ROM: Måste man roota för att lägga in roms?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av speedway, 12 jan 2013.

1. speedway

speedway Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!
    Jag rootade min mobil och la in jelly bean i min sgs2, men nu när jag använder appar som kräver root så står det att dom inte hittar att telefonen är rootat, kan man se det på nåt sätt? När jag rootade gick allt som det skulle. Inga errors eller så.

Vad kan man göra för att få bättre batteritid? Då batteriet inte ens räcker en dag. Finns det nån rom man kan lägga in ovanpå jelly bean utan att behöva börja om från början tex ?

Jättetacksam för svar!

2. pargas

pargas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kolla om du har superuser installerat. Gå i så fall in på det och uppdatera det så borde det funka. Det var i alla fall lösningen när jag installerade Neatrom lite 4.0 . Ladda ner rootchecker från play och kolla om du är rootad. Lycka till.

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du kan lägga in en ny kernel, det är väldigt enkelt och smärtfritt. Nu har jag dock ingen koll alls på vilka kernels det finns till SGS2 då det var ett tag sedan jag hade en själv. :)

Efter lite snabbt googlande verkar SiyahKernel vara ett poppis alternativ. Tråden innehåller nästan 15.000 inlägg, så jag antar att han lyckas bra. :D

4. speedway

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

ok tack så mycket för era svar! Ska testa dom

5. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

När du flashar "Samsung-rommar" som alltså inte är AOSP så försvinner root, därför måste man roota om den! ;) Kör du istället t.ex. Cyanogenmod så finns det inget som heter "Orootad" ;)

6. speedway

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Aha ok.
    Jag använde denna fil och guide https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=89088

Den är tydligen inte rootat iaf enligt rootchecker. Så jag får göra om det helt enkelt.

Efter jag la in denna rom så tjatar mobilen om att jag har en uppdatering hela tiden, ska man installera den eller försvinner allt då eller ?
    Tacksam för svar!