Måste man ha 3G eller 4G för VPN-koppling?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 30 apr 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har en Galaxy S4Mini och jag har ett hemmanätverk där jag satt upp en VPN-server så att jag skall kunna nå den medan jag är borta.
    Mitt abonnemang är hos Telia och inkluderar 4G, dvs det tar alla typer av mobilt bredband.
    När jag försöker koppla upp mig till VPN när jag är hemma (och med WiFi avslaget så jag är på det mobila Internet) så blir jag aldrig uppkopplad! :(

Men när jag är på ett ställe med 4G-täckning så kopplar den upp galant....

Likadant om jag är med WiFi på ett annat nät än det därhemma så går det också bra.

Men alltså inte när det står E, H eller H+ i statusraden. Har inte varit på nåt ställe ännu där det finns 3G men inte 4G, så jag har inte kunnat testa med det.
    Är detta normalt?
    Jag trodde att ifall man har Internet-uppkoppling så har man och då kan man köra vilka protokoll som helst, men det verkar inte stämma.

Någon som vet mer om detta?

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Vet inte hur man löser ditt problem men H och H+ är 3G, bara att det är snabbare (Turbo-3G).

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att det inte går att koppla upp en VPN-anslutning via EDGE är inte speciellt konstigt. Det beror nog främst på att hastigheten är för dålig. Men det borde ändå funka, om än väldigt dåligt.

Har du Telia hemma också?

4. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

När jag nu kör Bredbandskollen i H+-läge så får jag 13/1.3 Mbit/s, dvs ganska så bra fart. Detta mitt i natten förstås, och Valborg dessutom och regnar gör det....
    Och överraskning! Nu funkar VPN-kopplingen!
    Första gången det händer med telefonen här hemma!
    Jag har Telia på min fasta förbindelse men Bahnhof för min IP-telefon.
    Men det skall väl inte spela nån roll?

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Vad bra att det har kommit igång! Då får vi hoppas att det håller i sig så också. Det finns egentligen många saker som kan gå fel med en VPN-uppkoppling via mobilnät.

Ibland kan det bli krångel om man har samma operatör på mobilen som på linan man försöker ansluta till, på grund av säkerhetsinställningar i nätet för att minska spridning av skadlig kod osv. Detta bör dock inte vara fallet för dig.

Last edited: 1 maj 2014
  6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag har Telia även med min lur (och Telenor om jag könner för det) och det finns ju flera felkällor. Har själv valt en OpenVPN-lösning med min ASUS AC68U.

- Jag låter ASUS hantera namnet på min anslutning (isf IP-adress), dyndns börjar ta betalt om några dagar.

- Sen har man haft problem med VPN-klienterna i Android 4.4.2

- 4G nätet är ju sedan helt nätverksbaserat medan 3G nätet är mer komplicerat nätverksmässigt så det kan bli tidvisa trubbel.

- Ryktesvis så ska det då också var skillnader mellan privat/jobb abb, jag kör ett Telia jobbabb men det är nog en "skröna" och felen beror nog mer på ovanstående punkter.

7. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Även jag hade problem med mitt vpn med Telia och efter en hel del undersökningar så hittade jag att telia har blockerat så att vpn inte funkar om man inte har företags abb :(