Med eller utan fysiskt tangentbord?

Diskussion i 'Allmänt' startad av upnorth, 1 feb 2010.

1. upnorth

upnorth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har otåligt väntat på en vettig lur ända sen ordet "Android" började dyka upp i pressen första gången. När Hero lanserades var jag typ pank :o och då tänkte jag att jag väntar tills en telefon slår den.

Så kom Motorola med sin Milestone när ekonomin började stabiliseras men den verkar inte ta sig över atlanten. Nu har också Google lanserat Nexus One som fått väldigt bra recensioner men saknar alltså fysiskt tangentbord.

Har provat en dummy av en Nokia N900 där tangentbordet sög, knapparna var ihoptryckta för tätt och var dessutom för små. Nya Nokia N97 har å andra sidan riktigt bra tangentbord men kör ju Symbian.

Så, ska jag vänta på en telefon i klass med Nexus One men med tangentbord eller törs jag chansa på Milestone utan att ha testat något eller spelar det helt enkelt inte någon roll för då kan jag lika gärna beställa Nexus One via international-orders :confused:

Tyckte förresten att Galaxy var skithäftig (en Androidtelefon som inte såg ut som ett handikapphjälpmedel jämfört med iPhone) när den kom men Samsung verkar inte lägga något underhåll på sina telefoner, sen har ju inte Spica AMOLED så det går bort.

Å andra sidan är jag väldigt skeptisk till att handla direkt från Google i USA då support kan bli (och verkar vara även i USA) ett helvete.

Ska jag chansa på den som verkar bäst just nu eller vänta i typ ett år på att en riktigt bra Androidtelefon med bra hårdvara och support ska släp(p)as i/till ett EU-land? Jag bor förövrigt i Oslo :mad:

2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är ju väldigt personligt det där med mobiler, men jag personligen, efter att ha sett en hel del videos, tycker att Milestone verkar väldigt bra. Just nu har jag en HTC Magic (mer specifikt en MyTouch 3G, som jag lyckligtvis vann), men jag som du, väntar på en telefon med fysiskt tangentbord.

Det ryktas om att Nexus Two, uppföljaren till Nexus One ska ha fysiskt QWERTY. Förmodligen blir den dyr, runt 5 000kr, men det ska nog inte stoppa mig. Hade Palm Pre funnits i Sverige hade den varit ett självklart köp... Ush vad den verkar bra... och snygg! Men som sagt: Nexus Two kommer jag förmodligen köpa.

3. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förlåt uppsatsen. Men det är alltså så att jag är intresserad av en übertelefon basead på Android men just nu känns alla alternativ allvarligt bristfälliga på något sätt:

- Android 2.x är ju det enda vettiga och då finns det knappt nåt att välja mellan.
    - Milestone/Droid har inte kommit till Norge och då är tangentbordet svårt att testa.
    - Nexus One säljs bara av Google som har fått stor kritik för supporten, och det av kunder i USA.
    - Hero är bevisligen bra men börjar kännas gammal och verkar inte få stöd för 2.x.
    - Svårt att avgöra om fysiskt tangentbord är nödvändigt.

Acer Liquid S100 är ju tydligen också rätt bra men kör bara Donut och saknar blixt till kameran vilket diskvalificerar den som übertelefon i mina ögon ;)

Last edited: 1 feb 2010
  4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Då är min rekommendation helt enkelt att vänta på uppföljaren till Nexus One, alternativt någon annan mobil som kan tänkas utannonseras som uppfyller dina krav.

5. axelwf

axelwf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag väntar med spänning på att se (och klämma på) en Motorola Backflip i verkligheten. Den har ju onekligen ett riktigt schysst tangentbord. Samtidigt verkar den liten och smidig. Visst ser konstruktionen lite märklig ut? Kan man leva med det så tror jag den är grym. Jag har nu en tattoo, och trivs rätt bra med den, men tycker inte det är fantastiskt smidigt att skriva på skärmen (jag använder scandinavian keyboard, som jag tycker är överlägset på att gissa rätt ord, samt att man kan redigera ordlistan smidigt)

6. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag kollat upp Milestone lite närmare, bara den officiella spec-sidan får en ju att dreggla: http://www.motorola.com/Consumers/U...ces/Mobile-Phones/ci.Motorola-DROID-US-EN.alt

Hur som helst kan jag egentligen inte hitta en jäkla negativ kommentar om luren och angående fysiskt tangentbord verkar det vara praktiskt i många appar samt om du ska pilla i terminal eller likande. Jag gillar att nörda med mina prylar så det får jag nog bocka för :D

DESSUTOM har den Android 2.0 och finns att köpa i Europa vilket den är typ ensam om som jag förstått det?

Den verkar inte ha AMOLED men då är bildstabilisering och hög kvalitét på videoinspelning långt coolare, blir ju ändå bara youtube man kollar liksom.

