Med facit i handen... skulle du köpa en ny Android lur?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bob, 21 december 2009.

1. Bob

Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja

Har ni som jag börja fundera på om er Hero android med touchskärm var det rätta valet, ur OS men också hårdvaru synpunkt? Lite titt som tätt så retar jag mig på småsaker, visst är helheten rätt så posivit med jag kan störa mig på saker som skriva SMS (touch skärm tänker jag på då), tröghet och det konstanta "stänga ner mina program" mani som jag har för att OS:et blir så jävla slött när det ligger program i bakgrunden och slukar det lilla minnet man fått till förfogande.

Sen har jag väl stört mig på Googles mentalitet som kan få en enskild att tycka "det blir förmycke, låt mig vara i fred, jag vill inte berätta allt om mig och säga vart jag befinner mig".

Dock har jag flertal positiva saker om Android i tankarna, öppenhet, hela SMS tänket, installera program utan att hålla på jucka mot Market, hyffsat bra koll på vad varje program vill ha åtkomst till, mm.

Själv kommer jag från oldschool tiden, när Windows CE fightades mot Palm. Måste säga att mycke kan man tycka om MS men deras WCE och PocketPC va fan undebar på den tiden, ljusår fram. Sen att dom gjorde bort sig på 6.5 versionen det är en annan femma. Sneglade här om dagen på HTC Touch HD2, sablar va snabb den var.

Berätta gärna era tankar, låt ordet va fritt, utan pajkastning tack.

2. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Läste i en annan tråd att vi skall se detta som gen-1 mobiler och det är verkligen helt rätt... Du skriver nedan om HTC HD2 - tänk dig den med Android, vilken speed...

Men jag har redan planerat in min nästa Android, hehe, för jag köper lätt en Bravo (eller vad som nu kommer och vad den nu kommer heta) direkt när den kommer... Mina kravspecar är >800Mhz och >3.5" skärm samt nåt roligare UI än gamla slask-GUI't, typ FLAN eller SenseUI...

Jupp, jag har sagt det förut och kommer säga det igen; Inte ens Orwell kunde föreställa sig storebror som ett privat företag med drivkraft att sälja reklam, hehe...

Men man har faktiskt viss koll, man kan stänga ner en hel del 'läckage' - men få kommer göra det... Fast å andra sidan publicerar dom flesta hela sitt liv på facebook ändå, hehe, så det blir rätt knäppt också... xD

Jag tror inte IphoneOS & WinMo har nån chans i längden eftersom Android har ALLA fördelar... Det är open source, 'alla' står bakom det, störst app-store efter Apple's - som dom kommer ikapp om 1-2 år tror jag - o.s.v...

Mmm, men om inte WinMo7 blir VÄRLDENS succe så är dom ute ur leken... Och varför skulle det bli det egentligen? Visst, dom har med Win7 visat att dom kan om dom försöker, men det känns ändå som sista krafttag på OS-fronten från dom... MS kommer bli som IBM om 5-10 år tror jag, fokusera på storföretagslösningar och framtidens OS blir ChromsOS m.fl. molnbaserade lösningar tillsammans med diverse OS som Maemo, Android m.fl. på netbooks & mindre 'mobila enheter' (som Android-mobilerna idag)...

My 2 cents.. :rolleyes:

3. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Utan tvekan en till Android. Android är underbart, bristerna till trots. Det är ärligen mest hårdvaran (för gammal och slö) och tillverkarna (för ointresserade av att supporta en lur efter att den är såld) som har hållit Android tillbaka hittills.

Nya generationens hårdvara råder bot på det första problemet och att köpa en telefon direkt av Google (om Nexus One-ryktet stämmer) råder bot på det andra.

4. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Håller med mannyb. Android i sig är helt underbart. Det är telefonerna och dess hårdvara som är problemet. Även tillverkaren i den mån att de varit dåliga på att tillhandahålla uppdateringar av telefonerna.

5. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Japp helt givet. Sen så tror jag att om man inte får senaste versionen blir mindre och mindre viktigt då snart så fungerar allt så pass bra att det inte är livsviktigt.

Jag personligen kommer även nästa gång antagligen köpa en htc lur, gillar sense och känner att så länge man har en version där alla nya apps fungerar så spelar det för mig ingen roll om jag har version 2,1 eller 2,3 eller något liknande.

6. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mjukvaran har väl haft lite barnsjukdomar, men det uppdateras ständigt. Själv sitter man med 1.5 och väntar på att HTC ska släppa 2.1. Det borde innebära lite skillnad när uppdateringen kommer..
    De nya telefonerna som lär komma ut i början av nästa år kommer även få bort segheten..

7. Bob

Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl lite så jag känner med. Det kommer ta en tid innan Android blir solid, fram till dess måste man få fria uppdateringar av OS:et annars känns det menlöst.

8. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Kort svar :
    Ja, jag är jättenöjd med min Hero och kan inte tänka mig nått annat än Android.

Långt svar:
    Ja men jag skulle fundera länge på vilken tillverkare jag skulle köpa av. Just nu så verkar vissa tro att det bara är att släppa en telefon och sen är det bra. Kanske släppa några buggfixar och sen är det bra. Vill jag ha det så kan jag lika gärna köpa en vanlig dumbphone för några tusenlappar. Köper jag en telefon för över 5000 så ska det följa med uppdateringar i minst 1 år. Den höga utvecklingstakten som Android har kräver faktiskt det. Även om Android har lämnat betastadiet så tycker jag inte att det är helt klart och därför behövs det uppdateringar. Tillverkarna måste helt enkelt ta hand om oss early adopters.

