mass/grupp-sms tips?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Feral, 5 okt 2010.

1. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är ordförande i en förening och behöver titt som tätt skicka ut SMS till alla medlemmar vilket jag gör gratis via min Desire då jag har Tele2 Maxi abonnemang.

...MEN min telefon flippar över när jag skickar till alla samtidigt och många får inte sms´n av den anledningen :-/

Så min fråga är om någon har tips till mig hur jag kan lösa mitt problem?

2. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 463
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hur många kontakter skickar du till samtidigt?
    Tänkte att det kanske hjälpte att dela upp din grupp i flera mindre grupper och skicka till en liten grupp i taget?

3. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag skickar till ca 60 stycken samtidigt och på det så är det ibland så stora sms att det de blir uppdelade i tre stycken så det blir 180 stycken samtidigt.

Kanske kan vara en idé som är värd att prova :-)

Om någon har fler tips så skulle det vara mycket uppskattat :-)

4. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå, lyfter denna gamla tråd igen...

Någon som har kommit på ett bättre knep än att dela upp grupperna i mindre grupper? Känns som att hela idén med att skicka ett grupp-sms då försvinner om man ändå måste upprepa proceduren flera gånger om man har stora grupper (jag har några på 40+ osv) och skickar ibland texter som är 5-6 sms långa.

Det blir fel både i HTCs inbyggda applikation samt även i Handcent. Den ballar ur totalt och varnar om att många sms skickas osv och sen kommer inte alla iväg öht.

Kom igen liksom, det funkade ju tom. felfritt på Symbian?! Då borde det ju inte vara någon match för Android? :P

5. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har egentligen inte lyckats få det att funka bra, men jag har ett par tips som gör det iaf lite bättre :-)

- Ett är att korta ner smsén genom förkortningar osv. så att det endast blir ett sms till varje person, det blir genast mycket tuffare om det blir två sms och med tre vet jag inte ens om det funkar.

- Sedan går det bättre om man regelbundet raderar gamla sms, jag raderar varje vecka.

- Du ska inte heller använda luren när du skickar smsén, det segar ner telefonen och ger fler misslyckade sms. Kort och gott, pilla inte på luren ca 5-10 min efter du tryckt skicka :-o

- En sista grej är att inte klicka i att man vill fortsätta i den varningsrutan du pratar om dvs. låt den rutan stå kvar, det skickas sms ändå. Om man får meddelanden att smsén inte kommit fram så pilla inte med det, dem skickas automatiskt inom ett litet tag igen.

6. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det blir inte smidigare att använda t.ex. myphoneexplorer via datorn?

7. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fortfarande ingen som har en lösning på detta? Detta problem kvarstår med nyaste versionen av Handcent samt Gingerbread 2.3.4 (Cyanogen).

Varför går det inte att skicka grupp-sms felfritt på ett så långt utvecklat system?!

8. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Att du får problem när du skickar långa sms till din grupp beror på att android har en inbyggd gräns på max 100 sms per timme.
    Denna gräns går dock att ta bort med betal-app från market eller via adb.
    Kräver dock root, appen från market kräver nog t.o.m s-off om jag inte är helt fel ute.
    Appen heter iaf sms limit remover, kostar runt 15-20kr.

9. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Där ser man :)
    Jag hittade följande information när jag googlade det (om man nu inte vill betala för en app)
    Här

Där 500 är det nya "taket" man vill sätta...
    Ska testa detta!

10. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Sätter du 0 som värde har du ingen begränsning alls, då kan du mata ut 10 000 sms per timme om du så vill.
    Ganska kul ibland om man vill jävlas med folk och bomba dom med sms-bomb-appar :D

11. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du gjort detta lilla tweak/hack manuellt?

Guiden säger detta:
    "If you are on Android 2.2 or newer, it is perfectly normal to get “no such table” error messages when entering the gservices lines. Just ignore those. It will still work."

Jag fick detta meddelande - "no such table"...
    Varför ska man ens göra detta i gservices-tabellerna? Räcker det då inte bara med secure-tabellerna?

Jag gjorde hela grejen direkt i terminalen på mobilen (inte via adb på datorn).
    su && sqlite3 och sen skrev jag in de fyra raderna manuellt (lite pilligt, javisst).
    Startade om luren och det verkade funka. Sen hände något konstigt efter att jag testat och skickat över 100 sms (men fick iaf ingen varning).

Det som hände var att jag märkte att jag inte kunde ta emot sms eller ta emot samtal. All inkommande trafik slutade fungera. Dock funkade utgående trafik helt. Ringde min hemtelefon och det kom fram, men kunde inte ringa till luren från hemtelefonen.
    Fick inte ens fram signal utan bara "numret du försöker nå kan inte nås just nu".

Löste detta senare på kvällen när jag märkte att det antagligen var operatören som det var fel på (då jag testade att sätta i SIM-kortet i en gammal Sony Ericsson-lur och felet bestod) och hade satt igång "direkt-till-voicemail" eller något sådant???

Om detta har med något annat att göra och bara var ett konstigt sammanträffande låter jag vara osagt.
    Men, ni som har gjort detta tweak förut, har allt funkat som det ska?

12. svartlock

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det funkade alldeles utmärkt för mig, inga problem alls.
    Körde via adb.

13. Andy Roid

Andy Roid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Jag har också haft problem ibland när jag försökt skicka grupp-sms. Och då har det ändå inte varit till så stora grupper som tidigare nämnts i tråden, utan till ca. 10 - 15 mottagare och bara ett sms långt. Problemet består av att sms:et inte når alla mottagare utan bara några. Inget felmeddelande får jag heller.

Har också stundtals haft problem med att skicka mms, till bara en mottagare utan att det kommit fram och utan felmeddelande.

Känns tyvärr som sms/mms funktionen är lite opålitlig i Desire.