Måste man ha Gmail-konto för Android...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av NattensVäktare, 2 aug 2009.

1. NattensVäktare

NattensVäktare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla... dum fråga kanske, men måste man ha ett Gmail-konto för att kunna använda en Android-telefon? Visst, Gmail är ju gratis och smidigt, men om man har en e-postadress som man har använt väldigt länge och som kommer från exempelvis Spray, kan man inte använda den då...?

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Mja, nej, man måste inte, men för att få full tillgång till många funktioner så är det nödvändigt. Utan ett gmailkonto får du exempelvis ingen tillgång till Market, som jag förstår det.

3. NattensVäktare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret, då är det lite klarare. Och man vill ju givetvis ha så många funktioner som möjligt, så då är ju "valet" egentligen ganska enkelt.

Nu går den här följdfrågan lite utanför den ursprungliga frågeställningen, men måste ett gmail-konto sluta på @gmail.com? Går det att, precis som med Microsoft Passport, att knyta ett befintligt e-postkonto (exempelvis: [email protected]) till Gmail och därmed använda det tillsammans med Android? De populära gmail.com-adresserna är ju sedan länge upptagna, om ni förstår problemet...

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag tror inte det finns något sätt runt det där, tyvärr. Det vore smidigt att kunna knyta en annan mailadress till ett gmailkonto, som man gör via Passport, och få det tat fungera på det viset. Kanske går det om man äger en egen domän och knyter den till gmail.

5. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett alternativ är att du kör forward från gmail till din adress på spray. Det finns även inställningar i gmail för att sända med andra "reply-to" adresser än gmails, samt att importera mail från andra konton via pop3.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Äger man en egen domän går det utmärkt att köra med den adressen genom Google Apps.

7. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag har kopplat min @home.se adress till mitt gmail konto, via gmail går det tillåmed efter det att välja "skicka som" alltså att jag skickar mail där avsändaren är @home.se

Skönare att få in all mail på samma konto och när man endå kan välja vilken av dem man skall skicka ifrån så är de ännu smidigare... Så all din mottagna och skickade epost kan gå via gmail och se ut som spray :D

8. NattensVäktare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset, jag hade ingen aning om att det var en variant. Men det låter ju väldigt bra, jag skall absolut titta på det! Då kan man ju få det precis som man vill ha det, även om jag håller med Manny om att det hade varit väldigt bra om Google kunde ordna med Gmail-koppling till en befintlig e-postadress.

Och tack även till Chris och unaz som kom med några smarta tips för den som inte vill skaffa en egen domän för allt detta :).

9. WoberT

WoberT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter ju bra det där, företaget har ju en egen domän och alla namn jag vill ha på gmail är upptagna. Kanske går att lösa på ett smidigt sätt då :).