Max ETT mms??

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av ecce, 17 sept 2010.

1. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ett irriterande problem med min N1: Det går bara skicka ett MMS. Följande MMS hamnar bara i status "Sending..." i all evighet. Det blev så helt plötsligt för nåt halvår sen, innan dess funkade det felfritt. Jag ändrade ingenting i inställningarna när det hände, det bara blev så. Jag har sedan dess testat följande:

- Kollade med Telia hur MMS-inställningarna skall vara. Dom hittar inga fel. MMS-inställningarna stämmer NÄSTAN med vad som står på wikin. Inställningarna hämtasautomatiskt av telefonen. Jag har även testat EXAKT som det står på wikin, det hjälper inte.
    - Bytt SIM-kort. Då funkar det. ETT MMS kan skickas, sen blir det samma fel.
    - Blåst alla inställningar för MMS och GPRS osv. och låtit telefonen hämta dessa på nytt. Ingen skillnad.
    - Testade att byta till CyanogenMod 6. Efter kommandot "fastboot oem unlock" så funkade det att skicka ETT MMS, men inte fler. Efter full installation av CyanogenMod så blev det ingen skillnad.

Allt annat funkar på telefonen. 3G-surfande, SMS osv flyter på utan problem.

Nån idé, nån?

2. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Stämmer nästan med wikin. Vad stämmer och vad stämmer INTE?

Telia MMS porten är fel i cyanogen apns-conf.xml så där lär de inte funka utan att ändra...

Jag kör med port 80 eftersom de var den min iphone hade (hämtat från telia) och det funkar.

3. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Såhär står det på Wikin:
    Name: Telia MMS
    APN: mms.telia.se
    Username: mms
    Password: telia
    MMSC: http://mmss/
    MMS Proxy: 193.209.134.132
    MMS Port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 01
    Authentication type: PAP
    APN type: mms

Detta hämtar telefonen självt:
    APN: mms.telia.se
    Username: mms
    Password: telia
    MMSC: http://mmss/
    MMS Proxy: 193.209.134.132
    MMS Port: 9201 <-------- Skillnad. Enl Telia ska det vara 9201.
    MCC: 240
    MNC: 01
    Authentication type: Not set <---------- Skillnad
    APN type: mms

Sen finns ju fler inställningar, t.ex. Proxy och Port (inte MMS-proxy och MMS-port, men dessa är inte satta).

Ändras det i filen om jag ändrar via settings i telefonen? Eller krävs det lite hackande med adb eller liknande?

4. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Du har fel port. En Android telefon hämtar inget själv.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

5. ecce

ecce Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Spelar ingen roll om jag byter till 8080. Vad menar du med "en androidtelefon hämtar inget själv" - min hämtar allt jag skrev ovan automatiskt. Före halebop som jag hade tidigar efick jag ställa in det manuellt, men för Telia går det automatiskt.

6. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Den "hämtar" inget. Det finns info, viss rätt, viss fel, i olika roms. Därför finns det info i din telefon. Själv kör jag port 8080 med halebop. Se till att göra rätt när du byter. Save:a och boot:a om.

/Söder