Måste bara avreagera mig

Diskussion i 'Off Topic' startad av alhal, 10 jul 2012.

1. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Mac folk är helt jävla magiska!!!!!

lite förhands info. Jag har en Elitebook ute på blocket för ca halva nypriset (5900), där jag även aviserat intresse för byte mot en macbook, iMac eller mac mini. Läs nedan mailkorrespondens (från botten och upp). Jag blir så trött!!!

Ok jag förstår.

Så det är äpplet som gör att din dator är värd lika mycket nu som när du köpte den och min bara hälften? Tror själv du inser hur jävla dum det låter men du ska bara stå fast vid din synpunkt bara för att...

Varför vill du förresten byta mot en pc när äpplet är så mycket bättre?

Lycka till själv.

Den 10 juli 2012 04:05 skrev Philip Mp <[email protected]>:
    När det är ett äpple på en elektronikpryl så stigs priset avsevärt, enbart därför Macbooks är dyra, sen att Macbook är 10 snabbare och bättre än en vanlig laptop är ju något alla vet, ska du spela så köp en vanlig laptop, annars är Mac bättre på allt.

Skickat från min iPhone

10 jul 2012 kl. 04:00 skrev "Alexander Hall" <[email protected]>:

Jag kan sätta i 8Gb minne ssd disken och ge dig en tuselapp, vet inte riktigt varför jag skulle betala nåt imellan men vi kan väl säga att det är bara för att jag vill byta alla mina maskiner hemma till mac.

Nu till poängen i det hela, jag visste att det aldrig skulle bli ett byte när jag såg vad du begärde för din dator, men kan du se lite vad jag menar?
    Jag säger inte att vi ska göra någon affär men kan du förklara för mig varför din dator är värd vad du nu vill ha imellan mer än vad min är värd?

/ Alex

Den 10 juli 2012 03:53 skrev Philip Mp <[email protected]>:
    Jag säljer min för 9000kr, skulle bara förlora att göra en affär med dig, hoppas du får sålt din.

Skickat från min iPhone

10 jul 2012 kl. 03:51 skrev "Alexander Hall" <[email protected]>:

Och där kommer problemet :)

Skriver det det här lätt sarkastisk och lätt uppgivet. <330.gif> Häng med nu...

Jag har en dator från 2012 (2560:an kom då) En Elitebook, dvs en pc som inte likar någon "elgiganten pc" utan är HP:s företagsmodell med magnesium chassi, MIL klassad med en byggkvalité som med lätthet matchar en Macbook. Den har samma chipset (Intel Sandybridge) samma cpu i5a samma grafik (intels onboard HD3000) den kostade mer ny än din mbp, Den har inte ssd och 8gb ram men den kan lätt få det :) eftersom jag har 8Gb samt en 120gb ssd liggandes sedan jag uppgraderade min 15" macbook pro till större disk och mer minne.

Låt oss säga att jag sätter i 8gb minne och ssd disken i min dator. Du tycker fortfarande att du ska pengar imellan va?

Med motiveringen att du har ju begärt mycket mer för din än vad jag har för min.

Skillnaden är att jag inser att elektronik faller i pris snabbare än en gråsten när man hämtat ut den ur butiken, så även mac även om "mac troll" verkar ha missat detta helt.

Nu tycker du säkert att jag är helt dum i huvudet för att jag inte tycker dom dig

Mvh

Alexander

Den 10 juli 2012 03:29 skrev Philip Mp <[email protected]>:
    Är själv insatt i dator och håller med dig fullt ut, dock har jag köpare i dagsläget för 9000kr som jag tycker är rimligt beg pris på den, men säg ett pris du ger emellan så ser vi.
    Med vänlig hälsning, Philip!

