Market går ej att starta

Diskussion i 'Allmänt' startad av Norrbottenstorpet, 13 december 2011.

1. Norrbottenstorpet

Norrbottenstorpet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är ganska rookie på Android och så illa som det funkar just nu lär jag inte bli någon långvarig användare. Jag har sökt i forat, men inte hittat just detta (eller så vet jag inte riktigt vad jag ska söka på, so please bare with me if the answer is right here).

Market har krashat! Dvs appen market går inte att starta alls, jag får en sekunds grå skärm, sedan kommer jag tillbaka till startmenyn. Det innebär naturligtvis att jag inte kan installera något på telefonen.

Numera går det väl inte heller att ladda ner apk-filer från market och installera manuellt. Jag försöker lösa en rad problem med synkning för övrigt, men skulle helst bara vilja köra "contacts export csv" och sedan lämna mobilen åter till min arbetsgivare (2:a exemplaret av skittelefonen HTC Wildfire - nej jag har inte valt den själv). Men hur ska jag lyckas installera något på telefonen när market inte fungerar. Går det att ominstallera market utan att förlora data (kontakterna är jag rädd om)?

Tacksam för svar till en något påtvingad androidanvändare. o_O

2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Starta om mobilen om du inte redan har gjort det.
    Testa att rensa market cache (inställningar, program, alla program, market, rensa cache..

Sent from my Samsung Galaxy S with ICS! Using Tapatalk

3. Norrbottenstorpet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för mycket snabbt svar. Jag har gjort båda, ingen skillnad.

4. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Vad händer om du försöker installera något från market på webben som pushas till telefonen?

5. Norrbottenstorpet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingenting tyvärr. Jag antar att pushen gör detta via uppdateringar i Market, eller?

Finns det inget fristående apk-bibliotek där man allra helst kan hitta market-appen, så kan jag avinstallera och ominstallera? Men jag antar att google håller hårt i sådant material.

6. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Allt sådant kräver root.
    Kolla om du kan avinstallera market uppdatering på samma ställe som du tog bort cachen.. Om du nu har fått någon uppdatering på market

7. Norrbottenstorpet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns en knapp för avinstallation, men jag tolkar det som att det är hela applikationen. Vad händer om jag avinstallerar den? Kan jag på något sätt få den åter?

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du avinstallerar inte Market. Du avinstallerar alla uppdateringar du fått på den. Och ifall nu din telefon är annorlunda ifrån mina jag haft, och faktiskt tar bort Market, så har du ju inte förvärrat problemet :)

Alternativet att blåsa rent den med orginalprogramvara finns ju allt. Även systemåterställning som finns i menyn där telefonen går tillbaka till ursprungsinställningarna.

Jag skulle gjort först avinstallerat Market och sedan, ifall det inte funkade, gjort en fabriksåterställning av telefonen.

9. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Market ska jag inte gå att avinstallera, men det går att avinstallera uppdateringar...
    Testa, men market apk filen finns att hämta från nästan var som helst.

10. Norrbottenstorpet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar, nu har jag lyssnat på dig....:P

Jodå, jag hittar inte market längre, bra eller dåligt återstår att se....

Då ryker ju mina kontakter all världens väg?

Jag bryr mig inte om telefonen. Den har jag gett upp på för länge sedan. Jag vill bara rädda min data och lämna igen den (för att tyvärr få en ny likadan - så kallad funktionsupphandling - jag kallar det idioti).

11. x10_minipro

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Felpost

Last edited: 13 december 2011
  12. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra eller dåligt är faktiskt en bra "fråga" :D När man avsintallerar Market brukar de pushas ner i telefonen igen. Den brukar spara den Market-version som är äldst för den version av Android du har. Undantagsfall finnes säkert som med all teknik.

Dina kontakter ryker aldrig så länge du loggat in och synkat med Google. När jag byter telefon loggar jag in på Google och innan jag ens hinner klicka på telefonboken så finns alla mina kontakter. De läggs i molnet och finns alltid med i ditt konto. Testa att logga in på gmail.com och tryck "kontakter" så ser du om du har synkat. Annars gör du det.

Din data går att backuppa. SD-kortet rörs inte vid en "formatering" av telefonen men för säkerhets skull så koppla in telefonen och dra över allt till en mapp på datorn. Du kan sedan efter "formateringen" dra tillbaka allt igen OM nu telefonen fick för sig att fucka upp SD-kortets innehåll.

Det enda du kommer få installera igen är dina appar.

Personligen brukar jag dra in senaste programvaran ifrån Sony nån gång i halvåret. Eller Motorola som jag hade innan. Formatera skiten så blir man av med all skit man har på (små appar som man aldrig använder med mera). Jag brukar helt enkelt skriva upp vilka appar jag använder mest på ett pappar, eller i notepad, och installera de jag tycker efter "formateringen".

Det enda är väl SMS. De läggs ju på telefonminnet. Personligen skiter jag fullständigt i SMS men din telefontillverkare har säkert lagt upp en backup någonstans. Sony har ju en inbyggd sådan i sina telefoner som backar just SMS. I andra fall finns det appar för det. Nu kan du iofs inte installera sådana, kom jag på, men i alla fall :)

14. Norrbottenstorpet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar igen!

Jag fick faktiskt "tillbaka" market genom att avinstallera (då allt försvann) och sedan en omstart efter det. Då fanns en fungerande version av market, så det delproblemet är löst.

Jag har inga jättedyra appar som jag inte kan vara utan. Det är som sagt bara kontakterna jag är rädd om. Data på SD-kortet är ju bara att plocka ut.

Nej problemen är flera:

- Kontakterna ligger som telefonkontakter inte synkade mot google (en kvarleva av hur de legat i tidigare windows-mobile-enhet).
    - att telefonen vägrar exportera kontakterna. Det blir bara en konstig vcf-fil som inte innehåller de ca 300 kontakter jag har. Istället repeterar telefonen ett och samma namn otaliga gånger inne i den sammanpackade vcf-filen.

Jag har läst flertalet guider kring att exportera sina kontakter till SD-kortet och sedan importera dem till g-mail. I min telefon blir det bara pannkaka av allt.

Dock, i och med att market fungerar igen, har jag installerat contacts-export-csv-appen. Tyvärr exporterade denna app lite konstiga kolumner som gör det svårt att importera i andra program. Jag har i alla fall fått ut/räddat kontakterna, MEN med lite konstiga format. Worst case nu, får jag jobba manuellt med att omformatera dessa i datorn så att jag slutligen kan importera i annat program.

Om ingen har en lösning på att få in dem till google-synkningen?

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Gött att Market funkar! Vad är det du vill ha löst nu? Vill du fortfarande "formatera" telefonen eller vill du bara ha kontakterna vettigt synkade mot Google?