Maximal utnyttjing av mitt WiFi

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sodori, 24 jun 2010.

1. Sodori

Sodori Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I mitt hem finns det WiFi, 99% av fallet är min Android kopplad till den när jag är hemma och därför börjar jag lura på om det inte finns något effektivare sätt att komma åt den genom datorn än dessa WiFi file transfer som nu finns, där man slår in IP koden via vebb läsaren.

Min tanke är alltså en app som gör den lika tillgänglig som vilken windows dator i mitt nätverk. Att man kan gå in i nätverks mappen och kanske endera bara se en IP adress eller kanske till och med ett bestämt namn. Där man då kan gå in och rota precis som man vill. Är detta verkligen så svårt? Nu vet jag ju inte alls så mycket om Linux, men operativ systemet i sig borde ju klara det. Och kan Linux det brukar ju man oftast kunna få en Android a kunna det, visst?

2. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns ju några FTP-servrar för Android och Windows Explorer klarar av ftp om jag inte missminner mig så det borde bara vara att göra en genväg med username@telefonen ip.

3. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Det du vill ha är en samba server. Problemet är väl om man vill ha den på hela tiden så kommer den att dra mycket ström alternativt så måste man ändå slå på och av den vilket gör att den missar poängen. Men du kan prova t.ex. den i <http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=653336>, som vid en snabb titt verkar vara en sådan.

4. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

SwiFTP funkar perfekt för att komma åt mobilen via nätverket. Jag aktiverar den bara när jag behöver den men jag misstänker att det drar en hel del batteri om man ska ha den igång hela tiden.

ES File Manager kan man använda för att komma åt utdelade mappar eller FTP i nätverket via mobilen. Använder det inte mycket själv men när jag testade funkade det bra.

5. Sodori

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack testade SwiFTP, kunde bara komma åt mappen SDcard, kan man inte ge den tillstånd till hela mobilen typ eller i alla fall hela minneskortet?

Sedan så dyker den ju inte upp bland alla andra nätverks platser som man kan se i nätverksmappen i windows, vilket oxå var en av dom grejerna jag ville ha.. men en FTP server gillar jag mer än dom andra grejerna jag testat då jag nu kommer åt mobilen som en mapp och inte som en slags server jag laddar upp filer till genom en webb läsare. Om man bara kan se den via nätverksmappen och få hela minneskortet bara sen är jag nöjd.

6. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag kommer iallafall åt hela mitt minneskort via SwiFTP.
    FTP-servrar syns inte som en nätverksresurs och vad jag vet tror jag inte man kan få den att synas där. (osäker då jag inte kör windows privat)
    Kan du inte bara skapa en genväg eller ett bokmärke till telefonen? En länk typ:
    Kod:
    "ftp://användarnamn:lö[email protected]:port"
    funkar ju.

7. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    SDcard är hela minneskortet. Vill du komma delar av internminnet så fungerar appen FTPServer bättre.

8. Sodori

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis, hittade den själv och börjar få en förståelse över en FTP server nu.

Fortfarande inte direkt vad jag var ute efter, men bra mycket bättre än vad jag annars använder. Men coolt skulle det allt va om man kunde ställa in mobilen till att bli precis som vilken annan windows nätverksplats jag har här. Så man ser den i nätverksmappen och kan även peka på en mapp i mobilen som man vill att ett program i ens dator ska jobba med.

T.ex. Använder Xilisoft för att göra mina filmer android vänliga, om man kunde direkt peka på min film mapp i min mobil som mål att konvertera dom till. Detta fungerar i USB läge enbart än så länge. Min tanke är att när man vill se en drös med filmer kunde man kanske inte behöva vänta för att alla konverteringar skulle bli klara utan se dom i takt med att dom blir klara om ni är med mig.

Men men, mycket nöjd med FTP server. Får modifiera min strategi till filmer så kan jag använda den till min fördel.

Och nej det är inte så att jag alltid ser filmer på min mobil, men min HTPC är under modifikation och obrukbar, betyder att jag inte har den datorn till mitt förfogande.

9. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Finns det inte någon ftp-klienter till windows som låtsas att ftp-servern är en nätverksdisk?