Sen läste jag (på prisjakt.nu-forumet tror jag) att Motorola ska uppdatera alla sina lurar till 2.1 oavsett så de verkar vara väldigt seriösa på supportdelen också, ganska naturligt iofs med tanke på att de höll på att konka innan Droid/Milestone :P

Tack iaf för feedback! Som bonus är ju telefonen inte helt ny vilket innebär att den hunnit med en viss prispress (teoretiskt åtminstone) :)

7. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Milestone

Hej,
    Har haft min Milestone i ca 2 veckor nu och det är helt klart den bästa telefon jag någonsin har haft. (Har haft många genom åren) Det är min andra Android, har även en Magic men eftersom jag väntar på 2.0.1 uppdateringen och permanent root så har jag inte filurat lika mycket med den som med min Magic.
    Tangentbordet är suveränt likaså skärmen. Några andra plussaker är:
    • Bra nedladdningshastighet på WLAN. Ca 10 Mbit/s jämfört med 5 på Magic
    • HSDPA 14.4, tror att Nexus endast har 7.2. Vilket i praktiken ger dig ca 5 Mbit/s istället för 2,5 Mbit/s över 3G
    • Vanilla Android, dvs inget eget UI som ska uppdateras före uppgradering
    • Jag blev förvånad över tunn den faktiskt är
    Det känns dock att den väger 35 g mer än övriga Android telefoner (förutom G1) men det är priset för ett tangentbord. Ingenting som stör mig.

Tror personligen mycket på att Motorola kommer att vara duktiga på att supporta uppgraderingar, deras överlevnad som bolag hänger på att dom lyckas riktigt bra med Android telefonerna.

Glömde nämna at tjag köpte min på Expansys.se samt att mediadockan med tillhörande app verkligen är snygg
    // Suzpel

8. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack återigen för bra svar :)

Kollade som hastigast på ebay men där kostar alla olåsta mer än de nya på http://www.handtec.co.uk/product.php/2541/motorola-milestone-smartphone och http://www.expansys.com/d.aspx?i=190234

En sak jag inte fått så mycket svar på är hur bra kameran med bildstabilisering, autofokus och videoinspelning i DVD(?)-kvalitet klarar sig jämfört med specarna?

Är också lite skeptisk till dockan, vad är den mest användbar till egentligen? USB direkt i telefonen till datorn fungerar väl ändå fint och 3.5mm till stereon?

Techradar har en in-depth recension som vanligt, hær ær ganska deprimerande info om kameran - http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/motorola-milestone-659789/review?artc_pg=6

Last edited: 3 feb 2010
  9. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, att kamerans kvalité (fokus snarare) går i cykler är ju känt sedan ett bra tag. Fixat i 2.0.1 och senare. Just nu måste man roota den för att få tillgång till 2.0.1 eftersom den inte släppts i alla regioner än.

11. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, hade missat det under min research så dærfør postade jag det hær om någon annan sugen var intresserad.

Løjligt att inte mjukvaruuppdateringar slæppt samtidigt internationellt, kan væl inte vara så stor serverbelastning eller språkrelaterade ændringar som gør att en uppdelning ær nødvændigt år 2010?

12. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Några hundratusen anslutningar samtidigt kan nog bli problematiskt ibland. ;) Smidigare att sprida ut det lite grand isf.

13. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Angående dockan

Jag är supernöjd med min docka, även om den faktiskt inte fyller någon riktigt funktion förutom att vara riktigt snygg och ladda telefonen enkelt.
    Jag gillar att ha laddningsdockor till mina telefoner, mindre sladdtrassel på så sätt. Dessutom så får telefonen ett riktigt snyggt interface med klocka, väder o lite till. Ser ut som en riktigt snygg väckarklocka.

Minus med dockan är väl att den egentligen inte är något annat än en dyr hållare. Det finns ingen 3,5 mm utgång.

// Suzpel

14. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går det inte ens att använda telefonens egna 3.5mm? Då är det ju helt värdelöst, min nuvarande Nokia som är så enkelt att den inte ens har Symbian väcker mig hur fint som helst även om den ligger ner. Bonus om den vibrerar ner från bordet och dunkar i golvet när man sover tungt :P

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, 3,5 mm-porten borde fungera utmärkt att koppla till stereon.

Mina androidmobiler väcker mig trots att de ligger innuti fodralen man får dem med så att högtalaren dämpas något. Skulle tro att Milestone har en högtalare med liknande styrka. Jag har i och för sig en vana att alltid sätta 2 alarm med 5 minuters mellanrum ifall man hinner somna igen innan man orkar stiga upp. ;)

Var kanske ett onödigt påpekande av mig. :) Menade mer att en fix redan fanns. Orkade just då inte läsa länkarna.

16. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har läst techradars recension lite mer noggrannt; de gnäller mycket på "hakan", att den inte har Motoblur, om nåt krångel med hur telefonen hanterar många kontakter i samma lista och som sagt att kameran tar kassa bilder.

Nu ger de ju telefonen 4/5 i betyg så mycket är ju super (de var väldigt glada över d-paden) också men för den som vill läsa en mer grundlig och kritisk recension inför köp är deras att rekommendera! :)

Gillar inte att det är noll mellanrum mellan tangenterna, gillade avstånden på N97 mini när jag testade en dummy i Oslo, men i övrigt verkar det ju vara den enda aktuella luren för mig?

Nåja, köper den nog med bonusen som kommer med januarilönen om ca en månad om det inte utannonserats nåt ännu coolare tills dess :rolleyes:

17. upnorth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER