår samtalet till något konstigt tekniskt brus, man hör inte motparten alls. Man kan i princip höra att man befinner sig under vattnet, tycker jag. Någon gång bröts samtalet innan jag var uppe på andra sidan, nästa gång kom samtalet tillbaka så fort man körde ur tunneln. Låter som att basstation/repeaters/läckande kabel eller vad det kallas är ur funktion.

Har Halebop (Telia). Detta hände i söndags senast, men felet har jag märkt lite längre tillbaka också. Täckningskartan hos Telia visar inget specifikt fel på tunneln, dock ett större område som hade "reducerad kapacitet" i hela östra Göteborg i söndags - inget jag märkte av dock.

Har ni märkt samma problem i Marieholmstunneln? Någon som vet varför? Har ej felanmält, får göra det om det fortsätter.

Vad är det som orsakar detta "tekniska brus"? Jag tror de flesta nån gång har hört det lätet, väldigt karakteristiskt ljud. Jag tänker vad det är som händer rent tekniskt som orsakar ljudet. Brus, sprak och liknande är ju något som hör till analog teknik. Dålig täckning borde leda till avsaknad av hörbarhet men inte till brus tänker jag, eftersom det är digital teknik - eller?

Jag har upplevt att mobiltelefontäckning ofta kan leta sig ner en bit under marken. Tunneln är 500 meter lång, under Göta älv. Är det helt uteslutet att en vanlig mobilmast "ovan jord" som ligger en bit bort skulle kunna försörja tunneln med svag men tillräcklig mobiltäckning, om repeaters i tunneln ligger nere? Min upplevelse talar väl emot den möjligheten, men rent logiskt tycker jag det är lite konstigt. Det är verkligen bara några meter från infarten som det slutar fungera och bruset hörs och motparten försvinner, nästan som att felaktig inställning på nån utrustning skulle kunna orsaka felet snarare än faktiskt avsaknad av täckning.

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 606
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Inte nödvändigtvis, bara för att en teknik är digital betyder det inte att det inte kan bli fel i dataöverföringen. Om t.ex. en bit har flippats från noll till ett så kommer det ju introducera brus givet att det inte finns några felrättande koder. Jag minns inte hur VoLTE fungerar, men LTE rent generellt har i alla fall inget skydd mot att ettor och nollor flippas, utan det brukar hanteras högre upp i protokollstacken (oftast i TCP-lagret, som troligen inte VoLTE använder eftersom TCP inte lämpar sig för rösttrafik).

Det är även p.g.a. detta som forskarna lyckades modifiera LTE-trafik utan fysisk access till telefonen, mer detaljer här: Breaking LTE on Layer Two

N6290 gillar detta.
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 016

MINA ENHETER

Tack för svar, intressant info.

Nu nyligen hände samma sak igen, fast denna gång körde jag på E45, dvs inte i Marieholmstunneln utan ovan jord, på fast mark strax i närheten. Jag passerade på en annan trafikled cirka 50 meter från själva tunnelmynningen när det hände. Väldigt märkligt att samma problem uppstod då. Sen slutade det efter kanske 15 sekunder. Har inte orkat felanmäla men kanske borde göra det. Känns verkligen som att någon sändare nere i tunneln stör ut eller är konfigurerad felaktigt. Men fler borde ju märka det?