Masskonvertering av DVDer till platta

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 9 nov 2011.

1. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tänkte pensionera min Kendo M7 (även känd som Limited Label 7CK100) som surfplatta, för att bli dedikerad filmspelare åt familjens lille marodör.

Några frågor med anledning av detta, hoppas att någon här har erfarenhet.
    Besvarad = grön

1. Vilket videoformat funkar bäst på plattan? (Rockchip RK2818, 800x480 och display)

2. Vilka inställningar bör användas vid transkodningen, avseende upplösning, bitrate, ljudformat etc etc?
    Söker efter en bra kompromiss mellan måttlig kvalitet och snabb kodning, samt ett slutresultat som inte överbelastar plattans hårdvara. Så liten filstorlek som möjligt vore fint också, helst inte mer än 300-500 MB per film.

3. Vilket program är smidigast och snabbast att använda för konverteringen?
    SVAR: DVD Catalyst 4.1 - Kostar $ 10, men ger sannolikt inte bättre slutresultat än t.ex Handbrake (om än likvärdigt), som är gratis. Verkar dock betydligt smidigare och mer automatiserat, vilket var mina krav.)
    http://www.tools4movies.com/

4. Kan man på ett lätt sätt slippa alla menyer och bara gå rakt på filmen, med svenskt tal alt. svensk text?

5. Vilken spelare funkar bäst på plattan? Söker dels ett lättnavigerat gränssnitt ("video-bibliotek") dels optimal avkodning för just denna hårdvara för att slippa ryckighet och/eller överdriven belastning med kort batteritid som följd.
    SVAR: MoboPlayer med ARMv5-codec tillagt. Sägs funka bäst på hårdvarusvaga plattformar, speciellt med ARMv5-anpassningen.
    http://www.mobplayer.com/plugin/page/product_en

Något annat jag bör tänka på?
    Kommer väl att konvertera sisådär 50-100 filmer, så jag vill göra rätt och bra från början. :)

Stort stort tack på förhand för alla tänkbara tips och trix!

Last edited: 11 nov 2011
  2. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Svarar på 5:an själv efter en del letande på nätet. Bäst, enligt mina krav, ska enligt uppgift vara MoboPlayer kompletterat med codecs kompilerade för just ARMv5.

Nån input från er andra?

3. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

iLead borde funka. Tror det finns flera program för ändamålet. Sök i den stora sökmotorn efter batch dvd rip eller batch dvd convert och prova dig fram. Till iPaden använder jag ett gratisprogram som heter "handbrake" som ger mp4 eller mkv i output och man kan ställa aspect ratio. Vet inte om moboplayer spelar mkv och mp4 dock.

4. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tack för tipsen. Har kollat en del på Handbrake, och det verkar som att det funkar för ändamålet. Just nu lutar det dock åt DVD Catalyst 4, som förvisso kostar 10 dollar, men som verkar betydligt mer automatiserat.

5. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

ett tips till, baserat på egen erfarenhet... det är väldigt processorkrävande uppgift att konvertera film. Min dator blev överhettad och stängde av sig. Stationär dator med bra processor och bra kylning är att rekommendera om det är många filmer du skall konvertera samtidigt.