Vem vill lägga över 5000 på en telefon som en månad senare inte längre har senaste versionen av OSet. Minst ett år vill jag ha uppdateringar. om tillverkaren efter det väljer att inte fortsätta att uppdatera kan jag acceptera det.

Jag tror att tillverkarna har blivit lite bortskämda med den låga utvecklingstakten på Windows mobile men nu är det upp till bevis för HTC och andra tillverkare. Vilka kommer att uppdatera som vi vill och vilka struntar i oss kunder. Ett företag som väljer att inte uppdatera är ett företag jag inte kommer att köpa någon mer telefon av.

Att Google samlar mer och mer information om oss är självklart inte något jag tycker är bra men jag accepterar det till en viss gräns. Jag har tex stängt av webbhistorik och jag använder Latitude enbart när jag behöver dela min position med någon. Att jag trots allt accepterar att Google samlar information om mig är för att jag ser det som en betalning för de tjänster jag får. Inget som är värt nått är gratis och om Google vill ha betalt i information så är det ok för mig.

9. desdic

desdic Guest

Ångrar absolut inte köp av Android, dock skulle man kanske avvaktat nyare hårdvara tex HTC bravo, köpte min hero för en månad sen.

10. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag representerar dem som är sjukt missnöjd med alla barnsjukdomar i Galaxyn och att Samsungs support suger. Det kommer inte att bli en ny Samsung för mig.

För övrigt kan jag bara instämma i att android definitivt är framtiden, men kräver lite mer av hårdvaran än vad förstagenerationslurarna presterar (det känns som om det finns en anledning till att iPhone inte tillåter multitasking på i princip samma hårdvara). Det är alldeles för lätt att dra igång för många appar med en obeskrivligt seg lur som följd.

På min gamla K850i kunde jag hjälpligt spela mp3 och surfa samtidigt. Gör jag det med Galaxy med Spotify (offline) och ett forum med https, så är luren löjligt seg och ljudet hackar.

Så ja, en lur med vassare CPU, mer tillgängligt RAM och bättre batteritid skulle jag definitivt köpa. Dessutom kommer jag att välja en tillverkare med track record på att släppa uppdateringar relativt ofta och inte droppa luren efter att den sålts.

11. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Flyttar tråden till allmänt då den inte har specifikt med Hero att göra...

Jag vidhåller min åsikt att jag absolut skulle köpa Android igen och kommer så att göra. Det enda är väl att även jag, med facit i hand, skulle vänta på nyare hårdvara innan köp. Snabbare processor behövs definitivt för att det ska vara hastigheter som är väl godkända istället för nuvarande "typ godkänd".

12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag är grymt nöjd med min Hero. Allt flyter på så länge jag inte använder Spotify (väldigt resurskrävande app som dessutom inte riktigt följer best-practices när det gäller hur en android app ska bete sig.. men men).

Sen är det klart att bättre battertid hade inte varit fel. Finns nog ganska mycket utrymme för optimeringar när det gäller HTC tillägg till Android iaf.

13. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag är helt förälskad i min Magic! Jag var såld direkt efter jag flashat min första rom efter en vecka. För mig är den ett nörd-multitool som jag kan göra helt otroliga grejer med, som att bära runt på en liten linux burk i fickan. Jag är helt såld. SSH, USB-tethering, GPS med navigering, full sync med email, kalender, contacts och task listor mot datorn utan nåt krångel. Fullt med apps och möjlighet att göra egna med fria gratis verktyg.

Och ett helt otroligt community både här på swedroid och XDA!

Android forever!

14. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ångrar ej köpet av android. Har redan haft 2st. Men en ny skulle nog 100% bli en google brandad HTC. Vill att min mobil ska fungera med nyaste programmen även om 6-12 månader.

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Kan i dagsläget inte föreställa mig med en SE W995 eller liknande längre.

Det blir utan tvekan en Android-lur igen, säkert om något år eller så. Min Hero har gjort livet enklare, roligare och surfning till något jag inte trodde var möjligt på en mobil.

Som ni säger, med lite bättre hårdvara, och batteri, så är det ren revolution vi pratar om!

16. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Kommer definitivt att bli en ny androidlur

Magicen jag köpte på releasedagen är min 43:e lur eller ngt liknande, och helt klart den bästa jag haft. Men den kommer att bli utbytt så fort det kommer en med större skärm, snabbare cpu och fysiskt tgb (nej, vill inte ha Milestone/Droid), gärna en HTC

17. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Svårt att säga att jag ångrar mig eftersom jag var medveten om eventuella brister innan jag köpte den.
    Den fungerar men att påstå att t.ex HTC Hero med Android är "felfri" eller "laggfri" är ju en helt klar underdrift. De gånger man läst om folk som hävdar att deras telefon inte uppvisar ett uns av "lagg" eller några andra problem då har ju iallafall jag reagerat. Jag menar, är de så blåögda och naiva och inte vill acceptera att det finns brister och därmed erkänna att deras köp inte är perfekt eller vad handlar det om?
    Man måste vara kritisk, inte bara mot andra utan även sig själv.

Men som det ser ut nu så kommer min nästa lur troligtvis ha iPhone OS. Såvida inte Maemo utvecklas till något väldigt trevligt.

18. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kommer behålla min Hero ett bra tag till. Är fruktansvärt nöjd med den. Köpte den i augusti i år. Nästa lur kommer bli en Googlebrandad tror jag så man får uppdateringar när det kommer nya versioner av Android.

Det som stör mig med min Hero är att den kan sega ihop ibland samt att HTC inte varit snabbare med att skicka med 2.0. Lite irriterande att vi i sverige inte fått betalapps.

19. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    ^^ This.

20. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har redan köpt en ny androidtelefon. Med mycket snabbare CPU och android flyger fram. Det enda irriterande är liquids barnsjukdomar. :)