Skickat från min iPhone

10 jul 2012 kl. 03:27 skrev "Alexander Hall" <[email protected]>:

Tjena Philip,

Ja det kan vara intressant. Men jag ser redan ett problem. Ta inte det här fel nu men det kan reta mig något jävulskt. Jag kan köpa en helt ny mbp för dom pengarna. Webhallen.se har kampanj nu på en 120gb ssd för drygt 700:- och 2st 4gb minnen kostar typ 3-4 hundra. Så fort man letar efter mac prylar beg (spelar i princip ingen roll vad) så kostar det nära nypris, ibland när folk har dålig koll till och med dyrare än nytt!! Folk tror dom kan få dom här pengarna bara för att andra begär lika mycket, vad man inte lägger märke till är att alla annonser ligger kvar vecka efter vecka på blocket.

Så, ber om ursäkt, var bara tvungen att avreagera mig :) och hoppas du håller med om att mac är sjukt överprisade beg på blocket.

Mvh
    Alexander

Den 10 jul 2012 02:38 skrev "Philip Magnström" <[email protected]>:
    Hej, är du intresserad av ett byte mot
    http://www.blocket.se/lulea/Macbook_PRO_13____I5__8GB__SSD__512MB_GARFIK
    _41206236.htm?ca=1_9&w=0 ?

Mvh Philip.

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Japp, många med Macbooks och Iphones tycker att de otroligt mycket bättre än alla andra. Speciellt då Windows-användare. Även om den generella Windows-användaren är betydligt mer datorerfaren än den generella Mac-användaren. Det är en märklig trend där märkeskåtheten har spridit sig från kläder, skor osv. till elektronik. Fågar man varför Mac och iPhone är bättre än Windows och Android så har de inget bra svar. Det är bara bättre.

Mac-användares logik

"Min Macbook som jag köpte för 12.000 förra året är så sjut mycket snabbare än min gamla Windows-dator som kostade 4.000 för tre år sen. Detta måste bero på äpplet.

Apple är dessutom ett riktigt äckligt företag som även de har samma skitnödiga "jag är störst, bäst och vackrast"-attityd. Att de sen håller tillbaks utvecklingen genom att stämma och beordra säljstopp till höger och vänster istället för att vara lite uppfinningsrika är väl inte heller något + i kanten.

Last edited: 10 jul 2012
  3. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Ni sätter fingret på en tydlig och vidrig tendens.
    Återvände efter ledighet till min arbetsplats. Ena kollegan (icke teknik-kunnig) har övertygat den andre om hur bra äpplet är. Så nu har han telefon, platta och dator beställd. Jag frågar om han inte känner sej lurad. Nää svarar denne, varför? För att du senaste månaden lagt ut riktigt mkt pengar i onödan. Men apple är jättebra säjer han. Hur? frågar jag.
    - Eeh, dom kan inte få virus och sånt.
    -Vad får dig att tro det?
    -Dom är immuna.
    -Vem säjer det? Tror du på det själv?
    Det gjorde han tydligen. Två dagar senare tar apple bort påståendet från sin hemsida. Snacka om att bygga myter och varumärken. Läskigt stor del av grejen.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Troll finns det oavsett vad trollet använder för dator. Det handlar ju om marknaden som håller uppe priset på vissa varor trots att andra märken och modeller faller snabbare i andrahandsvärdet. Exakt samma grej finns inom andra varor med.Säga vad man vill men om man säljer en produkt är man nog intresserad att få bort den till ett bra pris, bortsett från vissa. Ts, blev du inte lite dryg ganska snabbt?

För stämningarna så är det rättsystemets fel, Apple gör ju trots allt så man får göra och då snackar jag generellt och inte när de tycks manipulerat bilder (galaxy tab).

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 067
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Du måste ta med i beräkningen att en Mac inte kan gå isönder så som en PC gör hela tiden.
    (Har jag hört från Mac-förespråkare)

6. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Herregud TS, vad är ditt problem? Vet du varför prylarna kostar så mycket? För att marknaden styr. Efterfrågan är större än tillgången. Lägg ut en olåst iPhone 4/4s för 2500-3000 resp 3200-4000 och det kommer ringa konstant, mailas, smsas. Folk är villiga att betala. Titta sedan på androidmarknaden. Du kan inte ens sälja en SGS3 i mintskick här på forumet för 4000. En HOX får du max 3000 för. Marknaden ser likadan ut på Macbook fronten.

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

7. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Som trådens titel antyder vill han ventilera frustration. Ibland drabbas jag av samma nödighet. Denna fantastiska äpplemarknad; att den till stor del befolkas av höns som gillar att betala för mkt är del i problemet. Jag räknar inte med några stilpoäng för min åsikt eller beklaganden. Men appleanhängare är oroande ofta rabiata.

"det är bra att samla på ting, men det är bättre att gå ut och gå" Anatole France

8. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag har faktiskt svårt att se varför du irriterar dig på killen?
    Skulle du själv sälja något för mycket mindre än vad du kan få?

Att begagnatpriserna på macar är betydligt högre än motsvarande pc är inget nytt, även om det blivit mer sansat (pga större utbud).

Gå tillbaka några år så fick du i stort sett ge nypris för en 2-3 år gammal mac.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Don't hate the player, hate the game.

Vem bryr sig om någon vill betala, enligt dig, överpris för någonting? Jag kan lova att de som köper Mac för mer pengar än du vill lägga inte har samma åsikter som du.

10. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Jag är helt övertygad om att vederbörande är av annan åsikt. Det är prima fint. Men sen när är det fel att i sansad ton uttrycka sej om ting man i mer eller mindre lugn grad reagerat på? I denna tråd är vi bevisligen ett par stycken vars hållning pekar åt samma väderstreck. Tycker gott man kan få ondgöra sej i all stillhet utan att en skara skenheliga ska känna sig tvugna att ställa allt till rätta. Så vänner av ordning: relax, jag tänker inte gå på stan och klubba sälar.
    //

11. nxs

nxs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Anledningen till att Apple-produkter generellt har högre andrahandsvärde är nog för att det saknas produkter i lågprissegmentet. Vill man köpa en billig PC så finns det mängder, men om man vill ha en billig Mac så måste man ut på begagnatmarknaden. Så denna ökade efterfrågan driver upp priserna.

12. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Inte bara saknas det produkter i lågprissegmentet - det saknas ett riktigt utbud över huvud taget.

Precis som du säger måste man ge sig ut på beg.marknaden om man vill ha en billig Applepryl, men jag skulle säga att det beror minst lika mycket på att de har sina "produktsläpp" en gång per år eller så.

Det finns alltid bara en pryl (eller ett fåtal, på datorfronten) av varje sort. Jämför du med PC-marknaden eller Androidmarknaden så rinner det ut nya produkter nästan varje vecka. Det finns alltid något nytt, och det finns alltid något som just blivit gammalt och därför kan köpas billigt.

Det är i princip en gång per år du kan köpa Appleprodukter (förhållandevis) billigt, och det är i samband med nysläpp. Då brukar butiker rea ut sina gamla modeller, och de som absolut måste köpa det senaste säljer sitt tidigare exemplar för att ha råd.

Eftersom det så sällan fylls på med nya produkter på begagnatmarknaden så sjunker inte heller priserna på den i samma takt som för motsvarande PC/Android-produkter. Det senaste halvåret och lite till har iPhone4S varit det bästa på Applemarknaden. Om några månader kommer en ny telefon (kanske?), och då hoppar alla befintliga iPhonemodeller ner ett snäpp på listan. iPhone4s kommer kosta som en iPhone4, iPhone4 som en iPhone3gs osv. Just därför att det finns inget annat att tillgå. Ett slutet ekosystem utan lågprismodeller, och utan kontinuerlig produktlansering.

Men för att återvända till ursprungliga ämnet:
    Jag tycker inte det är det minsta konstigt att han begärde mer för sin Mac, oavsett om ert nypris var samma. Utbud och efterfrågan. Om jag kan få 3000 mer för min dator, nog fan tar jag det så länge jag inte är ekonomiskt oberoende...
    Jag tycker du gick på honom lite väl tidigt med släggan om jag ska vara ärlig. Det är ju såhär ekonomi fungerar, och oavsett hans personliga hållning till Apple som företag så är det fel att raljera över och klandra honom för att han försöker sälja till den som ger bäst betalt. Får han 9000 från en köpare kan han ju utan problem ta pengarna, för att sedan köpa en dator motsvarande din och ändå ha pengar över => Han är vinnaren?